UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

YHTEISKUNNALLISTA HYVINVOINTIA VEROILLA LUOMME ARVOA IHMISILLE JA YHTEISKUNNALLE

valmistustoiminnassa kuin myös loppu tuotteiden verotuksen osalta sekä toimitus ketjun eri vaiheissa. Tuottamamme sähkö on sähköverotuk sen alaista riippumatta siitä, mitä energi anlähteitä sen tuottamiseen on käytetty. Sähköntuotannostamme valtaosa on hiili dioksidivapaata vesi- ja ydinvoimaa. Tuotteistamme uusiutuva UPM BioVerno -diesel ja -nafta valmistetaan selluntuotannon tähteestä, ja myös niistä kannetaan energiaveroa, jonka polttoainejakelijat perivät asiakkailtaan. UPM BioVernon kaltaisten uusiutuvista ja kestävistä raaka-aineista tuotettujen liikenteen polttoaineiden energiaverotus on kuitenkin kevyempää kuin fossiilisten polttoaineiden. Pääosasta tuotantoprosesseissa käytet tävästä energiasta kannetaan energiaveroja, joskin verokanta vaihtelee käyttötarkoi tuksen mukaan, ja tietyissä tapauksissa polttoaineet ovat verottomia. Polttoaineista maksamamme energiavero on merkittävä osa logistiikkakustannuksia erityisesti maantiekuljetuksissa. EU:ssa energiaverolainsäädäntö antaa jäsenmaille mahdollisuuden kompen soida teollisuustuotannosta maksettuja energiaveroja tai soveltaa sen käyttämään energiaan alempia verokantoja. Monis sa keskeisissä UPM:n tuotantolaitosten

sijaintimaissa, kuten esimerkiksi Suomessa ja Saksassa, sovelletaan tällaisia verohuo jennuksia, koska energiaverotus on kiristy nyt merkittävästi viime vuosina. Verovelvoitteiden noudattaminen Hallituksen tarkastusvaliokunta vastaa veroriskien hallinnasta osana UPM:n riskienhallintaprosesseja. UPM:n sisäi nen valvonta ja riskienhallinta arvioivat veroriskejä säännöllisesti ja päivittävät valvontaohjeistoa yhdessä yhtiön verofunk tion kanssa. Asiakkaiden ja toimittajien verokäytäntöjen tarkastelu kuuluu UPM:n vastapuoliriskien hallintaprosesseihin. UPM:n verostrategiaa tukevat sisäiset ohjeet, sisäinen valvonta ja parhaiden käytäntöjen vertailuanalyysit. UPM:n veroasioista vastaa yhtiön oma verofunktio, jota täydennetään ulkopuolisilla veropalve luilla mm. paikallisten veroraportointi- ja veroilmoituskäytäntöjen noudattamisen varmistamiseksi. Pyrimme tekemään läpinäkyvää ja enna koivaa yhteistyötä veroviranomaisten kans sa. Arvostamme myös muiden tärkeiden sidosryhmien kanssa käytävää vuoropuhe lua verotukseen liittyen. Suomessa UPM on mukana Verohallinnon syvennetyssä asiakasyhteistyössä.

Verostrategiamme mukaisesti yhtiöiden sijaintivaltio valitaan liiketoiminnallisin perustein. UPM ei siirrä luotua arvoa eikä ole investoinut tuotanto- tai palvelutoi mintaan alueilla, jotka Euroopan unionin neuvosto on määritellyt yhteistyöhalut tomiksi lainkäyttöalueiksi, tai vastaavilla salassapitokäytäntöä noudattavilla alueilla. UPM:n tytäryritykset ja yhteiset toiminnot sekä niiden rekisteröintimaat on lueteltu sivulla 214. Tehtaamme tukevat myös paikallista työllisyyttä, verotuloja ja ostovoimaa sekä osallistuvat paikallisyhteisöjen hankkeisiin. Sellu- ja paperitehtaiden ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta koskevia tietoja on EMAS-raporteissa. Energiaverotus arvoketjun eri vaiheissa Edellä kuvattujen, tuloverotusta lähitule vaisuudessa koskevien muutosten lisäksi Euroopan komissio pyrkii myös uudista maan energiatuotteiden ja sähkön verotusta merkittävästi osana Euroopan vihreää kehitysohjelmaa ja sen Fit for 55 -ilmasto pakettia. Energia-alaan ovat vaikuttaneet myös väliaikaiset toimenpiteet, joita EU:ssa on otettu käyttöön vastauksena ener giamarkkinoiden kehitykseen kuluneen vuoden aikana. Energiaverotus on meille olennais ta niin merkittävänä sähköntuottajana,

Muutoksen tuulet puhaltavat globaalin verotuksen periaatteisiin.

Vuoden 2022 aikana OECD, G20 ja Euroo pan unioni (EU) jatkoivat digitalisaatiosta ja globalisaatiosta johtuvien verohaastei siin liittyvien ratkaisujen käyttöönottoa ja kehittämistä. Näillä ratkaisuilla pyritään varmistamaan, että kaikki yritykset maksa vat tietyn vähimmäisveron maissa, joissa ne toimivat (OECD:n ilmoitus kahden pilarin ratkaisuista), ja että yritysten julkaisema veroraportointi olisi entistä yhdenmu kaisempaa (EU:n julkinen maakohtainen raportti). Olemme toteuttaneet läpinäkyvää ja vastuullista verostrategiaamme jo usean vuoden ajan. Siksi suhtaudumme positiivi sesti kaikkiin aloitteisiin, joilla pyritään yh denmukaistamaan yritysten maailmanlaa juista veroraportointia sekä varmistamaan oikeudenmukainen ja vastuullinen verotus maissa, joissa ne toimivat. Seuraamme edelleen kehitystä verotuksen globaaleissa periaatteissa ja arvioimme niiden vaikutuk sia UPM:ään. Muutamme veroraportoin tiamme tarpeen mukaan heti, kun lopulliset määritelmät ovat saatavilla. Yhteisöverot vaihtelevat maittain Vaiheikkaasta vuodesta huolimatta talou dellinen tuloksemme parani vuonna 2022, mikä näkyi myös eri maiden verotuloissa. UPM:n efektiivinen verokanta vuonna 2022 oli 19,9 % (15,5 %) ja verokanta maksetuis ta veroista laskettuna oli 16,2 % (17,8 %). Vastaavat vuonna 2022 raportoidut yhtei söverot olivat 388 (240) miljoonaa euroa ja vuonna 2022 maksetut yhteisöverot 315 (276) miljoonaa euroa. Tuloksen lisäksi myös useista tuotantopanoksistamme ja tuotteistamme kannetaan veroja, jotka UPM joko maksaa itse (kuten energiave rot ja kiinteistöverot) tai kerää ja tilittää edelleen (kuten ALV, ennakonpidätykset ja

VAIKUTUS • Verotus edistää yhteiskunnallista kehitystä paikallisesti, alueellisesti ja kansallisesti TAVOITTEET • Olemme vahvasti sitoutuneet taloudellisen tuloksemme ja sosiaalisen vastuumme jatkuvaan parantamiseen • Yhtiömme hyvä taloudellinen tulos tarkoittaa myös suurempia verotuloja • Liiketoiminnoillamme on merkittävä rooli ympäröivien yhteiskuntien kehityksessä myös aikaansaamiemme verotulojen kautta sosiaaliturvamaksut). Eri maissa maksa mamme kiinteistö- tai vastaavat omaisuus verot olivat vuonna 2022 yhteensä 35 (30) miljoonaa euroa. Oikealla olevassa taulukossa on ilmoi tettu UPM:n maksamat yhteisöverot ja kiinteistöverot maittain. Yhtiö- ja liiketoi mintarakenteeseemme perustuen mak samme yhteisöveroja pääosin maissa, joissa meillä on tuotannollista toimintaa ja joissa innovaatioitamme kehitetään. Suomessa UPM:llä on merkittävää tuotannollista toimintaa kaikilla kuudella liiketoiminta-alueella sekä tutkimus- ja ke hitystoimintaa. Näistä syistä UPM on yksi suurimmista veronmaksajista Suomessa. UPM:n vuoden 2022 yhteisöverokertymän arvioidaan olevan Suomessa 247 (234) mil joonaa euroa, josta tytäryhtiöt ilmoittavat ja maksavat noin 175 (121) miljoonaa euroa. UPM-Kymmene Oyj ilmoittaa ja maksaa loput noin 71 (113) miljoonaa euroa.

TOIMINTATAPAMME • UPM:n verostrategia kuvaa yhtiön verotusta koskevat pääperiaatteet ja ohjeet. Ne perustuvat Toimintaohjeemme (Code of Conduct) asettamiin periaatteisiin ja vaatimuksiin. • Maksamme verot paikallisten verosäädösten ja -määräysten mukaisesti • Maksamme yhteisöveroa maissa, joissa luodaan lisäarvoa ja tehdään tulosta

Uruguayn hallitus on myöntänyt monille kotimaisille ja ulkomaisille investointeja tekeville yrityksille luvan erityistalous alueella toimimiseen. Sellutehtaallemme on myönnetty lupa toimia erityistalous alueella, minkä vuoksi verot Uruguays sa koostuvat pääasiassa kiinteistö- tai varallisuusveroista ja vuotuisista veron luonteisista maksuista valtiolle erityistalo usalueen kehittämiseksi. Myös Uruguayn uusi sellutehdas sijaitsee samanlaisella erityistalousalueella. Kiinassa UPM luokitellaan hienopape rintuotantonsa takia high-tech-yritykseksi, johon sovelletaan alempaa 15 %:n yhteisö verokantaa. UPM maksaa Kiinassa lisäksi osinkojen lähdeveroja. Niissä maissa, joissa yhtiömme käyttävät kuluvan vuoden verovelan kattamiseen edellisten vuosien verotuksellisia tappioita, kuten esimerkiksi Saksassa, UPM on mak sanut yhteisöveroja vain rajallisesti.

UPM:N TUOTTAMA JA JAKAMA TALOUDELLINEN LISÄARVO VUONNA 2022 (MILJ. EUROA) Tuotettu suora taloudellinen lisäarvo

MAKSETUT YHTEISÖVEROT JA KIINTEISTÖVEROT MAITTAIN milj. euroa 2022

Jaettu taloudellinen lisäarvo Toimintakulut

-8 289 -1 181

Suomi Saksa

Liikevaihto

11 720 Henkilöstön palkat ja korvaukset

Tuotot omaisuuden myynnistä

76 Maksut lainanantajille

Uruguay

Tuotot sijoituksista

11 Osingonjako

Kiina

Maksetut konsernin yhteisöverot ja kiinteistöverot

Yhdysvallat Iso-Britannia

8 3 0 4 2 1 2 2

Muut tuotot

Yhteensä

-10 607

Itävalta Venäjä

Taloudellisen arvon ylijäämä 1 394

Puola

Liiketoiminnoillamme on merkittävä taloudellinen vaikutus paikallisyhteisöihin. Toimintamme tukee paikallista, alueellista ja kansallista taloudellista hyvinvointia sekä tuottaa taloudellista hyötyä eri sidosryhmille. Taulukossa esitetyt rahavirrat kuvaavat lisäarvon määrää maailmanlaajuisesti.

Viro

Ranska