UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

ARVOA VASTUULLISUUDESTA Arvon luominen yhteiskunnalle – niin vastuullisena yrityksenä kuin uusiutuvilla ja kestävillä ratkaisuilla – on strategiamme perusta.

PAINOPISTEEMME VUONNA 2023

Jatkoimme toimitusketjuihimme ja investointeihimme liittyvien ihmisoikeusriskien arvioinnin kehittämistä ja analysoimme konsernin olennaisimmat ihmisoikeus kysymykset. Osana huolellisuusvelvoitearvioinnin kehitystyötä aloitimme Uruguayn toimintojamme koskevan eteenpäin katsovan ihmisoikeusvaikutusten arvioinnin ulkopuolisen kumppanin kanssa (sivu 72). Käynnistimme globaalin turvallisuushankkeen, jolla pyrimme kehittämään turvallisuuskäytän töjämme edelleen ja sitouttamaan henkilöstöä turvallisuuteen entistä tiiviimmin. Jatkoimme myös Yhteistyömme Science Based Targets -verkoston (SBTN) kanssa jatkui (sivu 85). Tutkimme myös ympäristö-DNA-menetelmän tarjoamia mahdolli suuksia, jotta voisimme arvioida sen soveltuvuutta biodiversiteetin mittaamiseen ja raportointiin. Kaikki määrälliset indikaattorit osoittivat positiivista kehitys tä suhteessa tavoitteeseemme, joka on positiivinen nettovaikutus luonnon monimuotoisuuteen omissa metsissämme Suomessa. Näin oli myös valittujen tunnuslukujen osalta Uruguayssa. Saimme joiltakin sidosryhmiltä kritiikkiä toimin nastamme Suomessa ja Uruguayssa. Suomessa keskusteltiin paljon puunkorjuumääristä, sellun käytöstä kertakäyttötuotteissa ja sellukolonialismis ta. Hakkuiden määrää on kehotettu rajoittamaan merkittävästi pyrkimyksenä säilyttää hiilinielut ja suojella luonnon monimuotoisuutta. Uruguayn osal ta tietyt sidosryhmät toivat esiin huoliaan ja liittivät UPM:n Montevideon alueen kuivuuden aiheutta maan vesikriisiin kesällä 2023. Myös sellutehtaan lipeävuoto aiheutti huolta (sivu 93). UPM:llä ja kansalaisjärjestöillä on erilaiset EU:n kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) laajen taa vastuullisuusraportointia koskevia vaatimuksia. Valmistautumista varten käynnistimme monialaisen hankkeen, jolla parannamme mm. raportoinnin valvontaa ja tietojen saatavuutta. UPM:n raportointi on ollut kattavaa jo ennen uutta direktiiviä. Integroitu raportointi on ollut käytössämme vuodesta 2007 ja GRI-standardien mukainen rajoitetun varmuuden antava raportointi vuodesta 2011. Sellu- ja paperi tehtaat ovat olleet rekisteröityneinä EU:n EMAS-jär jestelmään 1990-luvulta lähtien, ja myös tuotetason

prosessiturvallisuuden kehittämistä ja otimme käyt töön prosessiturvallisuusstandardin, joka asettaa vähimmäisvaatimukset prosessiturvallisuudelle kaikille UPM:läisille (sivu 70). Olemme sitoutuneet kehittämään organisaatio kulttuuria ja olosuhteita, jotka varmistavat monimuo toisen ja osallistavan työympäristön. Vuonna 2023 perustimme ensimmäisen BeU-työntekijäverkoston, joka keskittyy erityisesti vastaanottavaisen ja osallis tavan työpaikan rakentamiseen LGBTIQ+ -yhteisölle globaalisti (sivu 69). -menetelmästä. Sitouduimme myös asettamaan aloitteeseen perustuvan nettonollapäästötavoitteen (sivu 86). Analysoimme ja päivitimme myös Scope 3 -raportointimme (sivu 91) sekä jatkoimme – 30 by 30 -ohjelmaa, jolla pyrimme vähentämään ostettujen tavaroiden ja palveluiden sekä logistiikan hiilidioksidipäästöjä. Testasimme GHG-protokollan maankäyttösektorin ohjeistusta ja syvensimme ymmärrystämme Science Based Target Initiative -aloitteen (SBTi) Net Zero näkemykset, millä tavoin ilmastonmuutosta ja luon non monimuotoisuuden vähenemistä tulisi hallita, mutta tavoite on sama. Mielestämme aktiivinen ja oikea-aikainen metsänhoito ylläpitää hiilinieluja ja varmistaa monimuotoisuuden myönteisen kehi tyksen samalla, kun yhteiskunnan tulee vähentää riippuvuuttaan fossiilisista polttoaineista ja raaka aineista. Vastasimme sidosryhmien huolenaiheisiin paikallisesti sekä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, osallistuimme julkiseen keskusteluun ja tapasimme kansalaisjärjestöjen edustajia. tietoja on ollut saatavilla runsaasti. Osana kehitystä muutimme fossiilisia hiilidioksidipäästöjämme (Scope 1 ja 2) koskevan rajoitetun varmennuksen kohtuulli seksi varmennukseksi. Aloitimme myös hankkeen vastuullisuusnäkökulmiin liittyvän johtamisen selkeyttämiseksi ja politiikkojen kattavuuden varmistamiseksi, jotta vastaamme pa remmin tuleviin vaatimuksiin. Vuonna 2023 sisällytimme raportointiin luontoa koskevan Taskforce for Nature-related Financial Disclosure -viitekehyksen (TNFD) (sivu 142).

VUOROPUHELUA SIDOSRYHMIEN KANSSA

UPM:n Biofore-strategia ohjaa 2030-vas tuullisuustavoitteidemme saavuttamista ja tukee niihin linkitettyjen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) toteuttamis ta. Olemme sitoutuneet luomaan arvoa uu siutuvista ja kierrätettävistä materiaaleista, pienentämään ympäristöjalanjälkeämme ja edistämään positiivista yhteiskunnallista vaikutustamme. Vastuullisuuteen liittyvät tavoitteet ja tulokset on linkitetty myös rahoitukseen. Valmiusluottomme on sidottu pitkän aika välin biodiversiteetti- ja ilmastotavoittei siin, ja olemme laskeneet liikkeeseen kolme vihreää joukkovelkakirjalainaa vuodesta 2020 alkaen. Vuonna 2023 päivitimme vihreän rahoituksen viitekehyksemme, jolle S&P Global Ratings myönsi korkeimman ”Dark Green” -luokituksen, joka on sama kuin vuonna 2020 laaditussa ensimmäises sä viitekehyksessä. Vastuullisuustulokset vaikuttavat UPM:n johdon palkitsemiseen. Mittareiksi on asetettu fossiilisten hiilidioksidipääs töjen vähentäminen energiantuotannon ja ostoenergian osalta, positiivinen nettovai kutus luonnon monimuotoisuuteen omissa metsissämme Suomessa sekä sukupuolten välisen palkkatasa-arvon toteutuminen globaalisti. Kaikista mittareista nämä tavoitteet kattavat 20 %. 2030-vastuullisuustavoitteemme ja saavutuksemme vuonna 2023 sivut 32 – 33 Vastuullinen tapamme toimia sivut 58–101 Sitoudumme vaatimustenmukaisuuteen sivu 74 Vastuullisuuden johtaminen sivu 138 www.upm.fi/vastuullisuus

VAIKUTUS • Uusiutuvat raaka-aineet ja kierrätettävät tuotteet vauhdittavat biokiertotalouteen siirtymistä • Ratkaisumme vastaavat globaaleihin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen ja resurssien niukkuuteen TAVOITTEET • Luomme lisäarvoa sidosryhmillemme • Kattavat 2030-vastuullisuustavoitteet

TOIMINTATAPAMME • Kunnioitamme kansainvälisiä sopimuksia, kuten YK:n ihmisoikeuksien julistusta, ILO:n sopimusta työelämän perusoikeuksista sekä OECD:n toimintaohjeita monikansallisille yrityksille • Toimintamme tarkoitus, arvomme, UPM:n Toimintaohje sekä UPM:n Toimintaohje toimittajille ja kolmansille osapuolille muodostavat vankan perustan päätöksenteolle, johtamiselle ja toiminnalle • Vastuullisuudesta vastaavat yhtiön hallitus ja johtajisto sekä liiketoiminnot ja funktiot • Vastuulliset liiketoimintatavat kaikessa toiminnassa

EDISTIMME MONIMUOTOI SUUTTA JA ILMASTOTOIMIA

VAHVISTAMME SOSIAALISTA VASTUUTA JA IHMISOIKEUSTYÖTÄ

FOKUKSESSA

MUKAAN FORWARD FASTER -ALOITTEESEEN

maksamme samanarvoisesta työstä samaa palkkaa. Sitoutuminen elämiseen riittävään palkkaan edellyttää, että henkilöstön palkat ovat riittävällä tasolla suhteessa paikallisiin elinkustannuksiin. Ilmastositoumus haastaa yrityksiä asettamaan tieteeseen perustuvan nettonollapäästötavoitteen ilmaston lämpene misen rajoittamiseksi 1,5 asteeseen viimeistään vuoteen 2050 mennessä. Aloitteessa mukana olevat yritykset rapor toivat edistymisestään Global Compactille vuosittain. Ensimmäinen virallinen raportoin tivuosi on 2025, mutta raportoimme näistä jo nyt osana julkista raportointiamme.

Syyskuussa lähdimme mukaan YK:n Global Compactin Forward Faster -aloitteeseen yhdessä 138 muun yrityksen kanssa. Hanke kannustaa johtavia globaaleja yrityksiä vauh dittamaan YK:n kestävän kehityksen tavoit teiden toteutumista. Sitoudumme edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa, maksamaan elämiseen riittävää palkkaa ja asettamaan nettonollapäästötavoitteen. Sitoutuminen sukupuolten välisen tasa-ar von edistämiseen merkitsee, että tasavertais tamme sukupuolijakauman yrityksen johdossa vuoteen 2030 mennessä, ja tasa-arvo näkyy osallistamis- ja johtamiskäytännöissä. Lisäksi

KEHITIMME RAPORTOINTIA JA HALLINNOINTIA

UPM VUOSIKERTOMUS 2023