UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

Sakari Röyskö / Helsingin Musiikkitalon Säätiö

AKTIIVISTA SIDOSRYHMÄTYÖTÄ LUOMME ARVOA IHMISILLE JA YHTEISKUNNALLE

vaikutus energian tarjontaan ja hintaan Euroopassa johti päätöksiin väliaikaisista markkinatoimenpiteistä, joita toimeen pantiin vuoden 2023 aikana. Koska UPM on aktiivinen toimija energiamarkkinoilla sekä energiaintensiivisenä kuluttajana että energiantuottajana, muistutimme päätök sentekijöitä toimivien energiamarkkinoi den tärkeydestä. Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja UPM:n sitoutuminen YK:n 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen herättivät yhä paljon kiinnostusta. Kävimme keskusteluja ympäristöjärjestöjen, sertifiointiorganisaa tioiden, viranomaisten ja päättäjien kanssa. Metsien ilmastovaikutus liittyy maankäyt töä, maankäytön muutosta ja metsätalo utta koskevaan politiikkaan (LULUCF). Korostimme kestävän metsänhoidon tärkeyttä ja tuotteiden valmistamista fossii lisia materiaaleja korvaavista uusiutuvista raaka-aineista tehokkaana keinona hillitä ilmastonmuutosta. EU:n Fit for 55 -aloite julkaistiin vuonna 2021. Vuonna 2023 Euroopan parlamentti ja EU:n jäsenvaltiot viimeistelivät ilmasto- ja energialainsäädännön muutoksia niin, että

ne ovat EU:n ilmastotavoitteiden mukaiset. Edistämme aktiivisesti ilmastonmuutospo litiikan johdonmukaista ja kustannuskilpai lukykyistä toteuttamista. Korostamme, että EU-lainsäädännön tulisi olla ennustettavaa sekä edesauttaa investointeja vihreään kas vuun ja yhteiskunnan fossiilisista raaka-ai neista irtautumista. Siksi EU:n politiikan on varmistettava metsien kestävä käyttö sekä puun saatavuus biokiertotalouden ja vihre än kasvun keskeisenä resurssina. Vastuullisuus keskiössä Sitoutumisemme vastuullisuuteen sai tunnustusta, kun yritysten vastuullisuutta arvioiva EcoVadis nimesi UPM:n kor keimmalle mahdolliselle platinum-tasolle. Osallistuimme edelleen aktiivisesti YK:n Global Compact -aloitteeseen ja toimimme myös Global Compact Network Finlandin puheenjohtajana. Lähdimme myös mukaan YK:n Global Compactin Forward Faster -aloitteeseen, jonka tavoitteena on vauh dittaa YK:n kestävän kehityksen tavoittei den toteutumista. UPM:n Faster Forward -sitoumus koskee sukupuolten välistä tasa-arvoa, elämiseen riittävää palkkaa ja

Sidosryhmien näkemysten ja odotusten ymmärtäminen on ratkaisevaa yhtiömme menestyksen ja toimintamme hyväksyttävyyden kannalta.

UPM:n toiminnan vaikutukset ulottuvat paikalliselta tasolta laajasti koko yhteiskun taan. Pyrimme tarjoamaan tasapainoista tietoa liiketoimintamme talouteen, ympä ristöön ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvistä näkökulmista. Aktiivisella ja avoimella keskustelulla on tärkeä merkitys kehitys työssämme. Tavoitteemme on antaa sidosryhmille selkeä käsitys siitä, mihin suuntaan yhtiö kehittyy, miten Biofore-strategiaa toteute taan ja miten luomme pitkäkestoista arvoa. Tarjoamme merkityksellistä ja täsmällistä tietoa markkinasäädösten mukaisesti. Vuonna 2023 järjestimme sidosryhmille useita tapahtumia. Monet sidosryhmät näkevät UPM:n taloudellisena toimijana, joten taloudellinen menestys, vakaus, hyvä hallinto, tulevaisuudennäkymät ja kasvu nousivat keskusteluissa päällimmäisiksi aiheiksi. Lukuisat keskustelut keskittyivät Euroopan energiakriisiin ja metsiin. Työssämme erityisen tärkeitä ovat sidosryhmien kartoittaminen, aktiivinen vuoropuhelu ja järjestelmällinen palaut teen kerääminen. Analysoimme palautteen huolellisesti ymmärtääksemme toimin taamme kohdistuvat odotukset. Otamme nämä odotukset huomioon kehitystyössä ja päätöksenteossa. Saimme vuonna 2023 noin 350 (300) kyselyä tai yhteydenottoa kansalaisilta. Vuosittain tehtävässä olennaisuusarvi oinnissa (sivu 63) esittelemme osa-alueet, joihin UPM:llä on merkittävä vaikutus tai joilla on merkittävä vaikutus yhtiöön. Arvio kootaan sisäisten arviointien sekä sidos Sidosryhmille selkeä kuva tulevaisuudesta

TAVOITE • Ymmärrämme sidosryhmien tiedontarpeen ja UPM:ää koskevat odotukset sekä huomioimme sidosryhmät strategisessa kehitystyössä ja päätöksenteossa VAIKUTUS • Sidosryhmätyö tuo toimintaamme ennustettavuutta ja luo kilpailuetua • Jatkuva vuoropuhelu auttaa ymmärtämään toimintaympäristön tärkeimpiä riskejä, haasteita ja mahdollisuuksia

FOKUKSESSA

UUDET URUT SOIVAT HELSINGIN MUSIIKKITALOSSA

konsernitasolla, ja liiketoimintayksiköt vastaavat jatkuvasta vuoropuhelusta asiakkaiden, liikekumppaneiden ja paikallisyhteisöjen kanssa

Helsingin Musiikkitalon konserttisali sai uudet, maailman suurimpiin lukeutuvat modernit urut syksyllä 2023. Käsityönä rakennettujen Rieger-konserttisaliurkujen kokonaispaino on 40 tonnia, ja niissä on yhteensä noin 10 000 käsintehtyä metalli- ja puupilliä. Perinteisesti urkujen sisällä kulkevista ilmakanavista osa on tuotu visuaalisena elementtinä kaikkien nähtäville. Julkisivun kaarevat elementit koostuvat soi vista pilleistä sekä ilmakanavista, ja niiden materiaalina on käytetty puupohjaista UPM Formi 3D-biokomposiittia. Yhtiön kehittämä komposiittimateriaali sopii loppukäyttö kohteisiin, jotka vaativat akustisia, ääntä vaimentavia ominaisuuksia. 3D-tulostamalla valmistettuja pillejä on yhteensä noin 260 metriä. Vuonna 2021 alkanutta hanketta rahoi tettiin Musiikkitalon säätiön varainkeruu kampanjalla. UPM on yksi lahjoittajista yhtiön Biofore Share and Care -ohjelman kautta. Kampanjan tuotto käytetään urkumu siikkiin, urkuohjelmistojen tuottamiseen ja tapahtumiin. 4,4 miljoona euroa maksa neet urut otettiin käyttöön juhlakonsertissa 1.1.2024.

Biofore-strategia on sidosryhmäyhteistyömme perusta. Keskeiset painopistealueet ja toimenpiteet vaihtelevat alueittain ja sidosryhmien tarpeiden mukaan. Keskeiset sidosryhmät määritellään olennaisuuden perusteella: UPM:n toiminnalla on merkittävä vaikutus sidosryhmille ja/tai päinvastoin. TÄRKEIMMÄT SIDOSRYHMÄMME

ryhmien mielenkiinnon ja huolenaiheiden pohjalta.

Edunvalvonnassa teemme yhteistyötä useiden eri toimialajärjestöjen kanssa, joista merkittävimmät ovat Metsäteollisuus ry ja Euroopan paperi- ja selluteollisuuden keskusjärjestö (Confederation of European Paper Industries, Cepi). Kun laajennam me uusiin liiketoimintoihin, meidän on löydettävä yhteistyölle uusia tapoja ja väyliä. Olemme esimerkiksi eurooppalaisen Advanced Biofuels Coalition -järjestön perustajajäsen sekä Euroopan kemianteol lisuuden järjestön (CEFIC) jäsen. Yhtiömme on myös edustettuna useissa teollisuusjärjestöjen päättävissä elimissä, joten voimme seurata ja vaikuttaa järjes töjen linjausten yhteensopivuuteen oman strategiamme kanssa. Perusedellytys jokaiselle teollisuusjärjestön jäsenyydelle on, että järjestön politiikka vastaa UPM:n strategisia linjauksia. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa teki vuodesta 2023 päättäjille ja poliitikoille edelleen haasteellisen. Syksyllä 2022 nähty

Vihreä siirtymä on tärkeä aihe politiikassa

Paikallis- yhteisöt

Asiakkaat

Pyrimme edistämään yhtiön toimintaedel lytyksiä yhteiskuntasuhteilla ja edunval vonnalla erityisesti pääliiketoiminta-alu eillamme Suomessa, Uruguayssa, Saksassa ja Kiinassa. Myös aktiivinen vaikuttaminen EU-tasolla on tärkeää. Yhteiskuntasuhteiden toimintamme perustuu Biofore-strategiaamme. Se nou dattaa toiminnan tarkoitustamme, jonka mukaan luomme fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta. Toimintamme tukee näin Pariisin ilmastosopimuksen ta voitteita. Yhteiskuntasuhteita johtaa sidos ryhmäjohtaja, joka kuuluu UPM-konsernin johtajistoon. Meillä on myös aihekohtaisia ohjausryhmiä, joissa yhteiskuntasuhteiden toimia ohjataan. Aiheet käydään säännölli sesti läpi konsernin johtajistossa.

Nykyinen ja tuleva henkilöstö

Tutkijat