UPM Vuosikertomus 2021

STRATEGIA

TALOUDELLISET TIEDOT 2021

LUOMME ARVOA YHDESSÄ

Sitoutamme henkilöstöä Edistämme henkilöstön aktiivista osal listumista ja kuulemista kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen ja määräysten mukaisesti. Tarjoamme lukuisia foorume ja, joiden tarkoitus on parantaa jatkuvaa vuoropuhelua henkilöstön ja johdon välillä. Käytämme uusia viestintätyökaluja ja -kanavia helpottamaan ja tehostamaan vuoropuhelua tiimien sisällä ja välillä. UPM:n European Forum -yhteistyöelin käsittelee pääasiassa liiketoimintaym päristöön liittyviä kysymyksiä ja yhtiön sisäisiä muutoksia. Se kokoaa säännöllisesti yhteen liiketoimintayksiköiden henkilöstön edustajia Euroopassa. UPM:n toiminta maiden yhteistyöelimet toimivat maan säännösten ja yhtiön käytäntöjen mukaan. Niillä edistetään henkilöstön osallistumista ja vuoropuhelua liiketoiminta-alueiden ja kussakin maassa toimivan johdon välillä sekä henkilöstön edustajien ja henkilöstön välillä kansallisella tasolla. Metsäteollisuus ry:n irrottauduttua työehtojen kollektiivi sesta sopimisesta vuonna 2020 työehdoista sovitaan metsäyhtiöiden ja ammattiliittojen välillä (sivu 65). Mittaamme edistymistämme jatku vasti. Vuodesta 2007 lähtien toteutetussa vuosittaisessa henkilöstökyselyssä kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus arvioida työympäristönsä eri osa-alueita. Kysely uudistettiin vuonna 2021. 83 (83) %:n osallistumisaste kertoo, että henkilöstö on kiinnostunut kehittämään työpaikkaansa. Sitoutuneisuuden uusi keskiarvotulos oli 68. Globaalia trendiä mu kaillen sitoutuneisuus laski edellisvuodesta. Suomen ulkopuolella se oli lähellä vertailu tasoa 77 mutta Suomessa selvästi alempi. Kannustamme oppimiseen Muuttuvassa ja entistä monimutkaisem massa liiketoimintaympäristössä henkilös tön osaaminen ja hyvinvointi ovat tärkeitä yrityksen menestykselle sekä henkilöstön työllistämiselle tulevaisuudessa. Pitkän aikavälin tavoitteemme on varmistaa hyvä suoriutuminen ja jatkuva ammatillinen kehittyminen. Panostamme henkilöstön kasvuun ja odo tamme yksilöiden kehittyvän työssään. Kan nustamme kaikkia työntekijöitä laatimaan henkilökohtaisen kehityssuunnitelman ja pitämään sen ajan tasalla. Kehityssuunnitel

MAHDOLLISTAMME HENKILÖSTÖMME PAREMMAN SUORITUKSEN Aiming Higher -kulttuurimme kannustaa henkilöstöämme kehittymään yksilöinä ja kutsuu kehittämään yhtiötä. Toimintamme perustuu arvoihimme: luota ja ole luotettava, tuloksia yhdessä ja uudistu rohkeasti.

VAIKUTUS • Parempi suoritus, sitoutuminen ja ammatillinen osaaminen TAVOITTEET • Kohti parempaa suoritusta • Innostava johtaminen • Tulevaisuuden rakentaminen • Työturvallisuuden tason korottaminen TOIMINTATAPAMME • Arvoihin ja oikein toimimiseen perustuva johtaminen • Monimuotoisen ja osallistavan työympäristön kehittäminen • Henkilöstön sitouttaminen aktiiviseen vuoro puheluun sekä fossiilisista raaka-aineista riippumattomaan tulevaisuuteen • Suorituksen mahdollistaminen ketterällä tavoitteiden asettamisella ja palautteella • Investoinnit henkilöstön kasvuun ja uusien kyvykkyyksien kehittämiseen • Turvallisen ja terveellisen työympäristön varmistaminen sekä henkilöstön ja urakoit sijoiden hyvinvoinnin edistäminen

CASE

UPM:N TOIMINNAN TARKOITUKSEEN JA ARVOIHIN KESKITTYVÄ DIALOGI Vuoden 2021 alussa määrittelimme UPM:n visionäärisen toiminnan tarkoituksen: Raken namme fossiilisista raaka-aineista riippuma tonta tulevaisuutta. Se kuvaa, miksi teemme työtämme ja miten voimme saada aikaan ainutlaatuisia ja positiivisia vaikutuksia. Kaikki UPM:läiset vaikuttavat siihen, miten toiminnan tarkoitus ja yhteiset arvot näkyvät arjessa. Jotta jokaisella on mahdollisuus luoda niihin henkilökohtainen yhteys ja keskustella näistä teemoista työyhteisössään, käynnistimme koko yhtiön laajuisen dialogiprosessin. Jokainen UPM:läinen on saanut painetun oppaan UPM:n toiminnan tarkoitukseen ja arvoihin. Olemme halunneet varmistaa kaik kien osallistumisen yhteiseen keskusteluun toimintamaasta tai yksiköstä riippumatta, joten materiaalit on tuotettu 18 eri kielellä. Tiimikeskustelut käynnistyivät loppuvuodes ta ja jatkuvat vuoden 2022 aikana. Jotta ne olisivat mahdollisimman inspiroivia ja merkityksellisiä, tiiminvetäjille on tarjottu koulutusta ja tukimateriaalia sekä tiimikeskus teluun tarkoitettu digitaalinen työkirja. Lisäksi koulutimme kymmeniä fasilitaattoreita. Dialogiprosessin tavoitteena on lisätä yh denmukaisuutta ja yhteenkuuluvuuden tunnet ta vahvistamalla työn merkityksellisyyttä sekä arvojen mukaista toimintaa. Lisäksi haluamme lujittaa ainutlaatuista UPM-yhteisöämme ja iloita yhdessä työskentelystä. Vuoden 2022 aikana nostamme esiin niin tiimien kuin yksilöidenkin kokemuksia. Kehitystä seurataan myös vuoden 2022 henkilöstökyselyssä.

Pyrimme olemaan vastuullinen ja vetovoimai nen työnantaja nyt ja tulevaisuudessaMeille on tulevaisuuden kannalta tärkeää kehittää henkilöstömmeUPM-kokemusta. Haluamme vahvistaa henkilöstön tunnetta yhteenkuulu vuudesta jamerkityksellisestä työstä. Samalla parannamme tuottavuutta, lisäämme sitou tumista ja hyvinvointia jamahdollistamme mielekkään yhteistyön sekämonimuotoisen ja osallistavan työympäristön. Organisaation terveyttä mittaavan Or ganizational Health Index -kyselyn mukaan ylsimme globaalissa vertailussa ylimpään kymmenykseen. Edelliseen, vuonna 2017 toteutettuun kyselyyn verrattuna tulokset kertoivat onnistumisestamme. Kyselyn tulokset osoittivat myös, että henkilöstön suorituksen johtamisen eteen tehty työ on tuottanut tulosta. Arvomme ovat toimintamme perusta. Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa Aiming Higher -kulttuurin rakentaminen on me nestyksemme kannalta tärkeää. Olemme vastuun ottavia ja tuloshakuisia. Haluamme säilyttää nämä vahvuudet ja samalla asettaa uusia tavoitteita: korostaa ihmislähtöisyyt tä sekä halua oppia ja kasvaa. Tavoitteemme on lisätä henkilöstön motivaatiota ja siten parantaa tuloksia. Haluamme varmistaa oikeudenmukaisen korvauksen sekä tunnistaa ja palkita hyväs tä suorituksesta. UPM:n Enabling Per formance -malli sisältää usein pidettävät, eteenpäin suuntautuvat kahdenkeskiset keskustelut esihenkilön kanssa, joustavasti asetetut tavoitteet ja säännöllisen palaut teen oleellisilta sidosryhmiltä.

Henkilöstön sitoutuminen selvästi yli vertailuarvon vuoteen 2030 mennessä

TAVOITTEET 2030

keskiarvotulos saavutettu, 9 pistettä alle globaalin vertailukeskiarvon

Keskustelut tavoiteasetannasta pidetty, kehityssuunnitelmat laadittu, 100 % vuoteen 2030 mennessä