UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

ARVOA VASTUULLISUUDESTA Arvon luominen yhteiskunnalle – sekä vastuullisena yrityksenä että uusiutuvilla ja kestävillä ratkaisuilla – on strategiamme perusta.

KOHTI NETTONOLLAPÄÄSTÖJÄ

VAIKUTUSKEINONA METSÄT

VAIKUTUSKEINONA PÄÄSTÖJEN VÄHENTÄMINEN (SCOPE 1,2,3)

VAIKUTUSKEINONA TUOTTEET

-2,0 MtCO 2 Hiilen korvaaminen Fossiilisen energian korvaaminen

+4,5 MtCO 2 Scope 1 ja 2 päästöt Oman energiantuotannon ja ostoenergian päästöt

+1,6 MtCO 2 Väliaikainen hiilivarasto Puupohjaisiin tuotteisiin sitoutunut hiili koko elinkaaren ajalta

UPM:n Biofore-strategia ohjaa 2030-vas tuullisuustavoitteidemme saavuttamista ja tukee niihin linkitettyjen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) toteutta mista. Jatkamme yhteistyötä YK:n Global Compact (UNGC) -verkostossa ja vuonna 2022 liityimme UNGC:n Living Wage Think Lab -yhteistyöverkostoon. Elämi seen riittävä palkka on olennainen osa ihmisarvoista työtä, ja se vaikuttaa suoraan useiden kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumiseen. Vastuullisuuteen liittyvät tavoitteet ja tulokset on linkitetty myös rahoitukseen. Valmiusluottomme on sidottu pitkän aikavälin biodiversiteetti- ja ilmastotavoit teisiin, ja olemme laskeneet liikkeeseen kolme vihreää joukkovelkakirjalainaa vuodesta 2020 alkaen. Tammikuusta 2022 lähtien vastuulli suuteen liittyvät tavoitteet ja tulokset on sisällytetty UPM:n johdon palkitsemiseen. Mittareiksi on asetettu fossiilisten hiilidiok sidipäästöjen vähentäminen energiantuo tannon ja ostoenergian osalta, positiivinen vaikutus luonnon monimuotoisuuteen sekä sukupuolten välisen palkkatasa-arvon var mistaminen globaalisti. Kaikista mittareista nämä tavoitteet kattavat 20 %. Maaliskuussa 2022 käynnistimme uuden, vuoteen 2030 ulottuvan UPM Forest Action -ohjelman. Globaali ohjelma ohjaa puun hankintaamme ja kattaa omat metsämme Suomessa ja Yhdysvalloissa sekä puuviljel mämme Uruguayssa. Ohjelman tavoitteet ylittävät standar divaatimukset, ja se tarkastelee metsäta louden vaikutuksia kokonaisvaltaisesti viidellä eri osa-alueella: ilmasto, luon non monimuotoisuus, maaperä, vesi ja yhteiskuntavastuu. Maksimoimme metsätaloutemme positiiviset vaikutukset

VAIKUTUS • Uusiutuvat raaka-aineet ja kierrätettävät tuotteet vauhdittavat biokiertotalouteen siirtymistä • Ratkaisumme vastaavat globaaleihin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen ja resurssien niukkuuteen TAVOITTEET • Luomme lisäarvoa sidosryhmillemme • Kattavat 2030-vastuullisuustavoitteet

TOIMINTATAPAMME • Kunnioitamme kansainvälisiä sopimuksia, kuten YK:n ihmisoikeuksien julistusta, ILO:n sopimusta työelämän perusoikeuksista sekä OECD:n toimintaohjeita monikansalli sille yrityksille • Toimintamme tarkoitus, arvomme, UPM:n Toimintaohje sekä UPM:n Toimintaohje toimittajille ja kolmansille osapuolille muodostavat vankan perustan päätöksenteolle, johtamiselle ja toiminnalle • Vastuullisuudesta vastaavat yhtiön hallitus ja johtajisto sekä liiketoiminnot ja funktiot • Vastuulliset liiketoimintatavat kaikessa toiminnassa Toteutamme uudistettuja sosiaalisen vastuun tavoitteita Kaikki sosiaalista vastuuta koskevat toimemme perustuvat ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Vuonna 2021 uudis timme sosiaalisen vastuun tavoitteemme, ja työ niiden edistämiseksi jatkui vuonna 2022. Toteutimme oikeudenmukaiseen palkitsemiseen liittyvät konserninlaajui set vuosittaiset selvitykset sukupuolten palkkatasa-arvon ja elämiseen riittävän palkan osalta ja teimme niihin tarvittavat korjaukset. Kolmas osapuoli on varmentanut molemmat selvitykset. Meidät listattiin myös Bloombergin Gender Equality (GEI) -indeksiin vuodelle 2023 jo viidennen kerran peräkkäin. Paikallinen sidosryhmä yhteistyö keskittyi Uruguayhin ja Ukrainan tukemiseen osana Biofore Share and Care -ohjelmaa.

-2,3 MtCO 2 eq Hiilinielu Puihin ja maaperään sitoutunut hiili

+5,0 MtCO 2

-5,8 MtCO 2 Hiilen korvaaminen Fossiilisia tuotteita korvaamalla saavutettu päästövähenemä

Scope 3 päästöt Arvoketjun (ostetut tavarat, palvelut, kuljetukset jne.) päästöt

Pitkäaikainen hiilivarasto Puiden ja maaperän pitkäaikainen hiilivarasto

Luonnon monimuotoisuus uutena painopistealueena YK:n mukaan biodiversiteetti heikkenee maailmanlaajuisesti, ja tilanteen uskotaan pahenevan, ellei laajamittaisiin toimiin ryhdytä. Toimintamme liittyy laajalti luonnon monimuotoisuuteen. Metsänhoi dolla, vesivoimaloilla ja tuotannolla voi olla negatiivisia vaikutuksia, ja siksi pyrimme monin eri tavoin lieventämään mahdollisia negatiivisia luontovaikutuksia. Vuonna 2022 nostimme luonnon moni muotoisuuden omaksi painopistealueeksi osana 2030-vastuullisuustavoitteitamme. Se kattaa nykyiset ja uudet tavoitteet ja toimenpiteet metsien, puuviljelmien, vir tavesien ja muiden toimintaympäristöjen monimuotoisuuden edistämiseksi. Olemme mukana myös Science Based Targets -verkoston (SBTN) Corporate Engagement -ohjelmassa kehittämässä ja testaamassa menetelmiä, työkaluja ja oh jeistuksia tieteeseen perustuvien luontota voitteiden asettamiseksi.

2030-vastuullisuustavoitteemme ja saavutuksemme vuonna 2022 sivut 30–31 Vastuullinen tapamme toimia sivut 58–99 Ilmastopositiivinen metsänhoito sivu 82 Edistämme luonnon monimuotoisuutta sivu 84 Scope 1–3 -päästökehitys sivut 86–89 Sitoutuminen vaatimustenmukaisuuteen sivu 74 Vuonna 2022 teimme koko yhtiötä koskevan sisäisen ohjeen ja case-esi merkkejä sisältävän käytännön ohjeistuksen luotettavan ilmastoviestinnän ja markkinoinnin varmistamiseksi. Ohjeet vietiin käytäntöön verkkokoulutuksilla ja viestintää tukemaan tehtiin myös UPM:n oma ilmastosanasto. Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) ja saksalaisen energia- ja ympä Olemme sitoutuneet YK:n 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen ja pyrimme omalta osaltamme rajoittamaan ilmaston lämpenemisen 1,5 asteeseen tieteeseen pohjautuvilla menetelmillä. The Climate Pledge -aloitteen allekirjoittajana olemme sitoutuneet myös nettonollapäästötavoitteeseen vuoteen 2040 mennessä. Ilmastotoimemme perustuvat ilmastopositiiviseen metsänhoitoon, päästöjen vähentämiseen ja tuoteinnovaatioihin.

ristötutkimusinstituutin (IFEU) tutkimus tuotteidemme fossiilisten hiilidioksidi päästöjen substituutio- ja hiilivarastovaikutuksista valmistui keväällä 2022. Tutkimustulosten perusteella laskimme tuotteidemme kokonaisilmastovaiku tukset, mukaan lukien väliaikaiset hiilivarastot ja substituutiovaikutukset. Yllä oleva kaavio kuvaa vuoden 2022 tilannetta. Syksyllä 2022 osallistuimme GHG-protokollan koordinoimaan pilottiiin, jossa on testattu ja annettu palautetta maankäyttöä ja hiilinieluja koskevaan ohjeistukseen ennen sen viimeistelyä. Saimme pilotista arvokasta tietoa bio geenisten hiilipoistojen ja päästöjen roolista nettonollapäästölaskennassa. Kaikki nämä toimet edesauttavat työtämme kohti nettonollapäästöjä.

UPM VUOSIKERTOMUS 2022

Made with FlippingBook. PDF to flipbook with ease