UPM vuosikertomus 2016

Liiketoiminnot

Hallinnointi

Tilinpäätös

Yhteistyö vastuullisuuskysymyksissä parantaa toimintaedellytyksiä Ympäristö- ja vastuullisuuskysymyksissä yhtiö pyrki sidosryhmätoi- minnalla varmistamaan toiminnan ja tuotteiden laadun sekä tulevai- suuden toimintaedellytykset. Yhteistyö paikallisten lupaviran- omaisten kanssa jatkui aktiivisena eri puolilla maailmaa. UPM osallistui UN Global Compact LEAD-ryhmän toimintaan. Ryhmä edustaa edelläkävijäyhtiöitä, jotka haluavat edistää kestävää kehitystä innovaatioiden ja tekojen kautta. Yhteistyötä jatkettiin monien sidosryhmien kanssa vapaaehtoisten hankkeiden kuten ympäristömerkkien, standardien ja standar- disoinnin puitteissa sekä luonnonsuojelukysymyksissä. Ympäristömerkkeihin ja standardisointiin liittyvissä kysymyksissä UPM teki yhteistyötä FSC®:n, PEFC™:n, Saksan Sinisen Enkelin, Joutsenmerkin, Avainlipun, ISCC:n ja EU:n ympäristömerkin kanssa. Erityisesti FSC®:n kanssa yhteistyö oli aktiivista ja UPM on lisännyt FSC®-sertifioidun puun määrää merkittävästi. Yhtiöllä oli useita yhteishankkeita erilaisten yhteistyökumppa- neiden kanssa. Yhteistyötä on jatkettu muun muassa Birdlife Suomen ja uruguaylaisen Vida Silvestren kanssa ympäristöasioissa. Kiinassa UPM osallistui China Sustainable Paper -allianssin (CSPA) toimin- taan. Allianssin tavoitteena on edistää vastuullista hankintaa ja kestävää metsänhoitoa Kiinan metsäteollisuudessa.

SANAT HALTUUN UPM:n tukeman ja Lukukeskuksen toteuttaman Sanat haltuun -hankkeen tavoitteena on innostaa teknisten alojen ammattikoulujen opiskelijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan. Lukukeskus järjestää 100 toiminnallista lukutaitotyöpajaa ammattikouluissa eri puolella Suomea vuoden 2017 loppuun mennessä. ”Lukutaito liittyy vahvasti matemaattisten taitojen osaamiseen sekä menestykseen jatko-opinnoissa ja työelämässä. Ammatillista osaamista on vaikea kehittää, jos lukeminen on hidasta ja hankalaa”, Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Ilmi Villacís sanoo. Sujuvaa lukutaitoa tarvitaan laajasti kaikissa ammatti- ryhmissä. UPM kantaa huolta nuorten lukutaidosta ja haluaa lisätä tietoutta lukemisen ja jatkuvan oppimisen tärkeydestä. Opiskelijoiden antama palaute on ollut rohkaisevaa. Lukukeskuksen lisäksi hankkeessa on mukana ammatti- koulujen äidinkielen opettajia, kirjailijoita ja alan tutkijoita. Yhteistyötä tehdään myös kirjastojen kanssa. Lasten ja nuorten lukeminen ja oppiminen on yksi UPM:n Biofore Share and Care -ohjelman painopiste­ alueista.

Toiminta vuonna 2016 Vuoden 2016 olennaisuusarviossa sidosryhmille tärkeimmiksi aiheiksi nousivat muun muassa toiminnan lainmukaisuus ja eettisyys, kilpailukyky, työturvallisuus ja henkilöstön sitoutuneisuus sekä kestävä metsänhoito, tuotevastuu ja ilmastonmuutos. Yhtiön Toimintaohje uudistettiin vuoden aikana, ja hallitus hyväksyi uudistetun ohjeen helmikuussa 2016. Päivitetty Toiminta- ohje sisältää uusia ohjeita liittyen kauppapakotteisiin, tietosuojaan, vastuulliseen hankintaan ja sidosryhmäyhteistyöhön. Toimintaohjeen jalkautus oli vuoden merkittävin globaali sisäinen hanke. Ohjeesta keskusteltiin kaikissa johtoryhmissä. Lisäksi järjes- tettiin kohdennettuja koulutuksia erityisryhmille. Vuoden loppuun mennessä 97 % aktiivisessa työsuhteessa olevasta UPM:n henkilös- töstä suoritti toimintaohjekoulutuksen. Kestävään metsänhoitoon liittyvät kysymykset olivat vuoden aikana poikkeuksellisen paljon esillä, ja keskustelua käytiin aktiivi- sesti sekä ympäristöjärjestöjen, sertifiointiorganisaatioiden että viranomaisten kanssa. Asiakaskyselyt kohdistuivat ennen kaikkea tuoteturvallisuuteen, ympäristömerkkeihin ja raaka-aineiden alkuperään. Suuri osa sidosryhmäpalautteesta keskittyi toiminnan paikallis- vaikutuksiin tehdaspaikkakunnilla kuten meluun tai hajuhaittoihin. UPMpyrki lisäämään sidosryhmien tietoa kulloisestakin tilanteesta ja esimerkiksi mahdollisista haitoista tehtaiden seisokkien yhtey- dessä tiedotettiin etukäteen. UPMpyrki aktiivisilla yhteiskuntasuhteilla ja edunvalvonnalla edis- tämään toimintaedellytyksiä erityisesti Suomessa, Uruguayssa ja Kiinassa. Edunvalvonnassa tehtiin yhteistyötä useiden eri järjestöjen kanssa, joista merkittävimmät ovat Metsäteollisuus ry ja CEPI, The Confederation of European Paper Industries. Vuoden aikana Metsä- teollisuus ry ilmoitti irtautuvansa Elinkeinoelämän keskusliitosta. EU:n alueella yhtiö toimi kilpailukykyisen ja johdonmukaisen energia- ja ilmastosääntelyn edistämiseksi. Tulevaisuuden toiminta- edellytyksiin ja markkinoihin vaikuttaminen kehittyneissä biopoltto- aineissa oli yksi vuoden keskeisistä teemoista. Euroopan komissio teki marraskuussa 2016 ehdotuksen uusiutuvan energian direktiivistä vuosille 2021-2030. Ehdotus suosii merkittävästi ilmastopäästöjä vähentäviä ja ei-ruokapohjaisista raaka-aineista sekä jätteistä ja tähteistä tehtyjä biopolttoaineita, kuten puupohjainen uusiutuva diesel UPMBioVerno. Suomessa UPM jatkoi metsäteollisuuden toimintaympäristön kilpailukykyyn liittyvien aihealueiden läpikäyntiä lukuisten päättä- jien kanssa. Samoja viestejä vietiin johdonmukaisesti myös paikalli- sille päättäjille. Aiheet on esitelty myös UPM:n internetsivuilla www.kilpailukyky.upm.fi. UPM oli aktiivinen metsien ympäristökysymyksiin liittyvissä sidosryhmäprosesseissa. Näistä maatalous- ja ympäristöministeriön johdolla käynnistynyt pyöreän pöydän foorumi sekä Metsäteollisuus ry:nMetsäympäristöohjelma keskittyvät luonnon monimuotoi- suuden turvaamiseen osana kestävää metsien käyttöä. UPM edisti osaltaan keinoja puun markkinatarjonnan kasvattami- seksi Suomessa. Vuonna 2017 voimaan astuva, puun myyntitulove- rosta tehtävä metsälahjavähennys nopeuttaa metsäomaisuuden siirtymistä nuoremmalle sukupolvelle, ehkäisee metsätilojen pirstou- tumista sekä aktivoi myymään puuta. Uruguayssa UPM aloitti keskustelut Uruguayn hallituksen kanssa maan logistisen infrastruktuurin kehittämisestä. Toimivat rautatie- ja maantieyhteydet ovat keskeinen haaste merkittävän mittakaavan teollisen toiminnan perustamiselle Uruguayn sisäosiin sekä yhteyk- sille syväsatamaan. Kilpailukyky etusijalla edunvalvonnassa

Lue lisää: www.upm.fi/vastuullisuus,

www.upmbiofore.fi, www.sanathaltuun.fi

Biofore Share and Care -ohjelma tukee yhtiön strategiaa UPM:n Biofore Share and Care -ohjelma kertoo sitoutumisestamme kestävän ja innovaatiovetoisen tulevaisuuden rakentamiseen myös sponsoroinnin ja lahjoitusten kautta. Jaamme voimavarojamme asioihin, jotka kunnioittavat kestävän kehityksen periaatteita ja samalla tukevat yhtiön strategiaa. Yhtiön sponsorointia ja lahjoituksia koskevat ohjeet ovat käytössä kaikissa liiketoiminnoissa. Ne ohjaavat tukea lukemiseen ja oppimi- seen, vesihankkeisiin, bioinnovaatioihin ja paikallisyhteisöjen elinvoi- maisuuteen. UPM ei tue taloudellisesti poliittisia puolueita tai ehdok- kaita. Yhtiön sponsorointikohteiden painopiste oli tehdaspaikkakuntien elinvoimaisuuden tukemisessa. UPM käytti paikallisiin sponsorointi- hankkeisiin ja lahjoituksiin noin 1,4 miljoonaa euroa vuonna 2016. Kaupallisiin sponsorointihankkeisiin käytettiin noin 800 000 euroa. UPM:n tuki uruguaylaiselle UPM Säätiölle jatkui 400 000 US-dolla- rilla. Säätiö tukee ja kannustaa koulutus-, yrittäjyys- ja työllistämistoi- mintaa sekä terveitä elintapoja ja virkistystoimintaa paikallisyhtei- söissä Uruguayn maaseudulla. (Lue lisää yhteistyöstä Uruguayn teknillisen yliopiston kanssa sivulta 47.) Yleishyödyllisiin tarkoituksiin yhtiö lahjoitti 232 500 euroa, muun muassa Lukukeskukselle ammattikoulujen lukutaitotyöpajojen järjes- tämiseen sekä Taloudelliselle tiedotustoimistolle Yrityselämän nuoret sukupolvet -hankkeeseen, joka kehittää digitaalisia liiketoiminnan kursseja lukioasteelle. Jatkuvaa kehitystä korjaavilla toimenpiteillä Mikäli sidosryhmillä on huolenaiheita tai epäily Toimintaohjeen vastaisesta toiminnasta, UPM kannustaa ottamaan yhteyttä sidosryh- mäorganisaatioon tai käyttämään yhtiön internetsivulla olevaa Raportoi väärinkäytöksestä -kanavaa (Report Misconduct). Kanavaa voi käyttää luottamuksellisesti ja nimettömänä. Yhtiöllä on käytössään sisäiset menettelyt mahdollisten rikkomusten selvittämiseksi.

UPM ei hyväksy UPM:n Toimintaohjeen (UPMCode of Conduct) rikkomista. Henkilöstö voi kysyä neuvoa nimetyiltä yhteyshenki- löiltä tai ilmoittaa huolenaiheensa nimettömänä Raportoi väärin­ käytöksestä -kanavassa. Ilmoitukset käsitellään huolellisesti ja UPM ryhtyy tarvittaessa asianmukaisiin korjaaviin toimenpiteisiin. Vuonna 2016 UPM:n sidosryhmäorganisaatio, tuotantolaitokset ja puunhankintaorganisaatio vastaanottivat noin 200 kyselyä ja huolenaihetta sidosryhmiltä. Huolenaiheet liittyivät pääasiassa ympäristöön, metsäkysymyksiin ja luonnon monimuotoisuuteen. Raportoi väärinkäytöksestä -kanavan kautta tai suoraan sisäiselle tarkastukselle raportoitiin 17 tapausta. Nämä ilmoitukset liittyivät epäiltyihin väärinkäytöksiin ja ohjeiden vastaiseen toimintaan sekä toimintatapoihin henkilöstökysymyksissä. Yksi tapaus liittyi epäil- tyyn syrjintään ja sen tutkiminen on vielä kesken. Myös neljän muun tapauksen tutkinta on kesken. Yksikään tapauksista ei liittynyt paikallisyhteisöihin, ympäristöön, ihmisoikeuksien rikkomuksiin, korruptioon tai työoloihin. Neljään tapaukseen liittyi rikkomuksia, ja ne johtivat sanktioihin, kuten varoituksiin tai työsuhteiden lopet- tamisiin.

ÄRJÄNSAAREN HAKKUUT AIHEUTTIVAT HUOLTA UPM:n hakkuut yhtiön omistamassa Ärjänsaaressa Kainuussa aiheuttivat huolta alkuvuonna. Huolenaiheina esille nousivat saaren virkistyskäyttö, hakkuiden myötä mahdollisesti lisään­ tyvät tuulituhot sekä saaren paikallishistorian säilyminen. UPM osallisti laajasti paikallisia sidosryhmiä ja muokkasi viranomaisten vuonna 2014 hyväksymää hoito- ja käyttö­ suunnitelmaa saadun palautteen pohjalta. Huolenaiheet nousivat julkisuuteen vasta hakkuiden alettua tammikuussa. Hakkuut saaren keskiosan talousmetsissä saivat paljon huomiota paikallismediassa, sosiaalisessa mediassa sekä keskustelupalstoilla. UPM järjesti Kajaanissa tiedotus- ja keskustelutilaisuuksia, mediatapaamisia ja vastasi huolenaiheita esittäneiden kysy- myksiin. Helmikuussa UPM:n järjestämässä tilaisuudessa opastetuilla kierroksilla esiteltiin saarta ja siellä toteutettuja hakkuita. Tilaisuuteen osallistui noin 150 henkilöä. UPM sopeutti hakkuusuunnitelmaa yleisötilaisuuden palautteen pohjalta. UPM myi valtiolle Ärjänsaaren suojelualueeksi helmikuussa 2017.

Lue lisää Toimin- taohjeen uudista- misesta ja olen-

RAPORTOIDUT TAPAUKSET

Väärinkäytös

3 2 4 1 7

naisuusarvioinnista s. 14. Konkreettisia esimerkkejä UPM:n sidosryhmäyhteis- työstä löytyy tämän raportin sivuilta.

IPR/Luottamuksellinen tieto

Eturistiriita