UPM vuosikertomus 2017

Sidosryhmät

Hallinnointi

Tilinpäätös

UPM:n tämänhetkinen tulos­ kasvua tukeva investointiportfolio

Katse eteenpäin

Kuusi vahvaa liiketoiminta-aluetta UPM koostuu kuudesta liiketoiminta-alueesta. Liiketoiminta-alueet ovat kilpailu­ kykyisiä, niillä on vahvat markkina-asemat, ja ne ovat taloudellisen tuloksen ja kestävän kehityksen osalta johtavassa asemassa. Viisi kuudesta liiketoiminta- alueesta toimii hyvin kasvavilla markkinoilla. UPM:n konserniedut UPMpyrkii konsernina luomaan lisäarvoa liiketoiminnoilleen ja sidosryhmilleen seuraavilla keinoilla: • Kilpailukykyinen ja kestävä puunhankinta, metsänhoito ja puuviljelmät • Lisäarvoa tuovat, tehokkaat ja vastuulliset globaalit funktiot • Jatkuvan parantamisen Smart-ohjelmat • Teknologia ja immateriaalioikeudet • Globaali toimintamalli, jolle on hyvä rakentaa • Hallittu ja vaikuttava pääoman allokointi • Soveltuvien lakien ja säännösten sekä yhtiön politiikkojen noudattaminen Päätöksentekoa oikealla tasolla Jokainen liiketoiminta-alue vastaa oman strategiansa toteuttamisesta ja tavoittei­ densa saavuttamisesta. Konserniohjaus ja globaalien funktioiden tuki mahdollistavat sen, että liiketoi­ minnot saavat täyden hyödyn UPM:n brändistä, mittakaavasta ja integraatiosta monimutkaisessa toimintaympäristössä. Pääoman allokointipäätökset tehdään konsernitasolla. Uudistuminen jatkuu UPM:n liiketoiminnot tarjoavat kestäviä ja turvallisia ratkaisuja kasvavaan globaa­ liin kulutuskysyntään tänään ja tulevaisuudessa. Tämä luo meille lukuisia mahdol­ lisuuksia kasvuun ja uusien innovatiivisten tuotteiden, liiketoimintojen ja ratkaisujen kehittämiseen.

Keskitymme myös jatkossa tuloksiin. Tätä tukevat jatkuvan parantamisen kulttuuri ja innovaatiot. Pyrimme kasvattamaan liiketoimintojamme kohdennetuilla kasvuinves­ toinneilla pieniin tai keskisuuriin hankkeisiin, jotka tarjoavat houkuttelevaa tuottoa. Olemme nyt myös hyvissä asemissa tekemään merkittäviä uudistus­ hankkeita. UPM:n tämänhetkinen hankeportfolio on kuvattu oikealla. Aiempaa useammilla UPM:n liiketoiminnoilla on vahvat pitkän aikavälin kannattavuus- ja kasvunäkymät, ja graafisten papereiden kilpailukyky ja rahavirta säilyvät vahvana. Vuonna 2017 UPM:n liikevaihdosta 58 % ja vertailukelpoisesta liikevoitosta 82 % tuli kasvavista liiketoiminnoista. Hallittu ja vaikuttava pääoman allokointi Koko UPM:n viiden viime vuoden (2013–2017) kumulatiivinen liiketoiminnan rahavirta oli 6,4 miljardia euroa. Tästä 30 % käytettiin osinkoihin, 30 % inves­ tointeihin ja 40 % velan lyhentämiseen. Kohdennetut kasvuhankkeet onnistui­ vat erinomaisesti ylittäen tuottotavoitteet. Vuoden 2017 lopussa UPM:n tase oli toimialallaan erinomainen, ja yhtiön nettovelan ja EBITDAn suhde oli 0,11. UPM:n tuottotavoitteet ja velkaantuneisuuspolitiikka on esitelty sivulla 14. Tulevina vuosina voimme ohjata enemmän pääomaa yhtiön kasvuun ja uudistumiseen ja samanaikaisesti kasvattaa osakkeenomistajien tuottoja ja säilyttää liikkumatilan vahvassa taseessamme. UPM investoi hankkeisiin, jotka tarjoavat houkuttelevaa ja kestävää tuottoa ja selkeää kilpailuetua.

Kohdennetut kasvuhankkeet Valmistuneet vuoden 2017 loppuun mennessä

• Kymin sellutehtaan laajennus • Raflatacin laajennus Puolassa Rakennusvaiheessa • Kaukaan sellutehtaan laajennus • Raflatacin laajennus Suomessa

• Jämsänkosken tarrapapereiden laajennus • Chudovon vaneritehtaan laajennus Venäjällä Esiselvitys • Nordland paperikone 2:n muuttaminen hienopapereista tarrapapereiksi Saksassa Merkittävät uudistushankkeet Mahdollinen uusi sellutehdas Uruguayssa • UPM ja Uruguayn hallitus allekirjoittivat sopimuksen kilpailukykyisten paikallisten toimintaedellytysten luomiseksi mahdolliselle uudelle sellutehtaalle. Infrastruktuurihankkeet ja tehtaan esisuunnittelu etenevät. Biomolekyyliliiketoiminnat • Arviointi mahdollisen teollisen mittakaavan biojalostamon rakentamisesta Saksaan aloitettiin • Seuraavia vaiheita biopolttoaineissa tutkitaan

UPM tähtää korkeammalle jatkuvalla uudistumisella ja tuloskasvulla.

HYVÄT PITKÄN AIKAVÄLIN KASVU- JA KANNATTAVUUSNÄKYMÄT OMAAVIEN LIIKETOIMINTOJEN OSUUDEN KASVATTAMINEN

LIIKEVAIHTO 2017, %

Muu toiminta

milj. euroa Yhdistetty vertailukelpoinen liikevoitto, kasvavat liiketoiminnot % liikevaihdosta