UPM Vuosikertomus 2021

UPM Communication Papers

UPM Plywood

UPM Raflatac

UPM Specialty Papers UPM Specialty Papers tarjoaa tarra- ja pakkausmateriaaleja sekä toimistopapereita ja graafisia papereita etiketöintiin, kaupalliseen silikonointiin, pakkauksiin, toimistokäyttöön ja painatukseen.

Vertailukelpoinen EBIT milj. euroa

UPM Communication Papers tarjoaa laajan valikoiman graafisia papereita mainontaan, sanoma- ja aikakauslehtiin sekä koti- ja toimistokäyttöön.

UPM Plywood tarjoaa korkealaatuisia WISA ®- vaneri- ja viilutuotteita rakentamiseen, ajoneuvojen lattioihin, LNG laivanrakentamiseen, parketinvalmistukseen sekä muihin teollisuussovelluksiin.

UPM Raflatac tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia tarramateriaaleja brändäämiseen ja myynninedistämiseen, tuote- ja informaatioetiketöintiin mm. elintarvike-, juoma-, hygienia- ja lääketeollisuudessa sekä logistiikassa.

Vertailukelpoinen EBIT milj. euroa

liikevaihdosta

-3 0 3 6 9

-50 0 50

2021 2020

2021 1 482

2020 1 324

2021 2020 3 577 3 333

2021 2020

259 15,5

252 16,2

209 14,1

273 20,6

0,6

9,0

20,0

14,6

222 13,3

205 13,2

206 15,5

Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksista, milj. euroa

-25 80

-35 10 2,5 -23 33 8,0

9,1

Liikevoitto, milj. euroa

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1) Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT), milj. euroa

16,2

0,4

0,3

223 13,3 553 40,2

214 13,7 542 39,5

199 15,0 897 22,2

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1)

93 -79

-170 180

9,1

Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT), milj. euroa

864 15,6

14,6 286 25,1 738

5,4

Vertailukelpoinen ROCE, %

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, paperi, 1 000 t

292 11,2 683

1 275 1 446

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, vaneri, 1000 m3

1) Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät rakennejärjestelykuluja.

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, paperi, 1 000 t

12,4

1) Vuoden 2020 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät pitkäaikaisten varojen myyntivoittoja.

5 828 5 466

1) Vuoden 2021vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät 6 miljoonaa euroa rakennejärjestelykulujen peruutuksia ja miljoona euroa arvonalentumisten peruutuksia vuonna 2020 suljettuun Jyväskylän vaneritehtaaseen liittyen. Vuoden 2020 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät 15 miljoonaa euroa rakennejärjestelykuluja ja 8 miljoonaa euroa arvonalentumisia liittyen Jyväskylän vaneritehtaan sulkemiseen.

1) Vuoden 2021vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät Shotton Mill Ltd:n 133 milj. euron myyntivoiton, 50 milj. euron arvonalentumiskirjauksen sanomalehtipaperien valmistukseen liittyvästä käyttöomaisuudesta, 6 milj. euroa pitkäaikaisten varojen myyntivoittoja ja 4 milj. euroa rakennejärjestelykuluja. Vuoden 2020 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät 74 miljoonaa euroa rakennejärjestelykuluja ja 11 miljoonaa euroa arvonalentumisia liittyen Chapelle tehtaan sulkemiseen Ranskassa sekä 43 miljoonaa euroa rakennejärjestelykuluja ja 47 miljoonaa euroa arvonalentumisia liittyen Kaipolan tehtaan sulkemiseen Suomessa. 6 miljoonan euron rakennejärjestelykulut liittyvät tukitoimintojen tehostamiseen ja 11 miljoonan euron tuotot aikaisempiin paperikoneiden sulkemisiin. Vuosi 2021 verrattuna vuoteen 2020 Vertailukelpoinen liikevoitto laski korkeampien muuttuvien kustannusten, erityisesti kuitu- ja energiakustannusten, ja alempien myyntihintojen seurauksena. Toimitusmäärät olivat korkeammat, kun pandemia ja siihen liittyvät sulkutoimet vaikuttivat graafisten paperien kysyntään vertailuajanjaksolla. Kiinteät kustannukset laskivat. UPM:n paperitoimitusten keskihinta euroina laski 1 %. Markkinaympäristö • Graafisten paperien kysyntä oli Euroopassa 4 % korkeampi vuonna 2021 kuin vuonna 2020. Sanomalehtipaperin kysyntä laski 1 %, aikakauslehtipaperien kasvoi 1 % ja hienopaperien kasvoi 10 % verrattuna vuoteen 2020. • Vuonna 2021 sanoma- ja aikakauslehtipaperien hinnat pysyivät Euroopassa muuttumattomina ja hienopaperien hinnat olivat 1% korkeammat verrattuna vuoteen 2020. • Vuoden 2021 aikakauslehtipaperien kysynnän arvioidaan olleen Pohjois-Amerikassa 1 % korkeampi kuin vuonna 2020. Aikakauslehtipaperien keskimääräinen dollarimääräinen hinta nousi

Vuosi 2021 verrattuna vuoteen 2020 Vertailukelpoinen liikevoitto laski korkeampien tuotantopanosten kustannusten seurauksena. Myyntihinnat nousivat ja toimitusmäärät olivat korkeammat. Markkinaympäristö • Tarra-, tausta- ja pakkauspaperin kysyntä maailmanlaajuisesti oli hyvä vuonna 2021. Kysyntää tukivat nopeasti liikkuvat kulutustavarat ja verkkokauppa. Markkinahinnat nousivat. • Aasian ja Tyynenmeren alueella hienopaperien kysyntä oli hyvä vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja heikkeni vuoden 2021 toisella vuosipuoliskolla. • Hienopaperien markkinahinnat Kiinassa nousivat jyrkästi vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla edellisvuoteen verrattuna, Vuoden 2021 toisella vuosipuoliskolla markkinahinnat kuitenkin laskivat pitkän aikavälin keskihintojen alapuolelle. Lähteet: UPM, RISI, Pöyry, AWA

Vuosi 2021 verrattuna vuoteen 2020 Vertailukelpoinen liikevoitto nousi parantuneen tuotevalikoiman ja marginaalien hallinnan ansiosta. Muuttuvat kustannukset olivat korkeammat. Markkinaympäristö • Tarramateriaalien maailmanlaajuinen kysyntä jatkui terveenä vuonna 2021. Tarjonnan rajoitteet vuoden loppua kohti hidastivat kuitenkin markkinoiden kasvua jonkin verran. • Kysyntä oli erityisen vahva vuoden ensimmäisellä puoliskolla Aasiassa. Toisella vuosipuoliskolla kysyntä pehmeni. • Euroopassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa vahva kysynnän kasvu jatkui edellisvuodesta. Lähteet: UPM, FINAT, TLMI

Vuosi 2021 verrattuna vuoteen 2020 Vertailukelpoinen liikevoitto nousi korkeampien myyntihintojen ja toimitusmäärien ansioista. Muuttuvat ja kiinteät kustannukset olivat korkeammat. Lakko Suomessa vaikutti vertailuajanjaksoon vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä. Markkinaympäristö • Kuusivanerin kysyntä oli vahva vuonna 2021. Rakennusteollisuus tuki kysyntää. • Koivuvanerin kysyntä oli hyvä vuonna 2021 paneeleissa, ajoneuvojen lattiamateriaaleissa ja rakentamiseen liittyvissä teollisissa sovelluksissa. Lähde: UPM