UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

7. Tuloverot 7.1 Tilikauden voittoon perustuva vero Tuloverot Vuonna 2023 tilikauden voittoon perustuva vero oli 71 (388) miljoonaa euroa ja efektiivinen verokanta 15,2 % (19,9 %). Vuosina 2023 ja 2022 efektiiviseen verokantaan vaikuttivat verovapaalla alueella toimivien tytäryhtiöiden tulot ja Saksan Suomea korkeampi verokanta. Vuonna 2023 efektiiviseen verokantaan vaikuttivat merkittävästi uudelleenjärjestelykulut ja arvonalentumiskirjaukset, jotka liittyvät UPM Plattlingin paperitehtaan ja UPM Schongau paperitehtaan paperikone 6:n sulkemiseen Saksassa. Tuloverot

7.2 Laskennallinen vero

Laskennallisen verosaamisen ja -velan muutos

2023 2022 2021

Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

Kirjanpitoarvo 1.1. Kirjattu tuloslaskelmaan

Laskennalliset verosaamiset Aineettomat hyödykkeet ja aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet

-151

-130

-44 58 -26

Kirjattu muihin laajan tuloksen eriin

-113

Konserni on verotuksen kohteena useassa eri maassa ja konsernin verokulun ja tuloverovelkojen laskentaan liittyy runsaasti arvioita ja harkintaa. Veroina kirjatut määrät vastaavat tämänhetkistä käsitystä ja nykyisten verolakien tulkintaa. Johto arvioi säännöllisesti veroilmoituksissa tehtyjä kannanottoja tilanteissa, joissa verosäännökset ovat tulkinnanvaraisia, ja oikaisee verovelkoja tarpeen mukaan. Joulukuussa 2022, EU:n jäsenmaat pääsivät periaatteelliseen yhteisymmärrykseen siitä, että EU:n tasolla pannaan täytäntöön OECD:n kansainvälisen verouudistuksen vähimmäisverotusta koskeva osa, ns. pilari 2. Soveltamisalaan kuuluvat yhteisöt ovat velvollisia maksamaan lisäveroa niiden lainkäyttöalueiden GloBE:n efektiivisen verokannan ja 15 %:n vähimmäisverokannan välisestä erosta. UPM on OECD:n pilari 2 sääntöjen piirissä. Pilari 2 lainsäädäntö hyväksyttiin UPM:n rekisteröintimaassa Suomessa vuonna 2023 ja se tulee voimaan 1. tammikuuta 2024 alkaen. Koska Pilari 2 lainsäädäntö ei ollut voimassa raportointikauden päättyessä, sillä ei ole vaikutusta verotettavan tulon perusteella maksettaviin veroihin. Konserni soveltaa IAS 12:n toukokuussa 2023 julkaistua poikkeusta olla kirjaamatta tai raportoimatta laskennallisia verovelkoja tai -saamisia, jotka liittyvät Pilari 2:n perusteella maksettaviin veroihin. UPM arvioi parhaillaan pilari 2 vaatimuksia ja lainsäädäntöä niillä lainkäyttöalueilla, joihin vaikutus todennäköisesti kohdistuu. 31.12.2023 päättyneellä tilikaudella joillain lainkäyttöalueilla on ollut alle 15 %:n efektiivinen verokanta laskettuna IAS 12:n mukaan. Konserni ei kuitenkaan välttämättä joutuisi maksamaan Pilari 2 tuloveroja johtuen GloBE:n efektiivistä verokantaa laskettaessa tehtävistä oikaisuista verrattuna IAS 12 kappaleen 86 mukaisesti laskettuun verokantaan sekä substanssiperusteisesta vähennyksestä, joka rajoittaa tuloa jonka perusteella Pilari 2 tuloverot lasketaan. Alustavan arvion mukaan, jos Pilari 2 olisi ollut voimassa vuonna 2023, sillä ei olisi ollut vaikutusta konsernin tuloveroihin. Arvio perustuu tällä hetkellä saatavilla olevaan tietoon ja saattaa muuttua kun tarkempia tietoja ja ohjeistusta Pilari 2 sääntöjen toimeenpanemisesta julkaistaan. Pääasiallinen lainkäyttöalue, johon mahdolliset Pilari 2 lisäverot kohdistuvat on Uruguay. Taloudellinen vaikutus riippuisi Uruguayssa sijaitsevien tytäryhtiöiden tuloksesta sekä substanssiperusteisen vähennyksen pienenemisestä tulevina vuosina OECD:n Pilari 2 sääntöjen mukaisesti. Johtuen sääntöjen soveltamisen ja GloBE tuloksen laskemisen monimutkaisuudesta sekä OECD:n edelleen kehitteillä olevasta lisäohjeistuksesta, hyväksytyn tai käytännössä hyväksytyn lainsäädännön kvantitatiivista vaikutusta ei ole vielä mahdollista arvioida. Laki sähköalan väliaikaisesta voittoverosta Suomessa säädettiin maaliskuussa 2023. Sovellettava lisävero on 30 % yhtiöiden Suomen sähköliiketoiminnasta tilikaudella 2023 kertyneestä nettotuloksesta, joka ylittää 10 % vuosituoton sähköliiketoiminnan sitoutuneesta omasta pääomasta (normaalin sähköliiketoiminnan tuloista verotettavan 20 %:n yhteisöveron lisäksi). UPM on väliaikaisen voittoveron piirissä ja lisäveroa kirjattiin 1 miljoona euroa.

Vaihto-omaisuus

Yrityshankinnat

-5

Eläkevelvoitteet ja varaukset

Siirrot myytävänä oleviksi luokiteltuihin varoihin

-13

Muut väliaikaiset erot

Muuntoerot

-9

Käyttämättömät verotukselliset tappiot ja hyvitykset

Laskennallinen verosaaminen (velka), netto

-185

-151

Laskennallisten verosaamisten ja -velkojen netotus

-224 431

-417 485

-297 466

Laskennalliset verosaamiset vähennetään laskennallisista veroveloista, mikäli on olemassa laillisesti toimeenpantavissa oleva oikeus kuitata tilikauden verotettavaan tuloon perustuvia verovelkoja tilikauden verotettavaan tuloon perustuvia verosaamisia vastaan ja jos laskennalliset verot liittyvät samaan veronsaajaan.

Yhteensä

Laskennalliset verovelat Aineettomat hyödykkeet ja aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet

-265 -412

Tuloverojen täsmäytyslaskelma

Laskennallinen verosaaminen (velka), netto

2023 2022

Muihin laajan tuloksen eriin liittyvät verot

Voitto ennen veroja

Suomen lakisääteisen verokannan 20 %:n vero Suomen ja ulkomaiden verokantojen välinen ero

93 -28 -51 28

Ennen veroja

Vero Verojen jälkeen

Ennen veroja

Vero Verojen jälkeen

62 -99 11

Verovapaat tuotot

Etuuspohjaisista eläkevelvoitteista johtuvat vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot

-14

-936

Muutos laskennallisten verosaamisten hyödynnettävyydessä

-5

Aiemmin kirjaamattomien verotuksellisten tappioiden käyttö

-3 -9

-9

Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

Muut erät

Kirjaamattomat laskennalliset verosaamiset ja -velat Ne liiketappiot, joiden käyttöön liittyy epävarmuutta ja joista siksi ei ole kirjattu laskennallista verosaamista, olivat 902 (890) miljoonaa euroa vuonna 2023. Nämä aiheutuvat etupäässä tietyistä Saksan ja Ranskan tytäryhtiöistä ja eivät vanhene sekä tietyistä Uruguayn tytäryhtiöistä, joissa liiketappiot vanhenevat eri aikoina vuoden 2028 loppuun mennessä. Lisäksi laskennallista verosaamista ei ole kirjattu jo suljettuun Miramichin paperitehtaaseen liittyvistä liiketappioista johtuen konsernin vähäisestä liiketoiminnasta Kanadassa. Nämä liiketappiot vanhenevat eri aikoina vuoden 2029 loppuun mennessä. Uruguayssa 155 miljoonan euron käyttämättömiä verotukseen liittyviä hyvityksiä ei ole kirjattu niiden hyödyntämisen epävarmuuden vuoksi. Konserni ei kirjaa laskennallista verovelkaa muiden kuin suomalaisten tytäryritystensä jakamatta olevista voittovaroista sikäli kuin väliaikainen ero ei todennäköisesti purkaudu ennakoitavissa olevassa tulevaisuudessa. Laskennallista verovelkaa ei ole kirjattu suomalaisten tytäryhtiöiden ja osakkuusyritysten jakamatta olevista voittovaroista, koska nämä voidaan jakaa ilman veroseuraamuksia.

Tuloverot yhteensä

Efektiivinen verokanta, %

15,2 % 19,9 %

Kirjatut laskennalliset verosaamiset Laskennallisia verosaamisia kirjattaessa johdolta vaaditaan harkintaa sen suhteen, pystytäänkö saamiset todennäköisesti hyödyntämään tai käyttämään laskennallisia verovelkoja vastaan ennakoitavissa olevassa tulevaisuudessa. Konsernilla oli 31.12.2023 verotuksellisia liiketappioita 841 (584) miljoonaa euroa, joista yhtiö on kirjannut laskennallista verosaamista. Verotuksellisista liiketappioista 772 (514) miljoonaa euroa aiheutui Saksan tytäryhtiöistä. Saksassa liiketappiot eivät vanhene. Muissa maissa liiketappiot vanhenevat eri aikoina ja eri suuruisina. Tulosennusteiden perusteella on todennäköistä, että verotukselliset tappiot pystytään hyödyntämään tulevaisuudessa kertyvää verotettavaa tuloa vastaan. Verohyödyn realisoitumista koskeviin oletuksiin ja näin ollen laskennallisten verosaamisten kirjaamiseen voi tulla muutoksia sen mukaan kuinka tuloksellista konsernin liiketoiminta on tulevaisuudessa ja niihin vaikuttavat myös muut tekijät, joihin konserni ei pysty itse vaikuttamaan.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Konsernin tuloverokulu sisältää verotettavaan tuloon perustuvat verot ja laskennalliset verot. Verotettavaan tuloon perustuva vero lasketaan perustuen vallitseviin verokantoihin maissa, joissa konserni toimii, ja se sisältää aiempien tilikausien veroja koskevat oikaisut sekä konsernin sisäisiin liiketapahtumiin liittyvät lähdeverot. Verot merkitään tuloslaskelmaan, paitsi jos ne liittyvät omaan pääomaan tai muihin laajan tuloksen eriin kirjattuihin eriin. Tällöin myös vastaava vero kirjataan omaan pääomaan tai muihin laajan tuloksen eriin.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023 UPM VUOSIKERTOMUS 2023 216

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023