UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

KASVUN KEIHÄÄNKÄRJET

LÄHES 50 % KASVU HIILIDIOKSIDIVAPAAN SÄHKÖN TUOTANNOSSA

Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää yhteiskun nan sähköistämistä edelleen ja ripeää fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämistä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja Euroopan ener giakriisi ovat edelleen vähentäneet fossiilisen energian houkuttelevuutta ja korostaneet huolto varmuuden ja kilpailukyvyn merkitystä. UPM on osakkaana uudessa OL3-ydinvoi malaitosyksikössä, jonka odotetaan aloittavan kaupallisen tuotannon huhtikuussa 2023. Kun uusi yksikkö on täydessä käynnissä, se kasvattaa UPM Energyn hiilidioksidivapaan sähkön tuotan Kestävien vaihtoehtojen tarve kuluttajatuotteiden fossiilipohjaisille kemikaaleille ja pyrkimykset vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä avaavat merkittäviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. UPM odottaa kestävää kilpailuetua vastuullisista raaka-aineista, patentoiduista teknologiakon septeista sekä korkealaatuisista arjen tuotteista. UPM Biochemicals valmistautuu markkinoille tuloon kaupallisen mittakaavan tuotannolla. Seuraavan sukupolven biokemikaalijalostamon tuotannon arvioidaan käynnistyvän vuoden 2023 loppuun mennessä Leunassa, Saksassa. Biojalostamon vuosituotantokapasiteetti on 220 000 tonnia puupohjaisia biokemikaaleja. 750 miljoonan euron investoinnin arvioidaan yl tävän 14 %:n sijoitetun pääoman tuottotavoittee seen, kun tuotanto on täydessä käynnissä. UPM Biochemicals on edistynyt myös tuotteidensa Globaalit kuluttajamegatrendit lisäävät kestävän kehityksen mukaisten ja turvallisten tarra- ja pakkausratkaisujen kysyntää. Kasvumme erikoispaperi- ja tarramateriaa lisegmenteissä jatkuu. Laajennamme nykyistä asiakaskuntaamme sekä kehitämme jatkuvasti tuotevalikoimaamme. Vahva asema ja innovaa tiot näissä teknisesti vaativissa ja nopeasti kas vavissa pakkaamisen arvoketjun segmenteissä tarjoavat houkuttelevia kasvumahdollisuuksia. Vuonna 2022 UPM Raflatac hankki saksalai sen tarramateriaaliyhtiön AMC AG:n vauhdit taakseen kasvustrategiaansa. Yrityskauppa lisää

toa lähes 50 %. Samalla se parantaa merkittä västi Suomen sähköjärjestelmän omavaraisuutta ja huoltovarmuutta sekä vähentää päästöjä.

UPM Energy sivu 42

Uudistumisemme etenee vauhdilla. Yhteensä 3,8 miljardin euron kasvuinvestointien arvioidaan valmistuvan vuoden 2023 aikana.

UUTTA LIIKETOIMINTAA JA VAIHTOEHTOJA FOSSIILITALOUDEN RATKAISUILLE

kaupallistamisessa. Kehitämme esimerkiksi puu pohjaisia kierrätettäviä PET-pulloja, jäähdytys nesteitä sähköautoihin, raaka-aineita tekstiileihin sekä uusiutuvia toiminnallisia täyteaineita, jotka pienentävät hiilijalanjälkeä ja keventävät kumista ja muovista valmistettujen tuotteiden painoa. UPM Biofuels toimittaa jo tällä hetkellä markkinoille uusiutuvia UPM BioVerno -dieseliä ja -naftaa. Lappeenrannan biojalostamo on todiste tusti täyttänyt patentoitua teknologiaa, tuotteiden laatua ja kestävää kehitystä koskevat vaatimukset sekä menestynyt kaupallisesti. Teemme parhail laan perussuunnittelua mahdolliselle nykyistä suuremmalle biojalostamolle Rotterdamissa, Alankomaissa liiketoiminnan kasvattamiseksi.

• Tiukat tuottovaatimukset • Vetovoimainen työnantaja

UPM Biochemicals sivu 54 UPM Biofuels sivu 52

YLI 50 % KASVU SELLULIIKETOIMINNASSA

KASVUA JA TUOTEINNOVAA TIOITA ERIKOISPAKKAUS MATERIAALEISSA

Globaalit kuluttajamegatrendit ja tarve löytää kestävämpiä vaihtoehtoja fossiilipohjaisille materiaaleille tukevat markkinasellun kysynnän kasvua. Vaatimukset kilpailukykyisille uusille sel lutehtaille ovat mittavia, joten niiden täyttämisellä saavutetaan kestävää kilpailuetua. Paso de los Torosin maailmanluokan sellu tehtaan tuotannon arvioidaan käynnistyvän vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä, jolloin alkavat myös toimitukset erittäin tehokkaasta selluterminaalista Montevideon sata masta. Hanketta sekä siihen liittyviä puuviljelmiä ja logistiikkaratkaisuja on suunniteltu ja valmisteltu

huolella kymmenen vuotta tavoitteena varmistaa sellutehtaan kilpailukyky ja vastuullisuus. Sellutehtaan tuotantokapasiteetti on 2,1 miljoonaa tonnia eukalyptusmarkkinasellua vuodessa. 3,47 miljardin dollarin investointi lisää selluntuotantokapasiteettiamme yli 50 %. Erittäin kilpailukykyisiksi arvioitujen kustannusten ja tehtaan suuren kokoluokan ansiosta investoinnin odotetaan kasvattavan olennaisesti tuloksenteko kykyämme tulevaisuudessa.

tarjontaamme uusia houkuttelevia tuotesegment tejä ja vahvistaa asemaamme filmituotteissa Keski-Euroopassa. UPM Specialty Papers on jatkanut barrier-papereiden kaupallistamista. Paperit tarjoavat kierrätettävän ja vastuullisem man pakkausmateriaalin esimerkiksi joustopak kauksissa.

UPM Raflatac sivu 44 UPM Specialty Papers sivu 46

UPM Pulp sivu 36 UPM Paso de los Toros sivu 40