UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

yksiköiden johtamisjärjestelmiin jatkuvan tarkastelun varmistamiseksi. Haluamme varmistaa, että tunnistamme aihealueita, jotka koskevat vain yhtä maata tai yksikköä, sekä olennaiset toimintaym päristön muutokset, jotka voivat vaikuttaa ih misiin ja erityisesti heikoimmassa asemassa oleviin. Olemme tunnistaneet siirtotyöläiset, naiset, nuoret työntekijät sekä määräaikaiset ja urakoitsijoiden työntekijät arvoketjuis samme ryhmiksi, joilla on suurempi riski kohdata haitallisia vaikutuksia. Urakoitsijat vastaavat merkittävästä osasta toimintaamme, kuten tehtaiden kunnossapidosta, rakennustöistä ja met säurakoinnista. Vuonna 2023 jatkoimme urakoitsijahallintaa koskevaa työtämme ja käynnistimme hankkeen, jolla kehitämme UPM:n tapaa hallita urakoitsijoiden sosiaa lista vastuuta. Vastaamme sidosryhmien huolenaiheisiin Huolenaiheiden tehokas käsittely on olennainen osa huolellisuusvelvoiteproses siamme, jolla varmistetaan ympäristönsuo jelun ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Käytössämme olevien valituskanavien avulla työntekijämme, sidosryhmämme ja muut henkilöt, joita asia mahdollisesti koskee, voivat nostaa esiin huolenaiheita tai tehdä valituksia. Vuonna 2023 päivitimme sisäisiä käytäntöjämme, jotta voimme paremmin käsitellä ja dokumentoida ihmisoikeuksiin ja ympäristökysymyksiin liittyviä sidosryhmien huolenaiheita. Näiden käyttöönotto ja niihin liittyvä koulutus jatkuvat vuonna 2024. Toimintamme Uruguayssa ja erityisesti uusi UPM Paso de los Torosin sellutehdas ovat saaneet osakseen kritiikkiä joiltakin si dosryhmiltä. Saimme YK:n ihmisoikeusneu voston erityismekanismien yhteydenoton, jossa pyydettiin tietoja uudesta sellutehtaas ta sekä siitä, linkittyikö toimintamme pää kaupunkiseudun vesipulaan. Vastauksemme on julkisesti saatavilla, ja siinä perustellaan, miksi esitetyt väitteet ovat perusteettomia. Edistämme jatkuvasti aktiivista vuoro puhelua sidosryhmiemme kanssa, ja kaikki lisäkeskustelut ja palaute on tervetullutta. Seuraamme ja pyrimme korjaamaan tie toomme tulleita ihmisoikeuksiin liittyviä hait tavaikutuksia, joita toimintamme on aiheut tanut tai joihin se on vaikuttanut. Korjaavat toimenpiteet määritellään tapauskohtaisesti perustuen todennettuihin vaikutuksiin.

tailuarvot ottaen huomioon kaikki UPM:n toimintamaat ja -kaupungit. Ulkopuolinen varmentaja todentaa tuloksemme ja mene telmämme. Ihmisoikeuksien edistäminen edellyttää sisäisten valmiuksien kehittämistä sekä yhteistyötä. Olimme tänäkin vuonna mukana useissa yhteistyöfoorumeissa, kuten Shiftin Human Rights Business Learning -ohjelmas sa, Together for Sustainability (TfS)- ja YK:n Global Compact (UNGC) -verkostoissa. Vuonna 2023 tarkastelimme olennai sia ihmisoikeusvaikutuksiamme osana olennaisuusarviotamme ja siihen liittyvää sidosryhmien osallistamista. Jatkamme ihmisoikeusvaikutustemme arvioinnin kehittämistä ja oikeudenhaltijoiden sekä si säisten ja ulkoisten sidosryhmien osallista mista. Päivitystyö valmistuu vuonna 2024. Keskityimme erityisesti toimitusket juihimme ja lähiyhteisöihimme liittyvien ihmisoikeuskysymysten tunnistamiseen. Vahvistimme myös työpajoissa ja koulu tuksissa sisäistä osaamistamme tunnistaa ihmisoikeuksiin liittyviä riskejä. Arvios samme korostuvat oikeudenmukaiset työ olot ja -ehdot, työturvallisuus, pakkotyön ja työvoiman hyväksikäytön torjuminen globaaleissa toimitusketjuissa, ympäris tövaikutukset, luonnon monimuotoisuus, maankäyttö ja lähiyhteisöjen turvallisuus. Pidämme yhteistyömahdollisuuksia ja ihmisoikeushuolellisuusvelvoitteen eli due diligence -arvioinnin jatkuvaa kehittämis tä tärkeänä. Vuonna 2023 vahvistimme ihmisoikeuksia koskevaa huolellisuusvel voitettamme investointien ja liiketoiminnan kehityshankkeiden osalta. Esimerkiksi Uruguayssa keskityimme erityisesti rai deturvallisuuteen (oikealla) ja aloitimme toimintojemme ihmisoikeusvaikutusarvi oinnin yhteistyössä ulkopuolisen kumppa nin kanssa. Arvioinnin tavoitteena on tukea jatkuvaa huolellisuusvelvoitetyötämme ja vahvistaa kykyämme viestiä ihmisoikeus työstämme. Keskitymme olennaisimpiin vaikutuksiin Tunnistamme olemassa olevat ja mahdolliset vaikutukset Liiketoimintomme arvioivat ihmisoi keusriskejä ja -vaikutuksia säännöllisesti ja priorisoivat omat painopistealueensa niiden mukaisesti. Käytäntö on integroitu

FOKUKSESSA

EDISTÄMME IHMISOIKEUKSIA KAIKESSA LIIKETOIMINNASSA LUOMME ARVOA IHMISILLE JA YHTEISKUNNALLE

"MISSÄ ON RAIDE, ON MYÖS JUNA – SEIS!"

Paso de los Torosista Montevideoon kulke van valtio-omisteisen rautatien uudelleen rakentaminen on yksi Uruguayn historian merkittävimmistä infrastruktuurihankkeista. 273 kilometrin pituisen rautatien lisäksi rakennettiin 246 tasoristeystä, 66 rautatie siltaa ja 25 asemaa. Raideyhteyden elvyttäminen edellyttää rakennustöiden lisäksi myös yhteiselon ja raideturvallisuuskulttuurin uudelleenak tivoimista. Liikenneministeriö sekä UPM yhtenä rautatien tulevana pääkäyttäjänä käynnistivät rautatieturvallisuutta koskevan ohjelman yhteistyössä johtavan liikenne turvallisuusjärjestön Automóvil Club del Uruguayn kanssa. Osana aktivointia ja viestintää on järjestet ty raideturvallisuustyöpajoja kaikissa radan varren yhteisöissä. Ensimmäisessä vaiheessa kampanjaan osallistuivat liikenteeseen, tieliikenneturvallisuuteen, hätätilanteisiin ja terveyteen liittyvät paikalliset viranomaiset ja organisaatiot. Myöhemmin mukaan tulivat myös koulut ja oppilaitokset. Tähän mennessä ohjelma on tavoit tanut yli 250 viranomaista ja paikallista päätöksentekijää sekä 6 000 oppilasta ja opettajaa 25 yhteisössä. Kampanjan todellinen tavoittavuus on kuitenkin tätäkin laajempi. Paikan päällä toteutettavia toimia täydennetään myös mediakampanjalla. Ohjelma jatkuu vuonna 2024.

Ihmisoikeuksien kunnioittaminen on kaiken toimintamme ja sosiaalisen vastuun 2030-tavoitteidemme perusta.

Pitkään jatkunut epävakaus, sosioekonomi set paineet sekä tarve nopeuttaa ilmasto- ja biodiversiteettikriisiin liittyviä ratkaisuja vaativat yhä enemmän yhteistyötä. Meidän tulee ymmärtää liiketoimintaympäristöm me muutoksia ja toimintamme vaikutuksia ihmisiin, mutta myös vastata niihin vaiku tusmahdollisuuksiemme mukaisesti. Syyskuussa liityimme mukaan YK:n Global Compactin Forward Faster -aloit teeseen (sivu 30). Aloite huomioi elämiseen riittävän palkan ja sukupuolten välisen ta sa-arvon kriittisen roolin ihmisoikeuksien kunnioittamisen edistämisessä ja epäta sa-arvon torjumisessa. Esimerkiksi sosiaalisen vastuun ta voitteemme on lisätä naisten edustusta asiantuntija- ja johtotehtävissä 40 %:iin vuoteen 2030 mennessä ja varmistaa koko henkilöstöä koskeva sukupuolten välinen palkkatasa-arvo. Selvitys elämiseen riittä västä palkasta tehdään vuosittain yhteis työssä ulkopuolisen toimijan kanssa, jolla on käytössään varmennetut menetelmät, prosessit ja elämiseen riittävän palkan ver

TOIMINTATAPAMME • Toimimme YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevien periaatteiden (UNGP) mukaisesti, ja Toimintaohjeemme ja siihen liittyvät käytännöt, säännöt ja ohjeet ohjaavat toimintaamme • Toimintaohjeemme toimittajille ja kolmansille osapuolille määrittelee heihin kohdistuvat vaatimukset • Olemme tunnistaneet konsernitasolla toimintamme kannalta olennaisimmat ihmisoikeusvaikutukset ja priorisoimme toimenpiteitä niiden mukaisesti • Seuraamme ihmisoikeusvaikutuksiamme ja ryhdymme korjaaviin toimenpiteisiin • Teemme yhteistyötä sidosryhmien kanssa

UPM VUOSIKERTOMUS 2023

Made with FlippingBook - Share PDF online