UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

EU-Taksonomia EU taksonomia on kestävän rahoituksen luokitusjärjestelmä, joka määrittelee kriteerit ympäristön kannalta kestävälle taloudelliselle toiminnalle. Taksonomia edustaa merkittävää askelta kohti EU:n ympäristötavoitteiden mukaista hiilineutraaliuden saavuttamista vuoteen 2050 mennessä. Ensimmäinen delegoitu asetus hyväksyttiin 2021, ja se edellytti suuret yritykset raportoimaan taksonomia- eli luokitusjärjestelmäkelpoisen osuuden taloudellisista toiminnoistaan liittyen ilmastonmuutoksen hillinnän ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen tavoitteisiin. Tilikaudelta 2022 yritysten tuli lisäksi raportoida sellaiset toiminnot, jotka ovat taksonomian mukaisia eli ne noudattavat asetuksen määrittelemiä ympäristötavoitteita ja niiden teknisiä luokitteluvaatimuksia. Kesäkuussa 2023 komissio hyväksyi delegoidun asetuksen, joka sisältää uusia EU:n luokitusjärjestelmän vaatimuksia taloudelliselle toiminnalle, jonka katsotaan merkittävästi edistävän yhtä tai useampaa ei-ilmastoon liittyvää ympäristötavoitetta, joita ovat: Vesivarojen ja merten luonnonvarojen kestävä käyttö ja suojelu, Kiertotalouteen siirtyminen, Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen ja vähentäminen sekä Biologisen monimuotoisuuden ja ekosysteemien suojelu ja ennallistaminen. Komissio hyväksyi myös muutoksia ilmastoa koskevaan delegoituun asetukseen, joka käsittää Ilmastomuutoksen hillitsemisen ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen ympäristötavoitteet. Taloudellisten toimintojen taksonomiakelpoisuus tulee raportoida kaikkien kuuden ympäristötavoitteen osalta tilikaudelta 2023. Vuodesta 2024 eteenpäin tulee raportoida myös toimintojen taksonomianmukaisuus kaikkien kuuden tavoitteen osalta. Taksonomia- eli luokitusjärjestelmäkelpoisuuden ja mukaisuuden arviointi Vuonna 2023 UPM suoritti perusteellisen arvioinnin taksonomian mukaisista eli ympäristön kannalta kestävistä toiminnoista sääntelyssä määriteltyjen uusien kestävyysvaatimusten perusteella. Arviointia johtivat UPM:n talous- ja vastuullisuustiimit, ja se toteutettiin yhteistyössä useiden UPM:n funktioiden ja liiketoimintojen kanssa. EU:n NACE-luokitusta (EU:n tilastollinen toimialaluokitus) käytettiin viitemateriaalina toimintojen tunnistamisessa. Arvioinnin perusteella UPM tunnisti mahdollisen uuden toiminnan 1.2. "Lääkkeiden valmistus" Ympäristön pilaantumisen biolääketieteen tuotteita. Koska toiminnan raportoitavat määrät ovat kuitenkin tällä hetkellä vähäisiä eikä niillä ole vaikutusta raportoitaviin suorituskykymittareihin ("KPI"), UPM päätti raportoida toiminnan ei luokitusjärjestelmäkelpoisena. UPM suoritti myös vuotuisen arvioinnin kaikille luokitusjärjestelmän mukaisille toiminnoilleen, joiden on tunnistettu tukevan ilmastotavoitteita. Kaikki liikevaihtoa tuottavat toiminnot tavoittelevat merkittävää edistystä ilmastonmuutoksen hillinnässä ja täyttävät toiminnoille asetetut tekniset arviointikriteerit sekä delegoidun asetuksen liitteissä esitetyt ”Ei merkittävää haittaa”-vaatimusta koskevat tekniset arviointikriteerit. Kaikkien ilmastonmuutoksen hillintää edistävien toimintojen osalta vaaditaan delegoidun asetuksen liitteessä A fyysisten ilmastoriskien arviointia. Tekniset ja ”Ei merkittävää haittaa” -arviointikriteerit käytiin läpi asiaankuuluvien liiketoiminta-alueiden vastuullisuusasiantuntijoiden kanssa. Toimintojen 1.1 "Metsitys" ja 1.3 "Metsänhoito" tarkastuskriteerin on tulkittu täyttyneen FSC, PEFC ja (tai) SFI metsäsertifikointien tarkastuksien perusteella, erityisten Metsänhoidon taksonomia-vaatimukset täyttävien varmennuspalvelujen puuttuessa markkinoilta. Erillisessä ilmastohyötyanalyysissa on hyödynnetty Suomen Luonnonvarakeskuksen tietoaineistoa. UPM:n luokitusjärjestelmän mukaiset taloudelliset toiminnat ovat seuraavat: ehkäisemisen ja vähentämisen tavoitteen alle Biomedicals liiketoiminnastaan, joka kehittää ja tarjoaa puupohjaisia

Jätteet AIHE

HALLINTA

TUNNUSLUVUT

TULOKSET 2023

1.1 “Metsitys” liittyy maankäytön muutokseen perustamalla metsää istuttamalla, kylvämällä tai luonnollisen uusiutumisen kautta maalle, joka on siihen asti ollut muussa maankäytössä, ja se sisältää UPM:n metsitystoiminnot Uruguayssa. 1.3 “Metsänhoito” liittyy taloudelliseen toimintaan, joka vaikuttaa metsän ekologisiin, taloudellisiin tai sosiaalisiin käyttötarkoituksiin, ja se sisältää pääasiassa UPM:n metsänhoidon ja -uudistamisen Suomessa, Uruguayssa ja Yhdysvalloissa. 3.6 “Muiden vähähiilisten teknologioiden valmistus” liittyy teknologioihin ja tuotteisiin, joiden tavoitteena on kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen, ja se sisältää UPM:n uuden biokemikaalijalostamon rakennuskustannuksia Saksan Leunassa sekä aineettomat oikeudet liittyen UPM Biochemicalsin SunCoal Industries GmbH -yhtiön yrityskauppaan. 4.13 “ Liikenteessä käytettävän biokaasun ja biopolttoaineen sekä bionesteiden valmistus” liittyy metsäbiomassasta valmistettujen biopolttoaineiden valmistukseen ja se sisältää UPM:n biojalostamotoiminnan Lappeenrannassa. 4.5 “Sähköntuotanto vesivoimalla” liittyy vesivoimasta sähköä tuottaviin sähköntuotantolaitoksiin ja se sisältää UPM:n omat ja yhteisomisteiset voimalaitosyhtiöt. 4.20 “Lämmön tai jäähdytyksen ja sähkön yhteistuotanto bioenergialla” liittyy yksinomaan biomassan, biokaasun ja bionesteiden avulla lämpöä tai jäähdytystä ja sähköä tuottavien laitosten käyttöön, ja se sisältää pääasiassa UPM:n omien ja osaomisteisten bioenergiaa käyttävien yhteistuotantolaitoisten käytön Suomessa ja Uruguayssa. UPM raportoi täydentävän delegoidun asetuksen mukaisesti erikseen tiedot ydinvoimaan ja fossiiliseen kaasuun liittyvistä toiminnoista. UPM tunnistaa toiminnot 4.27 "Uusien ydinvoimaloiden rakentaminen ja turvallinen käyttö" sekä 4.28 "Sähköntuotanto ydinenergian avulla olemassa olevissa laitoksissa" Pohjolan Voima Oyj:n (PVO) osakeomistustensa kautta, jolla on suora osakeomistus Teollisuuden Voima Oyj:ssä (TVO) katso liite 4.3 Energiaosakkeet . TVO käyttää Suomessa kolmea ydinvoimalaitosta (Olkiluoto 1, Olkiluoto 2 ja Olkiluoto 3) Olkiluoto 3:n siirryttyä tuotantovaiheeseen vuoden 2023 toisella neljänneksellä. Teollisuuden Voima Oyj:n tekemän laajan selvityksen perusteella, molemmat toiminnot 4.27 ja 4.28 ovat taksonomian mukaisia. Vuodelle 2023 UPM tunnisti mahdollisen uuden toiminnan 4.29 "Sähköntuotanto fossiilisilla kaasumaisilla polttoaineilla" liittyen uuteen lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitokseen (CHP) UPM:n Nordlandin paperitehtaalla Saksassa. Laitos tuottaa sähköä pääasiassa UPM:n omaan käyttöön, mutta mikäli tuotantoa on yli oman tarpeen, sähköä voidaan myydä ulkopuoliselle verkko-operaattorille. Koska toiminnan raportoitavat määrät ovat kuitenkin tällä hetkellä vähäisiä eikä niillä ole vaikutusta raportoitaviin suorituskykymittareihin ("KPI"), UPM päätti raportoida toiminnan ei-luokitusjärjestelmäkelpoisena. UPM uudelleenarvioi toimintojen luokitusjärjestelmäkelpoisuuden, ja teki seuraavan muutoksen vuoteen 2022 verrattuna: UPM uudelleenluokitteli T&K-kulut, jotka aiemmin raportoitiin toiminnan 9.1 "Markkinalähtöinen tutkimus, kehitys ja innovointi" alla, raportoitavaksi osana toimintoja 3.6. "Muiden vähähiilisten teknologioiden valmistus" ja 4.13 "Liikenteessä käytettävän biokaasun ja biopolttoaineen sekä bionesteiden valmistus". Uudelleenluokittelulla ei ollut vaikutusta toimintojen luokittelujärjestelmän mukaisuuden tulkintaan. Muutos on sisällytetty myös vertailulukuihin.

Kiertotalous on tehokasta sekä talouden että ympäristön kannalta. UPM pyrkii uudelleenkäyttämään materiaaleja ja tuotteita, vähentämään kiinteän jätteen määrää ja lisäämään kierrätystä ja talteenottoa toiminnassaan. UPM on sitoutunut kestävään metsätalouteen ja todentaa kolmannen osapuolen varmentamilla seurantajärjestelmillä, että kaikki hankittu puu on kestävästi hoidetuista metsistä ja laillista. UPM:n pyrkii parantamaan biodiversiteettiä konkreettisilla toimilla ja maksimoida myönteisiä vaikutuksia sekä lieventää mahdollisia negatiivisia vaikutuksia maalla, virtavesissä ja tehdasympäristöissä

87 (90) % UPM:n prosessijätteestä on kierrätetty ja uudelleenkäytetty. Kaatopaikkajätteen kokonaismäärä nousi 50 % vuodesta 2022. 87 (86) % UPM:n käyttämästä puusta on peräisin sertifioiduista metsistä. Positiivinen kehitys kaikkien mitattujen alaindikaattorien ollessa positiivisia. Lahopuun määrän osalta tiedot saadaan vuonna 2024 valtakunnan metsien inventoinnin yhteydessä.

Metsä

Luonnon monimuotoisuus

Kuvaus olennaisista riskeistä ja niiden hallinnasta on hallituksen toimintakertomuksessa sivuilla 133–137 ja vuosikertomuksessa sivuilla 32–33. Tietoja yhtiön riskienhallintajärjestelmästä on yhtiön internetsivujen Hallinnointi-osiossa ja vuoden 2023 hallinto- ja ohjausjärjestelmää koskevassa selvityksessä, joka on saatavilla myös erillisenä raporttina yhtiön internetsivuilla osoitteessa upm.fi/hallinnointi. Lisätietoja yhtiön tulokseen liittyvistä muista kuin yhtiön taloutta koskevista aiheista on saatavilla vuosikertomuksen yleisessä osiossa ja internet-sivuilla upm.fi .

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023 UPM VUOSIKERTOMUS 2023 144

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023