UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

LUOMME YHDESSÄ KESTÄVÄÄ TULEVAISUUTTA UPM SPECIALTY PAPERS

Kehitämme uusiutuvia ja kierrätettäviä tuotteita, jotka auttavat vähentämään riippuvuuttamme fossiilipohjaisista materiaaleista.

STRATEGIAMME • Tarramateriaalien globaali markkinajohtaja • Ensisijainen kumppani hienopapereissa Aasian ja Tyynenmeren alueella • Kasvu valikoiduissa joustopakkaussovelluksissa

SUUNNITELLUT TOIMET VUONNA 2023 • Jatkamme uusien barrier-papereiden kaupallistamista • Skaalaamme yhteistyöhankkeita • Valmistaudumme tulevaisuuden kasvuun

CASE

Tuomme markkinoille uusia vastuullisia kuitupohjaisia pakkausratkaisuja.

Jatkuvaa parannusta kestävän kehityksen edistämisessä

KESTÄVIÄ PAKKAUKSIA YHDESSÄ

AVAINLUVUT 2022

Olemme työskennelleet määrätietoisesti ja kehittäneet innovaatioita, jotta voisimme parantaa energiatehokkuutta ja vähentää päästöjämme maailmanlaajuisesti. Uusi lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitos UPM Nordlandin tehtaalla Saksassa ja investoinnit UPM Tervasaaren ja UPM Jämsänkosken tehtaiden sähkökattiloihin Suomessa ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten olemme parantaneet tehokkuutta ja löytäneet vaihtoehtoisia energialähteitä Euroopasta ja samalla varmistaneet energi an saatavuuden (sivu 87). Kiinassa johdonmukainen toimintam me johtavana kestävää kehitystä edistä vänä yrityksenä sai jälleen tunnustusta. UPM nimettiin Jiangsun provinssissa vuoden 2022 Green Development Lea ding Company -yhtiöksi tunnustuksena tuottajavastuullisuudesta ja ympäristön pilaantumisen ehkäisystä. UPM Changs hun tehtaalle myönnettiin vuoden 2022 Suzhou Quality Award -palkinto erinomai sesta laadunhallinnasta ja korkealaatui sesta tuotehallinnasta.

UPM Specialty Papers, pakkaus- ja etiket tikonevalmistaja BOBST ja vaativien bar rier-päällysteiden valmistaja Michelman kehittivät uraauurtavan pakkausratkaisun elintarvikkeille, joilla on pitkä säilyvyys. Pidempi säilyvyysaika vaatii suojapakka ukselta paljon, jotta ruoka säilyy turvassa kosteudelta ja hapelta. Sveitsiläisen BOBSTin johtaman hank keen lopputuloksena syntyi uusi korkean barrier-suojan tarjoava pakkausinnovaa tio, joka voidaan kierrättää vakiintuneissa kuidun kierrätysvirroissa. Uusi ratkaisu tarjoaa vaihtoehdon monikerroksisille, vaikeasti kierrätettäville muovipakkauksille. UPM:n paperi toimi vahvana perustana kehitystyölle. Paperi soveltuu jatkojalos tukseen, koska se on erittäin sileää, tiheää ja vahvaa, ja sen rakenne mahdollistaa kevyen ja tasaisen pinnoitteen. Yhteistyö on loistava esimerkki siitä, millaisia pakkausinnovaatioita maailma tarvitsee juuri nyt. Uuden innovaation ansiosta brändinomistajat voivat vähentää fossiilisten tai ei-kierrättävien materiaalien määrää ja lisätä uusiutuvien materiaalien käyttöä pakkauksissaan.

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

milj. euroa 1 677

milj. euroa 153

+2 %-yks. % 17,2

31.12. 1 959

Myös lisääntyvä sääntely erityisesti Eu roopassa ja kasvava kuluttajakysyntä lisäävät yhä enemmän kestävän kehityksen mukais ten ja helposti kierrätettävien pakkausten tarvetta. Brändinomistajat ja pakkausrat kaisujen arvoketjun toimijat ovat vastan neet tähän asettamalla kunnianhimoisia tavoitteita lisätä uusiutuvista materiaaleista valmistettujen ja kierrätettävien pakkausten käyttöä. Kuitupohjainen pakkaus on näiden tavoitteiden kannalta erinomainen valinta. Strategiamme mukaisesti olemme pyr kineet kaupallistamaan ja luomaan yhdessä kumppaneidemme kanssa pakkauspa pereita, jotka auttavat brändinomistajia tavoitteidensa saavuttamisessa. Olemme tuoneet markkinoille uusia pak kausratkaisuja pitkän säilyvyysajan vaativille elintarviketuotteille (oikealla) sekä kuuma saumattavia barrier-papereita (sivu 96).

+13 %

Lisää avainlukuja sivu 129

Vastaamme kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden globaaliin kysyntään suoritusky kyisillä, fossiilivapailla pakkaus- ja tarrama teriaaleilla. Lisäksi tarjoamme vastuullisesti valmistettuja toimisto- ja graafisia papereita Aasian ja Tyynenmeren alueella. Globaali organisaatio ja tehtaat Kiinassa, Suomessa ja Saksassa palvelevat asiakkaita maailman laajuisesti ja luotettavasti. Kannattavaa kasvua Vuoden 2022 tuloksemme oli hyvä, vaikka raaka-aineiden hinnat nousivat ennätyk selliselle tasolle, Paperiliitto oli lakossa alkuvuonna ja markkinaympäristö oli

epävakaa. Toimitusvolyymit laskivat edellisvuodesta, pääosin lakon johdosta. Tarra-, irroke- ja pakkauspapereiden ky syntä jatkui hyvänä kaikilla markkinoilla, ja myyntihinnat nousivat edellisvuoteen verrattuna. Markkinakysyntä pehmeni loppuvuonna. Hienopaperin kysyntään vaikuttivat Kiinan COVID-19-sulkutoi menpiteet ja rajoitukset. Hienopape rin myyntihinnat nousivat verrattuna edellisvuoteen. Globaali tehdasverkostomme ja hyvä valmistautuminen mahdollistivat osittain toimitusten jatkamisen Suomen tammi– huhtikuun lakosta huolimatta. Kiinassa

COVID-19-tilanne pysyi hyvin hallinnassa erityisjärjestelyin ja saatoimme jatkaa tuo tantoamme lähes keskeytyksettä.

Uutta liiketoimintaa ja yhteistyöhankkeita

Megatrendit tukevat liiketoimintaamme, ja terveen markkinakysynnän odotetaan jatkuvan. Arvioimme aktiivisesti vaihtoeh toja erikoispaperilaatujen tulevalle kasvulle. Saksassa sijaitsevalle UPM Nordland Papierin tehtaalle hiljattain tehdyt investoinnit ovat jo vauhdittaneet kasvustrategiaamme.

www.upmspecialtypapers.com (en)

UPM VUOSIKERTOMUS 2022