UPM Vuosikertomus 2021

STRATEGIA

TALOUDELLISET TIEDOT 2021

FIKSUJA TARRARATKAISUJA UPM RAFLATAC Vastaamme kestävän kehityksen mukaisten tarraratkaisujen kasvavaan kysyntään ja aiomme olla ensimmäinen fossiiliton tarramateriaaliyhtiö.

STRATEGIAMME • Kannattava kasvu orgaanisesti ja mahdollisilla yrityskaupoilla • Entistä parempi kyky tavoittaa asiakkaat kaupallisen tehokkuuden avulla • Tuotevalikoiman laajentaminen erityisesti suuren lisäarvon ja kestävän kehityksen mukaisissa tuotteissa • Tuottavuuden parantaminen kaikessa toiminnassa VAHVUUTEMME • Loppukäyttölähtöinen tuotevalikoima • Johtava kestävän kehityksen ja tuoteturvallisuuden osaaja • Globaali asiakaskunta ja jakeluverkosto sekä tehokas toimitusketju • Globaali tutkimus- ja kehitystyö sekä tekninen osaaminen • Modernit, strategisesti sijoitetut tehtaat

AVAINLUVUT

2021 2020

Liikevaihto, milj. euroa

1 671 223 553 40,2 3 016

Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskimäärin), milj. euroa

Vertailukelpoinen ROCE, %

39,5

Henkilöstö 31.12.

Vertailukelpoinen liikevoitto nousi parantuneen tuotevalikoiman ja marginaalien hallinnan ansiosta. Muuttuvat kustannukset olivat korkeammat. Tarramateriaalien maailmanlaajuinen kysyntä jatkui terveenä vuonna 2021.

CASE

Luomme lisäarvoa asiakkaille ja brändin- omistajille innovatiivisilla ja kestävän kehityksen mukaisilla tarramateriaaleilla. Tuotteemme vastaavat kulutustrendeihin, kuten pakkausyksiköiden ja verkkokaupan kasvuun sekä täyttävät eri toimialojen tarpeet. Tuote- ja palveluvalikoimamme an siosta painotalot ja jalostajat voivat palvella asiakkaitaan tehokkaasti. Luomme yhdessä kumppaniemme kanssa tulevaisuuden fiksuja tarraratkaisuja. Merkittävää edistystä ydinstrategiassa Asiakaslähtöinen kasvustrategiamme edis tyi merkittävästi. Kasvatimme taustapape rittomien etikettiratkaisujen tuotantokapa siteettia rakentamalla uuden tuotantolinjan Nowa Wieśin tehtaalle Puolaan. Tuotanto linja käynnistyi vuoden 2021 lopussa. Investointi vahvistaa asemaamme nopeasti kasvavilla markkinoilla, joita kestävä kehi tys ja tehostamistarpeet vauhdittavat. Jatkoimme digitaalisen asiakaskoke muksen kehittämistä MyRAFLATAC-­

kausmateriaaleissa sekä parantaa pakkausten kierrätettävyyttä ja uusiokäyttöä. Saimme myös useita tunnustuksia pakkausten kierrä tettävyydenmahdollistavista tuotteistamme. Pakkausten kierrätettävyys ja ilmasto vaikutukset olivat edelleen keskeisiä trendejä. UPM:n linjan mukaisesti olemme sitoutuneet positiivisiin ilmastotoimiin. Pyrimme rajoittamaan maailman keski lämpötilan nousua 1,5 asteeseen tieteeseen perustuvilla toimenpiteillä ja saavutta maan Climate Pledge -aloitteen tavoitteet. Esittelimme muun muassa maailman ensimmäisen CarbonNeutral®-sertifioidun RAFNXT+-tarramateriaalin (oikealla). Vastuullisten tarraratkaisujen kysyntä on edelleen korkea. Kehitimme vuodenmittaan tuote- ja palveluvalikoimaamme, kutenRaf Cycle-kierrätyspalvelua ja Label Life -elinkaa riarviointia vastataksemme näihin tarpeisiin. Tällä hetkellä kuusi kymmenestä tehtaasta käyttää pelkästään uusiutuvaa sähköä.

tarjoamme asiakkaille erinomaista palvelua kaikilla markkinoilla. Uudet kasvusegmentit, kuten taustapa perittomat etiketit ja tarpeeseen perustuva tulostus, luovat uusia liiketoimintamah dollisuuksia. Seuraamme pakkausalan muutoksia ja mukautamme tuotevalikoi maamme ennakoivasti. Pyrkimyksemme parantaa toimintaam me ja tuottavuutta tukee kasvutavoitteitam me. Vuonna 2019 käynnistetty kolmivuoti nen Step Change in Productivity -ohjelma edistää tehtaiden tuottavuuden kasvua. Tavoitteemme on ollamaailman ensimmäi nen tarramateriaaliyhtiö, joka luopuu fos siilisten raaka-aineiden käytöstä ja kehittää kestävämpiä ratkaisuja pakkausteollisuudel le. Toimmemarkkinoille useita ratkaisuja, jotka tukevat brändinomistajien pyrkimyksiä vähentää pakkausmateriaalinmäärää, lisätä uusiutuvan ja kierrätyskuidun osuutta pak Ensimmäinen fossiilisista raaka-aineista riippumaton tarramateriaaliyhtiö

portaalissa, joka on tarkoitus ottaa käyttöön kaikilla markkinoillamme. Useat asiak kaamme ovat ottaneet käyttöön portaalin, joka tarjoaa erinomaisen asiakaskokemuk sen aina tilauksesta toimitukseen. RafCy cle™-kierrätyspalvelumme laajeni edelleen, ja sillä on nyt yli 250 kumppania maailman laajuisesti. Saavutimme vahvan taloudellisen tu loksen haastavista olosuhteista huolimatta. Henkilöstömme osaamisen ja sisukkuuden ansiosta varmistimme liiketoiminnan jatkuvuuden pitämällä kiinni tuotannos tamme ja erinomaisesta asiakaspalvelusta. Minimoimme määrätietoisesti kustannus ten nousun ja raaka-ainepulan vaikutuksia. Vakaa pitkän aikavälin kasvu Tarramateriaalien pitkän aikavälin näky mät ovat vakaat. Useimmille toimialoille ja loppukäyttökohteisiin soveltuvien ratkaisu jen johtavana toimittajana voimme tarttua kasvumahdollisuuksiin. Globaalin toimitus ketjumme ja saavutettavuutemme ansiosta

MAAILMAN ENSIMMÄINEN HIILINEUTRAALI TARRAMATERIAALI Suuriin brändeihin kohdistuu valtava paine pakkausmateriaalin hiilijalanjäljen pienen tämiseksi. Se voi tarkoittaa raaka-aineiden kulutuksen vähentämistä, uusiutuvien ja kierrä tettävien materiaalien käytön lisäämistä sekä kierrätyksen helpottamista. Vuonna 2019 julkistetun Carbon Trustin verifioiman tarramateriaalin rinnalle on tullut nyt uusi hiilineutraali RAFNXT+, joka on maa ilman ensimmäinen Natural Capital Partnersin sertifioima ohuempi ja kevyempi Carbon Neutral®-tarramateriaali. Sen avulla yritykset voivat kompensoida väistämättömiä päästö jään tukemalla sertifioituja päästökompensaa tiohankkeita, mikä auttaa niitä vähentämään ilmastovaikutusta tavalla, joka voidaan ottaa huomioon hiilijalanjälkeä laskettaessa. Tuemme tällä hetkellä neljää hiilikompen saatiohanketta. Niillä torjutaan ilmastonmuu toksen syitä sekä tuetaan paikallisyhteisöjä, ja niillä on selkeä yhteys YK:n kestävän

kehityksen tavoitteisiin. Yhteistyöllä Natural Capital Partnersin kanssa varmistetaan, että investoinnit kohdistetaan oikein ja hiilipääs töjen vähentäminen on sekä mitattavissa että todennettavissa. Nykyiset hankkeet keskittyvät ruohoaluei den suojeluun Yhdysvalloissa, vesi-infrastruk tuurin kehittämiseen Afrikassa ja puhtaampaan ruoanvalmistukseen Bangladeshissa ja Kiinas sa. Uusia hankkeita käynnistetään kysynnän mukaan.

www.upmraflatac.com (eng)

UPM VUOSIKERTOMUS 2021

Made with FlippingBook - professional solution for displaying marketing and sales documents online