UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

Arvomme ovat toimintamme perusta. Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa Aiming Higher -kulttuurin rakentaminen on me nestyksemme kannalta tärkeää. Olemme vastuun ottavia, tuloshakuisia ja ihmiskes keisiä sekä innokkaita oppimaan ja kasva maan. Tavoitteemme on lisätä henkilöstön motivaatiota entisestään. Kannustamme oppimiseen Muuttuvassa ja entistä monimutkaisem massa liiketoimintaympäristössä henkilös tön osaaminen ja hyvinvointi ovat tärkeitä yrityksen menestymiselle sekä henkilöstön työllistymiselle. Pitkän aikavälin tavoit teemme on varmistaa hyvä suoriutuminen ja jatkuva ammatillinen kehittyminen. Työskentelemme yhdessä ja luomme uuden sukupolven metsäteollisuutta. Panostamme henkilöstön kasvuun ja odotamme ihmisten haluavan oppia ja kehittyä työssään. Kannustamme kaikkia työntekijöitä laatimaan henkilökohtaisen kehityssuunnitelman ja pitämään sen ajan tasalla. Kehityssuunnitelma oli 58 %:lla henkilöstöstä dokumentoituna vuonna 2022. Henkilöstökyselyn kysymykseen hyvistä mahdollisuuksista oppia ja kasvaa UPM:llä vastausten keskiarvo oli 64 (+2). Sovellamme oppimiseen ja kehittymi seen 70–20–10-mallia, jossa 70 % oppimi sesta tapahtuu päivittäisessä työssä, 20 % toisilta oppimalla ja 10 % koulutuksissa. Asiantuntijayhteisöillä on tärkeä rooli tietojen jakamisessa ja oppimisessa. Vuon na 2022 toteuttamassamme hankkeessa pyrimme tukemaan uusien asiantuntija yhteisöjen perustamista ja vauhdittamaan esimerkiksi markkinatutkimus- ja vastuul lisuusyhteisöjen työtä. Olemme ottaneet jatkuvasti käyttöön uusia digitaalisia oppimissisältöjä ja verkko-ohjelmia. Ne kannustavat työnte kijöitä vahvistamaan resilienssiä ja itsensä johtamista sekä tukevat johtajia tiimien ke hittämisessä. Oppimisalustalla työntekijät voivat jakaa digitaalista opiskelumateriaalia joustavasti. Tarjoamme useita esimer kiksi kaupalliseen osaamiseen, talouteen,

vaatimustenmukaisuuteen, turvallisuuteen ja johtamiseen liittyviä verkkokoulutuksia. Kehitämme työntekijäkokemusta ja tuemme uudistumista Työntekijäkokemus on keskeistä, kun kehitämme UPM:ää työpaikkana. Työyh teisöä vahvistaaksemme aloitimme vuonna 2021 toimintamme tarkoitusta ja arvojam me koskevan vuoropuhelun, joka jatkui myös vuonna 2022. Kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus keskustella toiminnan tarkoituksen, arvojen ja Aiming Higher -ajattelutapojen merkityksestä niin itselle kuin tiimille. Esihenkilöille on jaettu tuki materiaalia keskusteluja varten. Henkilös tökyselyn tulokset osoittavat, että henki löstön yhteenkuuluvuus ja innostus UPM:n tulevaisuuteen ovat kasvaneet. Osana UPM Experience -ohjelmaa olemme käynnistäneet hankkeita, joilla pyrimme kehittämään tulevaisuuden työta poja ja digitaalisia valmiuksia sekä luomaan globaaleja terveys- ja hyvinvointikonsepteja (oikealla). Sitoudumme huolehtimaan työn tekijöistämme, jotta kaikki voivat tuntea olonsa fyysisesti energiseksi sekä henkisesti tasapainoiseksi. Pyrimme myös siihen, että henkilöstö tuntee kuuluvansa työyhteisöön ja on ylpeä työstään UPM:llä. Digitaalinen työskentely on tärkeä osa kokemusta. Yli 450 UPM:läistä osallistui uuden Griffin Forum -intranetin kehittä miseen. Uusi intranet yhdistää ja sitouttaa työntekijöitä ympäri maailman. Ihmis keskeisyys ja muotoiluajattelu ohjasivat suunnittelua ja sisällöntuottamista. Olemme myös jatkaneet urakokemuksen kehittämistä muotoiluajattelua hyödyn tämällä ja yhdessä työntekijöiden kanssa. Vuonna 2020 urakokemukselle asettamiem me tavoitteiden pohjalta määrittelimme vuonna 2022 uudelleen kehityssuunnittelun prosessit ja työkalut. Uudessa käytännössä työntekijät luovat omat kehityssuunnitel mansa joustavasti vähintään kerran vuodes sa. Esihenkilöt varmistavat, että suunni telmat ovat relevantteja. Tavoitteena on tukea työntekijöitä säilyttämään intonsa ja asiantuntemuksensa nykyisissä ja tulevissa työtehtävissä jatkuvan kehittämisen avulla. Uusille, erityisesti nuorille ammattilai sille työnantajan vetovoimaisuus on tärkeää. Olemme onnistuneet pitämään kiinni työn tekijöistämme ja houkuttelemaan uusia kuu mentuneesta työmarkkinasta huolimatta.

vertailuarvon TAVOITTEET 2030

Henkilöstön sitoutuminen selvästi yli

70 henkilöstön sitoutumisen keskiarvo, 5 pistettä alle

globaalin vertailukeskiarvon

Keskustelut tavoiteasetannasta pidetty, kehityssuunnitelmat laadittu, 100 % TAVOITTEET 2030

83 % henkilöstöstä oli 58 % henkilöstöstä oli dokumentoitu kehityssuunnitelma

henkilökohtaiset tavoitteet tai keskustelu niistä

CASE

UPM EXPERIENCE VAHVISTAA HENKILÖSTÖKOKEMUSTA

SITOUTAMME HENKILÖSTÖÄ LUOMME ARVOA IHMISILLE JA YHTEISKUNNALLE

UPM Experience -ohjelma on globaali, moni vuotinen hankkeemme, jossa otetaan mukaan UPM:läiset ympäri maailman ja pyritään ke hittämään työntekijäkokemusta läpi liiketoimin tojen, funktioiden ja maantieteellisten rajojen. Hanke käynnistyi vuonna 2021 ja jatkui vuonna 2022 keskittyen työn fyysisiin, digitaalisiin ja kulttuurillisiin ulottuvuuksiin. UPM Experience -ohjelman päätavoitteet ovat • vahvistaa työn merkityksellisyyttä ja yhteenkuuluvuutta • tukea henkilöstön tuottavuutta • lisätä henkilöstön sitoutumista ja hyvin vointia • lisätä merkityksellistä yhteistyötä • ottaa huomioon monimuotoisuus ja osallistaminen Ohjelmaan kuuluu seitsemän erilaista han ketta, kuten Toiminnan tarkoitusta ja arvoja koskeva dialogi, Tulevaisuuden työskentelyta vat sekä Terveys ja hyvinvointi. Vaikka osassa hankkeista kehitysvaihe päättyi vuoden 2022 aikana, itse työ ja toimeenpano jatkuvat tulevina vuosina.

Aiming Higher -kulttuurimme kannustaa henkilöstöämme kehittymään yksilöinä ja kutsuu kehittämään yhtiötä. Toimintamme perustuu arvoihimme: luota ja ole luotettava, tuloksia yhdessä ja uudistu rohkeasti.

Pyrimme olemaan vastuullinen ja vetovoi mainen työnantaja nyt ja tulevaisuudessa. Haluamme vahvistaa työntekijöiden yhteen kuuluvuutta ja tunnetta siitä, että he tekevät merkityksellistä työtä. Tämä edistää henkilös tön tuottavuutta, sitoutumista ja hyvinvointia. Mittaamme edistymistämme jatku vasti. Vuodesta 2007 lähtien toteutetussa vuosittaisessa henkilöstökyselyssä kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus arvioida työnsä eri osa-alueita. Korkea 79 (83) %:n osallistumisaste kertoo, että henkilöstö on kiinnostunut kehittämään työpaikkaansa. Sitoutuneisuuden keskiarvotulos oli 70 (+2). Henkilöstökyselyn tulosten perusteel la yksi vahvuutemme on, että työntekijät pystyvät pitämään työn ja yksityiselämän tasapainossa.

TAVOITTEET • Henkilöstön merkityksellisen työn ja yhteenkuuluvuuden vahvistaminen • Monimuotoisen ja osallistavan työympäristön kehittäminen • Kohti parempaa suoritusta • Innostava ja toiminnan tarkoitusta tukeva johtaminen • Fossiilisista raaka-aineista riippumaton tulevaisuus • Työturvallisuuden tason korottaminen VAIKUTUS • Parempi suoritus, sitoutuminen ja ammatillinen osaaminen

TOIMINTATAPAMME • Arvoihin ja oikein toimimiseen perustuva johtaminen • Monimuotoisen ja osallistavan kulttuurin kehittäminen • Henkilöstön sitouttaminen • Suorituksen mahdollistaminen ketterällä tavoitteiden asettamisella ja palautteella • Investoinnit henkilöstön kasvuun ja uusien kyvykkyyksien kehittämiseen • Turvallisen ja terveellisen työympäristön varmistaminen sekä henkilöstön ja urakoitsijoiden hyvinvoinnin edistäminen • Koko henkilöstön oikeudenmukaisen, yhdenvertaisen ja kilpailukykyisen palkitsemisen varmistaminen

UPM VUOSIKERTOMUS 2022

Made with FlippingBook. PDF to flipbook with ease