UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

VIHREÄÄ KASVUA KEHITTY NEILLÄ BIOPOLTTOAINEILLA UPM BIOREFINING - UPM BIOFUELS

Tuotteemme vastaavat tarpeeseen vähentää liikenteen päästöjä ja löytää uusiutuvia vaihtoehtoja erilaisten fossiilipohjaisten muovien valmistukseen.

STRATEGIAMME • Ainutlaatuiset ja vastuulliset kehittyneet biopolttoaineet ja biomateriaalit eri markkinoilla ja segmenteissä • Biopolttoaineliiketoiminnan kasvattaminen

SUUNNITELLUT TOIMET VUONNA 2023 • Uuden sukupolven biojalostamon perussuunnittelu jatkuu Rotterdamissa • Kasvumahdollisuuksien ja uusien kestävän kehityksen mukaisten raaka-aineiden arviointi

CASE

EUROOPPA TARVITSEE LISÄÄ KEHITTYNEITÄ BIOPOLTTOAINEITA

Uusiutuvat ja kestävän kehityksen mu kaiset UPM:n biopolttoaineet hillitsevät ilmastonmuutosta. Kehittyneet biopolttoai neemme vähentävät kasvihuonekaasupääs töjä jopa yli 80 % fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Valikoimaamme kuuluu myös puupohjainen nafta, jota voidaan käyttää vähäpäästöisenä bensiinin biokomponent tina tai korvaamaan fossiilisia raaka-aineita petrokemianteollisuudessa useiden muovi tyyppien tuotannossa. Strategiamme, joka perustuu erittäin vastuullisten uusiutuvien polttoaineiden valmistamiseen omista inte groiduista raaka-aineista ja ainutlaatuisella teknologialla, tuottaa erinomaisia tuloksia. Toimintamme perustuu biokierto talouteen, ja raaka-aineena käytettävä raakamäntyöljy syntyy selluntuotannon tähteenä. Biopolttoaineemme eivät kilpaile maankäytöstä tai raaka-aineista elintarvi ketuotannon kanssa. Tuotteemme tarjoavat asiakkaille tapoja korvata fossiilisia raa ka-aineita ja pienentää hiilijalanjälkeä. Ne täyttävät kattavimmat kestävyyskriteerit, ja niille on myönnetty useita sertifiointeja, ku ten RSB-sertifikaatti (Roundtable on Sus tainable Biomaterials) ja ISCC-sertifikaatti (International Sustainability & Carbon

Certification). Päämarkkina-alueemme ovat Pohjois- ja Keski-Euroopassa.

markkinoiden volatiliteetti ja epävarmuus vaikuttivat maakaasun ja sähkön hintoi hin. Myös raakamäntyöljyn markkinat tiukentuivat fossiilisten polttoaineiden lisääntyneen korvaamisen, kilpailun ki ristymisen ja Venäjän raaka-ainetuonnin loppumisen vuoksi. Painopisteenä kasvu Biopolttoaineiden globaalin kysynnän odo tetaan kasvavan merkittävästi vuoteen 2030 mennessä niiden käyttöä koskevien lisään tyvien velvoitteiden myötä. Biopolttoaineil la on tärkeä rooli UPM:n Biofore-strategias sa, ja yhtiön tavoite on nousta merkittäväksi eurooppalaiseksi kehittyneiden biopolttoai neiden tuottajaksi (sivu 20). Tutkimme parhaillaan biopolttoaineiden ja biokemikaalien raaka-ainepohjan laajen tamista. Tammikuussa 2021 aloitimme seu raavan sukupolven biojalostamoa koskevan kaupallisen ja teknisen perussuunnittelun Rotterdamissa, Hollannissa. Suunniteltu biojalostamo parantaisi biopolttoaineliiketoiminnan kilpailukykyä ja vastuullisuutta pitkällä aikavälillä. Tutkim me useita liikenteen ja petrokemianteolli suuden arvokkaimpiin käyttötarkoituksiin

Tuoreen raportin mukaan noin 30 % EU:n liikenteen fossiilisista polttoaineista voidaan korvata kehittyneillä biopolttoaineilla vuo teen 2050 mennessä. Liikenne tuottaa noin neljäsosaa maailman hiilidioksidipäästöistä. Raskaassa liikentees sä, merikuljetuksissa ja ilmailussa tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja, ja toimiin on ryhdyttä vä nopeasti. Vaikka sähköistyminen etenee, polttomoottoriajoneuvoja on vielä pitkään enemmän kuin sähköajoneuvoja. EU:n ilmastosuunnitelman 55 %:n päästövähennystavoitteen saavuttami seksi kehittyneet biopolttoaineet tarjoavat nopean ratkaisun, jonka avulla päästöjä voidaan vähentää merkittävästi. UPM:n suunnitteilla oleva biojalostamo auttaisi Eurooppaa tavoitteen saavuttamisessa ja vähentäisi riippuvuutta EU:n ulkopuolisista energialähteistä. Biopolttoaineiden vuosittainen kokonais kulutus Euroopassa on tällä hetkellä 17–20 miljoonaa tonnia. Euroopan energiatur vallisuuden parantamiseksi ja fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämiseksi on otettava käyttöön kaikki kestävät ratkaisut. Geopoliittisten haasteiden vuoksi tämä on tärkeämpää kuin koskaan.

Taistelemme ilmastonmuutosta vastaan kehittyneillä biopolttoaineilla.

kasvihuonekaasupäästöjä, ja biopolt toaineet kuuluvat uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (REDII) vaativimpaan vastuullisuusluokkaan. Nämä tuotteet ovat laadultaan ensiluokkaisia, ja ne voidaan luokitella kehittyneiksi biopolttoaineiksi. UPM Lappeenrannan biojalostamo on 130 000 tonnin vuosikapasiteetillaan EU:n suurin yksinomaan kehittyneitä biopoltto aineita tuottava biojalostamo. Sääntelyn ennakoitavuus on yksi keskei nen tekijä, joka mahdollistaa vihreään kas vuun tehtävät investoinnit. Kannatamme korkeampia liikenteen päästöjen vähentä mistä koskevia tavoitteita ja kehittyneiden biopolttoaineiden käytön lisäämistä. EU:n tavoite nopeuttaa muiden vähäpäästöisten vaihtoehtoisten energiamuotojen, kuten sähkön, vedyn ja uusiutuvien synteettisten polttoaineiden käyttöönottoa liikenteessä ja avaa kiinnostavia kasvumahdollisuuksia UPM:lle, jolla on alaan hyvin sopivaa osaa mista ja resursseja.

Markkinoiden dynamiikka muutoksessa Vuonna 2022 biopolttoainemarkkinat jat kuivat vahvoina ja tiukentuivat Euroopassa. Markkinoita tukivat Venäjän Ukrainaan koh distaman hyökkäyksen toimitusketjuvaiku tukset sekä ilmastotavoitteiden edistämiseen liittyvä biopolttoaineiden kysynnän jatkuva kasvu. Vuoden 2022 aikana otettiin merkit tävä askel, kun kehittyneitä biopolttoaineita koskeva EU:n laajuisiin sääntöihin perustuva pakollinen erityissäädös toteutui ja saatettiin osaksi kansallista lainsäädäntöä. Markkina hinnat nousivat ennätystasolle. Normaaleina toimintakuukausina saavutimme uusiutuvien polttoaineiden vahvoilla markkinoilla ennätyksen sekä tuotantomäärissä että kannattavuudessa. Tammi–toukokuussa biopolttoainetoimin taan vaikuttivat työehtosopimusneuvotte lut ja niihin liittyvä lakko Suomessa. UPM Lappeenrannan biojalostamon tuotanto määrät olivat vuoden toisella puoliskolla erittäin korkealla tasolla. Tuotantopanosten kustannukset kasvoivat vuoden 2022 aikana, kun

liittyviä, tähteisiin pohjautuvia raaka-aineita ja teknologioita. Tutkimme myös vihreän vedyn käyttöä osana teknologiakonseptia. Suunniteltu biojalostamo parantaisi myös materiaalitehokkuutta jätteiden ja tähteiden käyttöön perustuvilla ratkaisuilla vaaranta matta kuitenkaan globaalia ruoantuotantoa tai luonnon monimuotoisuutta. Kohti ilmastoneutraaliutta Fossiilisten polttoaineiden korvaami nen on keskeinen tekijä EU:n vihreän kasvun edistämisessä ja ilmastoneut raaliuden saavuttamisessa vuoteen 2050 mennessä. UPM:n biopolttoai neet tukevat EU:n tavoitteita vähentää

www.upmbiopolttoaineet.fi

UPM VUOSIKERTOMUS 2022