UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

Muut kuin yhtiön taloudelliset olennaiset asiat ja keskeiset tunnusluvut

metsäomaisuuden hankinnasta maksettuja rahavaroja, oikaistuna raportointikauden lopussa jaksotetuilla mutta ei maksetuilla erillä, sekä lisäyksiä vuokrattuihin käyttöomaisuushyödykkeisiin. Katso Käyttöomaisuusinvestoinnit- ja Metsävarojen lisäykset -rivinimikkeet Konsernin rahavirtalaskelmassa sekä liite 5.2. Vuokrasopimukset UPM:n 2022 konsernitilinpäätöksessä. Luokitusjärjestelmäkelpoiset pääomamenot sisältävät metsittämistä varten ostetut ja vuokratut maa-alueet, ostetut metsäalueet, kasvuajalta aktivoidut metsänuudistamiskustannukset, investoinnit uuteen biokemikaalijalostamoon, aktivoidut kulut investoinneista vesivoimalaitoksiin, aktivoidut kulut investoinneista biojalostamoon, investoinnit vuokrattuihin vesiliikennealuksiin sekä muut aktivoidut, taksonomiakelpoiset kehitysmenot, jotka liittyvät fossiilisista raaka aineista riippumattoman tulevaisuuden tavoitteluun. Lukuun ottamatta investointeja vuokrattuihin vesiliikenne-aluksiin, kaikki UPM:n luokitusjärjestelmäkelpoiset pääomamenot ovat myös ympäristön kannalta kestäviä. UPM:n vuosikertomuksen osiossa Muu taloudellinen tieto esitetty tunnusluku Investoinnit eroaa taksonomian mukaisista pääomamenoista, sillä se ei sisällä lisäyksiä metsävaroihin eikä vuokrattuihin käyttöomaisuushyödykkeisiin. toimintamenoihin IAS 38 Aineettomat hyödykkeet -standardin mukaisesti kirjatut tutkimus- ja kehitysmenot, IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin mukaisesti kirjatut kulut lyhytaikaisista vuokrasopimuksista sekä IAS 16 Aineelliset hyödykkeet -standardin mukaisesti kirjatut käyttöomaisuuden huoltomenot (eli korjaus- ja kunnossapitomenot). Käyttöomaisuuden huoltomenoihin sisältyy huoltohenkilöstön suoria palkkoja, huoltomateriaaleja sekä ulkoistettuja huoltopalvelumenoja. Lisäksi UPM omistaa huomattavan määrän metsävaroja ja pitää metsänuudistamiskustannuksia sekä tukipalveluja sellaisina varojen huoltomenoina, jotka EU:n komission delegoidussa asetuksessa on määritelty. Toimintamenot sisältyvät konsernin tuloslaskelman riville Liiketoiminnan kulut. Lisätietoja liitteessä 2.3. Liiketoiminnan kulut ja muut tuotot. Luokitusjärjestelmäkelpoiset tutkimus ja -kehitysmenot liittyvät teknologioihin ja tuotteisiin, joiden tavoitteena on kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Nämä menot liittyvät toimintoihin 1.3, 3.6 ja 4.13 ja niihin sisältyy pääasiassa uuteen biokemikaalijalostamoon sekä seuraavan sukupolven biojalostamoon liittyviä T&K-kuluja. Taksonomia- eli luokitusjärjestelmäkelpoiset koneiden ja kaluston huoltomenot sisältävät vesivoiman ja biopolttoaineiden tuotantolaitosten sekä lämmön ja sähkön tuotantolaitosten kunnossapitomenoja sekä kuluja liittyen vuokrattuihin vesiliikennealuksiin. Taksonomiakelpoiset metsänhoitomenot liittyvät metsätalouden infrastruktuurin kunnossapitoon, metsäpalojen torjumiseen, metsänsuojeluun sekä ympäristötoimenpiteisiin. Metsänuudistuskustannukset kuten istutus, taimikoiden kasvatus sekä taimitarhojen operointi sisältyvät pääomamenoihin. Lukuun ottamatta kuluja liittyen vuokrattuihin vesiliikennealuksiin, kaikki luokitusjärjestelmäkelpoiset toimintamenot ovat ympäristön kannalta kestäviä. Toimintamenot (OpEx) UPM on komission delegoidun asetuksen mukaisesti sisällyttänyt

Ydinvoimaan ja fossiilisiin kaasuihin liittyvät toiminnot UPM raportoi erikseen aktiviteetit liittyen ydinvoimaan ja fossiiliseen kaasuun kuten määritelty komission delegoidun asetuksen muutoksessa (2022/1214). Arviointi perustuu Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) tekemään laajaan selvitykseen. TVO:lla on määräysvalta ydinvoimalatoiminnassa, joissa UPM:lla on osakeomistuksia Pohjolan Voiman (PVO) kautta, katso liite 4.3 Energiaosakkeet. Luokitusjärjestelmäkelpoinen liikevaihto ydinvoimaan liittyvistä toiminnoista sisältää UPM:n myynnin kolmansille osapuolille liittyen olemassa oleviin ydinvoimalaitosyksiköihin (Olkiluoto 1 & 2, toiminto 4.28) sekä uuteen rakennettavaan, koekäyttövaiheessa olevaan, ydinvoimalaitosyksikköön (Olkiluoto 3, toiminto 4.27). Luokitusjärjestelmäkelpoiset toimintamenot sisältävät komission delegoidun asetuksen mukaisesti käyttöomaisuuden huoltomenot olemassa olevissa ydinvoimalaitosyksiköissä (Olkiluoto 1 & 2). UPM ei raportoi pääomamenoja ydinvoimatoiminnoistaan, sillä johtuen osakeomistustensa luonteesta PVO:ssa ydinvoimaan liittyvät pääoma menot eivät ole myöskään mukana UPM:n vuosikertomuksella esitetyissä Investoinneissa. UPM ei tunnistanut delegoidun asetuksen muutoksen mukaisia fossiiliseen kaasuun liittyviä toimintoja. Kaikki raportoidut ydinvoimaan liittyvät toiminnot ja vastaavat tulosindikaattorit ovat sekä luokitusjärjestelmäkelpoisia että ympäristön kannalta kestäviä.

AIHE

HALLINTA

TUNNUSLUVUT

TULOKSET 2022

Hallinnointi / lahjonnan vastainen toiminta

Korruptioon liittyviä riskejä arvioidaan ja ne pyritään tunnistamaan yhtiön riskienhallintaprosessin avulla. Riskejä hallitaan ja minimoidaan koulutuksella, viestinnällä, due diligence -menettelyillä, tarkastuksilla ja korruption- ja lahjonnanvastaista toimintaa koskevilla käytännön ohjeilla. UPM:n Toimintaohjetta (Code of Conduct) koskeva koulutus on pakollinen kaikille yhtiön työntekijöille ja lahjonnanvastaista toimintaa koskeva koulutus kaikille yhtiön toimihenkilöille. UPM on sitoutunut kunnioittamaan ihmisoikeuksia yhtiön Toimintaohjeen (Code of Conduct) mukaisesti. Yhtiöllä on käytössään prosessi liittyen ihmisoikeuksien arviointiin yhtiön toimipaikoilla, mukaan lukien paikalliset sidosryhmät ja paikallinen hankinta sekä toimittajien riskiarvioinnit ja auditoinnit. UPM edellyttää, että sen toimittajat sekä kolmannet osapuolet ja yhteisyrityskumppanit noudattavat yhtiön Toimintaohjeessa määriteltyjä periaatteita. Toimittajille asetetut vaatimukset on määritelty UPM:n Toimintaohjeessa toimittajille ja kolmansille osapuolille. UPM kehittää jatkuvasti johtamistaitoja ja johtoryhmiä sekä työympäristöä. Yhtiö arvioi työympäristöä, tiimityöskentelyä ja johtamista vuosittaisella henkilöstökyselyllä. UPM:n koulutusohjelmat tukevat itsensä, ihmisten ja liiketoiminnan johtamista. Ohjelmien teemat ovat tulevaisuuteen katsova toiminnan tarkoitus, innostava johtaminen, valmentava johtaminen, keskustelu- ja palautetaidot, resilienssi ja kompleksisuuden johtaminen. UPM hyödyntää tavoiteasetantaa ja vuosittaisia keskusteluja ja kehityssuunnitelmia maailmanlaajuisesti hyvän suoritustason ja jatkuvan ammatillisen kehittymisen varmistamiseksi.

100 % henkilöstöstä suorit tanut UPM:n toimintaohje koulutuksen (jatkuva tavoite)

97 % (98 %) aktiivisessa työsuhteessa olevasta henkilöstöstä on suorittanut päivitetyn Toimintaohjeen syyskuussa 2022 alkaneen uuden koulutuksen.

Ihmisoikeudet

Jatkuva toimittajien auditointi perustuen systemaattiseen riskien arviointiin

121 (124) toimittajien auditointia tehtiin tunnistettujen riskien perusteella mukaan lukien ihmisoikeus-, sosiaalisen ja ympäristövastuun kysymykset. Lisäksi tehtiin noin 360 (300) työoloihin keskittyvää urakoitsija-arviointia. 88 (86) % hankintojen arvosta toimittajilta, jotka ovat hyväksyneet UPM:n Toimintaohjeen toimittajille ja kolmansille osapuolille.

Vastuullinen hankinta

80 % hankintojen arvosta toimittajilta, jotka ovat hyväksyneet UPM:n Toimintaohjeen toimittajille ja kolmansille osapuolille (jatkuva) Henkilöstön sitoutuminen selvästi yli vertailuarvon vuoteen 2030 mennessä

Vastuullinen johtaminen

Henkilöstökyselyssä sitoutumista kuvaava keskiarvotulos oli 70 (68), joka on 5 (9) pistettä alle globaalin vertailukeskiarvon.

Jatkuva oppiminen ja kehittyminen

Keskustelut tavoitteiden asettamisesta pidetty,

83 %:lla (88) % henkilöstöstä oli henkilökohtaiset tavoitteet tai vuosittainen keskustelu niistä. 58 %:lla (70 %) henkilöstöstä oli dokumentoitu kehityssuunnitelma. Kolme (0) kuolemaan johtanutta tapaturmaa ja 5 (3) vakavaa tapaturmaa. TRIF-luku UPM:n työvoima oli 6,3 (6,3) ja urakoitsijat mukaan lukien 5,9 (7,2). Henkilöstökyselyssä yhteenkuuluvuutta UPM:ssä koskevan kysymyksen keskiarvotulos on 68 (67), joka on 12 (13) pistettä alle yritysten parhaimman kymmenesosan vertailuryhmän. Konserninlaajuinen sukupuolten palkkatasa-arvoa koskeva selvitys tehty ja tilastollisesti merkitsevät sukupuolten väliset selittämättömät palkkaerot on poistettu.

henkilöstön kehityssuunnitelmat laadittu, toteutumisaste 100 % vuoteen 2030 mennessä Ei kuolemaan johtaneita tai vakavia tapaturmia TRIF-luku alle 2 saavutettu pysyvästi mukaan lukien urakoitsijat UPM on yritysten parhaimman kymmenesosan vertailuryhmässä vuoteen 2030 mennessä henkilöstön yhteenkuuluvuudessa. Sukupuolten välisen palkkatasa-arvon varmistaminen perustuen vuosittaiseen yhdenvertaisuusselvitykseen, jonka avulla tunnistetaan ja poistetaan selittämättömät palkkaerot

Turvallinen ja terveellinen työympäristö

UPM:n kattava työturvallisuuden hallintajärjestelmä edistää ennakoivaa ja sitouttavaa työturvallisuuskulttuuria. UPM huolehtii työturvallisuudesta turvallisuusauditointien ja läheltä piti -tilanteiden ja turvallisuushavaintojen raportoinnin avulla.

Monimuotoisuus UPM edistää monimuotoista ja osallistavaa työympäristöä ja kehittää organisaatiokulttuuria ja paikallisia käytäntöjä. Yhtiön politiikoissa on huomioitu monimuotoisuuden ja osallistavan työilmapiirin edistäminen. UPM tekee monimuotoisuusarviointeja liiketoiminnoissaan ja funktioissaan säännöllisesti. Avainjohtoryhmien kokoonpanoa käydään läpi ja toimintaa kehitetään jatkuvasti.

Oikeuden mukainen palkitseminen

UPM palkitsee ja antaa tunnustusta hyvästä suorituksesta. Pyrimme takaamaan oikeudenmukaisen, yhdenvertaisen ja kilpailukykyisen palkitsemisen koko henkilöstölle. Kilpailukykyisen ja suoritusperusteisen palkitsemiskäytännön lisäksi meillä on vuosittain tarkasteluita, jotka varmistavat sukupuolten välisen palkkatasa-arvon ja että henkilöstön palkat vastaavat vähintään paikallista elämiseen riittävää ansiotasoa. UPM varmistaa, että henkilöstöllä on riittävä ymmärrys siitä, mistä heidän palkitsemisensa koostuu ja miten he voivat vaikuttaa sen kehittämiseen. Ympäristömerkit auttavat asiakkaita tekemään vastuullisia valintoja ja tarjoavat tärkeitä tietoja sidosryhmille. Kolmannen osapuolen varmistamat ympäristösertifikaatit ja -merkit kertovat tuotteiden ympäristösuorituskyvystä. UPM suosii uusiutuvien ja muiden hiilineutraalien energialähteiden käyttöä ja pyrkii jatkuvasti parantamaan kaikkien toimintojensa energiatehokkuutta. Scope 1 ja 2 tavoitteet YK:n 1,5°C ilmastotavoitteen ja Science Based Targets -sitoumuksen mukaiseksi.

Tuotevastuu

Kaikilla soveltuvilla tuotteilla on ympäristömerkki vuonna 2030

Ympäristömerkittävissä olevien tuotteiden osuus oli 87 (84) %

Ilmasto

Energiantuotannon ja ostosähkön (Scope 1 ja 2) fossiilisia hiilidioksidipäästöjä vähennetään 65 % vuoteen 2030 mennessä (verrattuna vuoteen 2015)

Yhtiön fossiiliset hiilidioksidipäästöt laskivat 34 % verrattuna vuoteen 2015 ja 11 % verrattuna vuoteen 2021.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022 UPM VUOSIKERTOMUS 2022 148

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022