UPM vuosikertomus 2017

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Hallinnointi

2.2 Liikevaihto UPM:n liikevaihto kertyy pääasiassa erityyppisten tuotteiden myynnistä. UPM myy osan tuotteistaan useille pääasiakkaille. Suurimman asiakkaan osuus UPM:n vuoden 2017 ja 2016 liikevaihdosta oli noin 3 % ja kymmenen suurimman asiakkaan osuus noin 15 (16) %.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet UPM:n tuotteiden myynnistä syntyvät tuotot kirjataan, kun asiakas on saanut tuotteeseen omistusoikeuden ja omistukseen liittyvät riskit ja edut ovat siirtyneet sille. Tuloutuksen ajankohta on pitkälti riippu- vainen tavaran toimituksessa käytetyistä toimitusehdoista. Konsernin toimitusehdot perustuvat Incoterms 2010 toimituslausekkeeseen, joka on Kansainvälisen kauppakamarin julkaisema, virallinen toimituslau- sekekokoelma kauppaehtojen tulkitsemiseen. Toimitettuna tullattuna (“DDP”) ja Toimitettuna määräpaikalla (“DAP”) -lausekkeiden mukai- set myynnit tuloutetaan kun tavarat on toimitettu sovittuun määrän- paikkaan. Vapaasti rahdinkuljettajalla (“FCA”), Kulut ja Rahti makset- tuina (“CPT”) sekä Kuljetus ja vakuutus maksettuna (“CIP”) -lausekkeiden mukaisissa myynneissä tavaroiden myynti tuloutetaan, kun tavarat on toimitettu ulkopuoliselle kuljettajalle. UPM myy energiaa NordPool -sähkömarkkinoille. Myyntituotot kirjataan, kun sähkö on toimitettu. UPM tuottaa metsätalouden osaamiseen ja sopimuksiin liittyviä palveluja metsänomistajille. Tuotot palveluista kirjataan, kun palvelu on suoritettu. Liikevaihtoa laskettaessa myyntituottoja oikaistaan välillisillä veroilla, myynnin oikaisuerillä, valuuttamääräisen myynnin suojaustu- loksilla sekä energiamyynnin suojaustuloksilla.

2.3 Liiketoiminnan kulut ja liiketoiminnan muut tuotot Liiketoiminnan kulut Seuraavassa esitetään kuvaus liiketoiminnan kuluista lukuun ottamatta metsävarojen käyvän arvon muutoksia ja hakkuita sekä osuutta osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksista.

Tilintarkastajan palkkiot

Tilintarkastuspalkkio

2,3 0,1 0,3 0,5 3,2

2,3 0,1 0,7 0,5 3,6

Lisätietoja UPM:n tuotteista löytyy » liitetiedosta 2.1 Liiketoiminta- alueet.

Tilintarkastukseen liittyvät palvelut

Veropalvelut Muut palvelut

MILJ. EUROA

Liiketoiminnan kulut Aineet, tarvikkeet ja tavarat

5 471 1 265

Myynti liiketoiminta-alueittain

Vuonna 2017 tilintarkastajan palkkiot sisältävät PwC Oy:lle maksettuja veropalveluita 0,0 miljoonaa euroa ja muita palveluita 0,3 miljoonaa euroa.

Henkilöstökulut 1)

Liiketoiminnan muut kulut 2)

2017 2 531

2016 MUUTOS

Jakelukustannukset ja muut ulkopuoliset veloitukset

UPM Biorefining UPM Energy UPM Raflatac

15 % –11 %

Tutkimus- ja kehitysmenot Liiketoiminnan kuluihin sisältyvät tutkimus- ja kehitysmenot olivat 51 (40) miljoonaa euroa vuonna 2017. Painopiste oli uusissa tekno­ logioissa ja liiketoimintojen kehityksessä. Julkiset avustukset Vuonna 2017 liiketoiminnan kulujen vähennykseksi kirjattuja julkisia avustuksia oli yhteensä 6 (8) miljoonaa euroa. Näistä Suomen yhtiöi- den osuus oli 5 (6) miljoonaa euroa ja Ison-Britannian sekä Kiinan yhtiöiden osuudet 1 (2) miljoonaa euroa. Lisäksi konserni sai julkisena avustuksena päästöoikeuksia 14 (16) miljoonaa euroa, josta Suomen yhtiöiden osuus oli 7 (8) miljoonaa euroa, Saksan yhtiöiden osuus 5 (6) miljoonaa euroa, Itävallan yhtiöiden osuus 1 (1) miljoonaa euroa ja Ison-Britannian yhtiöiden osuus 1 (1) miljoonaa euroa.

8 492

1 495 1 336 4 615

4 % 5 %

1) Lisätietoja löytyy liitetiedosta 3 . Henkilöstön palkitseminen .

UPM Specialty Papers

UPM Paper ENA UPM Plywood

–4 %

2) Liiketoiminnan muut kulut MILJ. EUROA

Muu toiminta Eliminoinnit

–1 %

–1 048 –1 009

Vuokrakulut

10 010

Päästöoikeuskulut

Pitkäaikaisten varojen luovutustappiot

Luottotappiot

Kunnossapito ja liiketoiminnan muut kulut 1)

10 %:n hinnan muutoksen vaikutus tilikauden liikevoittoon

1) Liiketoiminnan muut kulut sisältävät mm. energiakuluja, palveluja sekä konsernin hallintoon liittyviä kuluja .

Paperit, UPM Paper ENA

Liiketoiminnan muut tuotot

Hieno- ja erikoispaperit, UPM Specialty Papers

Tarramateriaalit, UPM Raflatac

Kustannusrakenne 2017

Vaneri

Pitkäaikaisten varojen myyntivoitot

Sahatavara

Omien tuotteiden

Vuokratuotot

Sellu (nettovaikutus)

Muut kiinteät kulut 10 % Henkilöstökulut 15 %

jakelu 10 %

Saadut päästöoikeudet

Suojauslaskennan ulkopuolella olevat johdannaiset

Puu ja kuitu 29 %

Suurin UPM:n tulokseen vaikuttava tekijä on paperin myyntihinta. Toimitusmäärän yhtä suuren suhteellisen muutoksen vaikutus tulokseen on alle puolet myyntihinnan muutoksen vaikutuksesta.

Valuuttakurssivoitot ja -tappiot

–30

Muut muuttuvat kulut 18 %

Muut erät Yhteensä

140 Vuonna 2017 pitkäaikaisten varojen myyntivoitot sisältävät 33 miljoonan euron tuoton vesivoimalaitosten myynneistä Itävallassa ja Yhdysvalloissa sekä 16 miljoonan euron tuoton maa-alueiden myynneistä Suomessa. Vuonna 2016 pitkäaikaisten varojen myyntivoitot sisältävät 47 miljoonan euron tuoton Schwedtin paperitehtaan omaisuu- den myynnistä. Päästöoikeudet Liiketoiminnan muihin tuottoihin on kirjattu 14 (16) miljoonaa euroa tuottoa ja liiketoiminnan muihin kuluihin 4 (9) miljoonaa euroa kuluja liittyen CO 2 -päästöihin. Päästöoikeuksien palauttamisvelvoitteeseen perustuva velka on suuruudeltaan 9 (9) miljoonaa euroa, ja se on kirjattu varauksiin. Jäljempänä esitetään erittely aineettomiksi hyödyk- keiksi kirjatuista päästöoikeuksista.

Energy 7 %

Täyteaineet, päällystys ja