UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

AKTIIVISTA SIDOSRYHMÄTYÖTÄ LUOMME ARVOA IHMISILLE JA YHTEISKUNNALLE

Biofore-strategia on sidosryhmäyhteistyömme perusta. Keskeiset painopistealueet ja toimenpiteet vaihtelevat alueittain ja sidosryhmien tarpeiden mukaan. Keskeiset sidosryhmät määritellään olennaisuuden perusteella: UPM:n toiminnalla on merkittävä vaikutus sidosryhmille tai päinvastoin. TÄRKEIMMÄT SIDOSRYHMÄMME

Paikallis yhteisöt

Sidosryhmien näkemysten ja odotusten ymmärtäminen on ratkaisevaa yhtiömme menestyksen ja toimintamme hyväksyttävyyden kannalta.

Asiakkaat

Nykyinen ja tuleva henkilöstö

VAIKUTUS • Sidosryhmätyö tuo toimintaamme ennustettavuutta ja luo kilpailuetua • Jatkuva vuoropuhelu auttaa ymmärtämään toimintaympäristön tärkeimpiä riskejä, haasteita ja mahdollisuuksia TAVOITE • Ymmärrämme sidosryhmien tiedontarpeen ja UPM:ää koskevat odotukset sekä huomioimme sidosryhmät strategisessa kehitystyössä ja päätöksenteossa

Media

UPM:n toiminnan vaikutukset ulottuvat pai kalliselta tasolta laajasti koko yhteiskuntaan. Pyrimme tarjoamaan tasapainoista tietoa liiketoimintamme talouteen, ympäristöön ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvistä näkökul mista. Aktiivisella ja avoimella keskustelulla on tärkeä merkitys kehitystyössämme. Tavoitteemme on antaa sidosryhmille selkeä käsitys siitä, mihin suuntaan yhtiö kehittyy, miten Biofore-strategiaa toteute taan ja miten luomme pitkäkestoista arvoa. Tarjoamme merkityksellistä ja täsmällistä tietoa markkinasäädösten mukaisesti. Vuonna 2022 järjestimme sidosryhmi lle useita tapahtumia. Monet sidosryhmät näkevät UPM:n taloudellisena toimijana, joten taloudellinen menestys, vakaus, hyvä hallinto, tulevaisuudennäkymät ja kasvu Sidosryhmille selkeä kuva tulevaisuudesta

Tutkijat

Sijoittajat

CASE

Kansalais järjestöt

Viranomaiset ja päättäjät

NUORTEN ÄÄNI KUULUVIIN

konsernitasolla, ja liiketoimintayksiköt vastaavat jatkuvasta vuoropuhelusta asiakkaiden, liikekumppaneiden ja paikallisyhteisöjen kanssa

Toimittajat

UPM:n ja Suomen Partiolaisten kolmivuo tisessa yhteistyössä rakennettiin vuoropu helua vastuullisuus- ja ilmastoteemoista. Haluamme osallistua keskusteluun ja tarjota ratkaisuja nuorten kasvavaan huoleen ilmastonmuutoksesta ja kestävästä kehityksestä. Nuorten ääntä kuultiin Erätauko-keskus teluissa, joissa käytiin rakentavaa dialogia metsien kestävästä käytöstä. Johtajatulilla partiolaiset kävivät vuoropuhelua Suomen johtavien päättäjien kanssa. Ilmastoreppu-hankkeessa sosiaalisen median vaikuttajat keräsivät nuorten aja tuksia siitä, kuinka jokainen voi toimia kestä vämmän tulevaisuuden puolesta. Viestejä kerättiin myös verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Viestit pakattiin reppuun, joka luovutettiin pääministeri Sanna Marinille helmikuussa. Yhteistyö huipentui heinäkuussa Evolla järjestettyyn suurleiri Kajoon, jonka kokonaiskävijämäärä oli yli 120 000. Kajolla leiriläiset ja vierailijat tutustuivat UPM:n toimintaan kumppanuuskylässä ja tehtävärasteilla. Yhtiö lahjoitti kaiken leirillä käytetyn sahatavaran.

nousivat keskusteluissa päällimmäisiksi aiheiksi. Lukuisat keskustelut keskittyivät Euroopan energiakriisiin ja metsiin.

Työssämme erityisen tärkeitä ovat sidosryhmien kartoittaminen, aktiivinen vuoropuhelu ja järjestelmällinen palautteen

useiden eri toimialajärjestöjen kanssa, joista merkittävimmät ovat Metsäteollisuus ry ja Euroopan paperi- ja selluteollisuuden keskusjärjestö (Confederation of European Paper Industries, CEPI). Kun laajennam me uusiin liiketoimintoihin, meidän on löydettävä yhteistyölle uusia tapoja ja väyliä. Olemme esimerkiksi eurooppalaisen Advanced Biofuels Coalition -järjestön perustajajäsen sekä Euroopan kemianteol lisuuden järjestön (CEFIC) jäsen. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa teki vuodesta 2022 päättäjille ja poliiti koille haasteellisen. Sota on vaikuttanut erityisesti energian tarjontaan ja hintaan Euroopassa. REPowerEU:ssa on teh ty monia poliittisia päätöksiä, ja useita väliaikaisia markkinatoimenpiteitä on harkittu. Koska UPM on aktiivinen toimija energiamarkkinoilla sekä energiaintensii visenä kuluttajana että energiantuottajana, olemme muistuttaneet päätöksentekijöitä

kerääminen. Analysoimme palautteen huo lellisesti ymmärtääksemme toimintaamme kohdistuvat odotukset. Otamme nämä odo tukset huomioon kehitystyössä ja päätöksen teossa. Saimme vuonna 2022 noin 300 (400) kyselyä tai yhteydenottoa kansalaisilta. Vuosittain tehtävässä olennaisuusarvi oinnissa (sivu 62) esittelemme osa-alueet, joihin UPM:llä on merkittävä vaikutus tai joilla on merkittävä vaikutus yhtiöön. Arvio kootaan sisäisten arviointien sekä sidos ryhmien mielenkiinnon ja huolenaiheiden pohjalta. Pyrimme edistämään yhtiön toimintaedel lytyksiä yhteiskuntasuhteilla ja edunval vonnalla erityisesti Suomessa, Uruguayssa, Saksassa ja Kiinassa. Myös aktiivinen vaikuttaminen EU-tasolla on tärkeää. Edunvalvonnassa teemme yhteistyötä Ilmastonmuutos on tärkeä aihe politiikassa

CASE

UUSI TYÖEHTOSOPIMISEN MALLI KIINNOSTI SIDOSRYHMIÄ

avattiin UPM:n ajattelua uudesta sopimisen mal lista ja tavoitteista. Tilaisuuksiin osallistui median, puolueiden, työmarkkinajärjestöjen, ajatushauto moiden ja eri yritysten edustajia. UPM Plywood ja UPM Timber sopivat työeh tosopimukset Teollisuusliiton kanssa joulukuussa 2021. UPM Communication Papers, UPM Spe cialty Papers, UPM Raflatac, UPM Pulp ja UPM Biofuels pääsivät sopimuksiin Paperiliiton kanssa 22.4.2022, lähes neljän kuukauden lakon jäl

keen. Lakko ja tilaussuman purkaminen edellyttivät poikkeuksellisen tiivistä yhteydenpitoa asiakkaiden ja toimittajien kanssa kevään aikana. Aikaisemmasta käytännöstä poiketen julkai simme kaikki seitsemän liiketoimintakohtaista sopimusta verkkosivuillamme. Haluamme olla houkutteleva työnantaja, joka tarjoaa läpinäky vät ja kilpailukykyiset työehdot kaikille.

Vuonna 2022 Suomen metsäteollisuudessa siirryt tiin toimialakohtaisista työehtosopimuksista yritys kohtaisiin sopimuksiin. Tavoitteemme oli neuvotella kullekin liiketoiminnalle oma sopimus ja näin parantaa yksiköiden kehittämisen edellytyksiä. Koska neuvotteluasetelma oli täysin uusi, järjestimme sidosryhmille taustatilaisuuksia, joissa

www.upm.com/uusisopimisenmalli

www.partio.fi