UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

Liiketoiminnan muut tuotot Liiketoiminnan muut tuotot koostuvat pääasiassa pitkäaikaisten omaisuuserien luovutuksesta ja vuokratuotoista. Lisäksi liiketoiminnan muut tuotot sisältävät UPM:n tavanomaiseen liiketoimintaan liittyviä valuuttakurssivoittoja ja -tappioita. Myös suojauslaskennan ulkopuolella olevien johdannaisten voitot ja tappiot kirjataan liiketoiminnan muihin tuottoihin. Päästöoikeudet Konserni osallistuu kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tähtäävään Euroopan laajuiseen päästökauppajärjestelmään (European Emissions Trading Scheme). Hallituksilta vastikkeetta saaduista päästöoikeuksista, jotka oikeuttavat tiettyyn tonnimäärään hiilidioksidipäästöjä tiettynä ajanjaksona, kirjataan päästöoikeuksia koskeva aineeton hyödyke, julkinen avustus sekä tarkastelujaksolla toteutuneita päästöjä vastaavien päästöoikeuksien palautusvelvoitetta koskeva velka. Päästöoikeudet kirjataan alun perin aineettomiksi hyödykkeiksi alkuperäisen kirjaamisajankohdan markkina-arvoon. Päästöoikeuksista ei tehdä poistoja. Jos päästöoikeuksien tilinpäätöspäivän markkinahinta on alempi kuin kirjattu hankintameno, kirjanpitoarvo alennetaan vastaamaan markkinahintaa ylimääräisten päästöoikeuksien osalta, joita ei tarvita tilikauden toteutuneiden tai ennakoitujen päästöjen kattamiseen. Julkiset avustukset kirjataan samanaikaisesti päästöoikeuksien kirjaamisen kanssa taseeseen siirtovelaksi ja tuloutetaan systemaattisesti liiketoiminnan muihin tuottoihin tarkastelujaksolla, johon vastaavat päästöoikeudet liittyvät. Päästöoikeuksien palauttamiseen liittyvä velka kirjataan toteutuneiden päästöjen perusteella. Toteutuneita päästöjä vastaavat kulut kirjataan tuloslaskelmaan liiketoiminnan muihin kuluihin ja esitetään varauksena taseessa. Velka suoritetaan käyttäen hallussa olevia päästöoikeuksia, joiden arvostus perustuu kyseisten päästöoikeuksien kirjanpitoarvoon. Päästöoikeudet ja niihin liittyvät varaukset kirjataan pois taseesta, kun oikeudet on luovutettu. Mahdollinen voitto tai tappio syntyy ylimääräisten päästöjen kattamiseen tarvittavien lisäoikeuksien hankintamenosta, käyttämättömien oikeuksien myynnistä päästöjen alittaessa vastikkeetta saadut päästöoikeudet tai käyttämättömien päästöoikeuksien arvon alentumisesta. 2.4 Osakekohtainen tulos ja osinko 2.2.2023 UPM:n hallitus päivitti yhtiön osinkopolitiikan tulospohjaiseksi rahavirtapohjaisen sijaan. Uuden osinkopolitiikan mukaan UPM pyrkii maksamaan houkuttelevaa osinkoa. Tavoitteena on osinko, joka on vähintään puolet vertailukelpoisesta voitosta osaketta kohti yli ajan. Lisätietoja » liitetiedosta 9.3 Tilinpäätöspäivän jälkeiset tapahtumat. Vuonna 2022 maksetut osingot olivat 693 miljoonaa euroa (1,30 euroa osaketta kohden), joka on 55 % liiketoiminnan rahavirrasta osaketta kohden ja vuonna 2021 693 miljoonaa (1,30 euroa osaketta kohti). Vuodelta 2022 hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan 1,50 euroa osaketta kohti, jota vastaava kokonaisosinko on 800 miljoonaa euroa. Ehdotettu osinko on 49 % UPM:n vuoden 2022 vertailukelpoisesta voitosta osaketta kohti.

Osakekohtainen tulos

yhtiöiden osuus oli 122 (22) miljoonaa euroa, Saksan yhtiöiden osuus 74 (46) miljoonaa euroa, Itävallan yhtiöiden osuus 8 (1) miljoonaa euroa ja Ison-Britannian yhtiöiden osuus 4 (5) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut tuotot

Kustannusrakenne 2022 9 470 miljoonaa euroa

2022 2021

Emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto, milj. euroa Keskimääräinen painotettu osakemäärä (1 000) Laimentamaton osakekohtainen tulos, euroa

Muut kiinteät kulut 11 %

Omien tuotteiden jakelu 11 %

2,86 2,86

2,41 2,41

Pitkäaikaisten varojen myyntivoitot

Henkilöstökulut 12 %

Laimennettu osakekohtainen tulos, euroa

Vuokratuotot

13 75 -22

Saadut päästöoikeudet

Puu ja kuitu 29 %

Suojauslaskennan ulkopuolella olevat johdannaiset

Muut muuttuvat kulut 15 %

Valuuttakurssivoitot ja -tappiot

-47 17

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet

Muut erät Yhteensä

Täyteaineet, päällystys ja kemikaalit 10 %

Energia 12 %

Osakekohtainen tulos Osakekohtainen tulos (EPS) on emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto osaketta kohden. Laimentamattoman osakekohtaisen tuloksen laskennassa käytetään tilikauden painotettua keskimääräistä osakemäärää. Laimennusvaikutuksella oikaistua osakekohtaista tulosta laskettaessa osakkeiden keskimääräistä lukumäärää oikaistaan optioiden laimennusvaikutuksella. Yhtiöllä ei ollut vuoden 2022 ja 2021 lopussa voimassa olevia optio-ohjelmia. Osinko Konsernin tilinpäätöksessä osingonjako emoyhtiön omistajille on kirjattu

Vuonna 2021 pitkäaikaisten varojen myyntivoitot sisältävät 133 miljoonan euron voiton Shotton Mill Ltd:n myynnistä. Päästöoikeudet Liiketoiminnan muihin tuottoihin on kirjattu 208 (75) miljoonaa euroa tuottoa ja liiketoiminnan muihin kuluihin 70 miljoonaa euroa kulua (106 tuottoa) liittyen CO 2 -päästöihin. Päästöoikeuksien palauttamisvelvoitteeseen perustuva velka on suuruudeltaan 53 (39) miljoonaa euroa, ja se on kirjattu varauksiin. Jäljempänä esitetään erittely aineettomiksi hyödykkeiksi kirjatuista päästöoikeuksista:

Kustannusrakenne 2021 8 104 miljoonaa euroa

Omien tuotteiden jakelu 11%

Muut kiinteät kulut 8%

Henkilöstökulut 13%

velaksi sille raportointikaudelle, jonka aikana emoyhtiön osakkeenomistajat ovat hyväksyneet osingon jaettavaksi.

Puu ja kuitu 30%

Kirjanpitoarvo 1.1.

104 231 -100 235 236

95 86 -78

Muut muuttuvat kulut 17%

Saadut ja ostetut päästöoikeudet

Osakekohtainen tulos ja osinko

Palautukset ja myynnit Kirjanpitoarvo 31.12.

Täyteaineet, päällystys ja kemikaalit 11%

Energia 10%

0,00 0,50 1,00 1,50 2,00 2,50 3,00

Hankintameno

Kertyneet arvonalentumiset Kirjanpitoarvo 31.12.

Tilintarkastajan palkkiot

euroa

Tilinpäätöksen laskentaperiaatteet

Tilintarkastuspalkkio

4,0 0,2 0,3 0,1 4,6

3,4 0,2 0,4 0,2 4,2

Tilintarkastukseen liittyvät palvelut

Tutkimus- ja kehitysmenot Tutkimus- ja kehitysmenot kirjataan kuluiksi toteutumishetkellä lukuun ottamatta tiettyjä kehitysmenoja, jotka aktivoidaan, kun on todennäköistä, että niistä kertyy vastaista taloudellista hyötyä ja menot pystytään määrittämään luotettavasti. Aktivoidut kehitysmenot kirjataan poistoina kuluiksi systemaattisella perusteella niiden odotettavissa olevana taloudellisena vaikutusaikana, joka ei yleensä ylitä viittä vuotta. Julkiset avustukset Julkiset avustukset kirjataan käypään arvoon, kun avustuksen saaminen ja kaikkien siihen liittyvien ehtojen täyttyminen on kohtuullisen varmaa. Aineellisen käyttöomaisuuden hankintaan liittyvät julkiset avustukset vähennetään hyödykkeen hankintamenosta, jolloin ne suoraan pienentävät hyödykkeestä kirjattavia vuosipoistoja. Muut julkiset avustukset merkitään tuloslaskelmaan tuottoina samoille tilikausille kuin kulut, joita avustukset on tarkoitettu kattamaan. Konserni voi myös saada julkisen avustuksen korvauksena aikaisemmalla kaudella syntyneistä kuluista. Tällainen avustus kirjataan tulosvaikutteisesti sillä kaudella, jonka aikana oikeus sen saamiseen syntyy.

Veropalvelut Muut palvelut

Tulos per osake Osinko per osake (2022: ehdotus)

Yhteensä

Vuonna 2022 tilintarkastajan palkkiot sisältävät PwC Oy:lle maksettuja tilintarkastukseen liittyviä kuluja 0,2 (0,2) miljoonaa euroa, veropalveluita 0,0 (0,0) miljoonaa euroa ja muita palveluita 0,1 (0,2) miljoonaa euroa.

Tutkimus- ja kehitysmenot Liiketoiminnan kuluihin sisältyvät tutkimus- ja kehitysmenot olivat 55 (46) miljoonaa euroa vuonna 2022. Painopiste oli uusissa teknologioissa ja liiketoimintojen kehityksessä. Julkiset avustukset Vuonna 2022 liiketoiminnan kulujen vähennykseksi kirjattuja julkisia avustuksia oli yhteensä 10 (9) miljoonaa euroa. Näistä Suomen yhtiöiden osuus oli 8 (3) miljoonaa euroa. 1 (4) miljoonaa euroa liittyy COVID-avustukseen Itävallassa. Lisäksi konserni sai julkisena avustuksena päästöoikeuksia 208 (75) miljoonaa euroa, josta Suomen

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022 UPM VUOSIKERTOMUS 2022 174

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022