UPM vuosikertomus 2017

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Hallinnointi

4.6 Käyttöpääoma Konsernin määrittelemä käyttöpääoma sisältää vaihto-omaisuuden, myyntisaamiset ja ostovelat, jotka esitetään erikseen jäljempänä. UPM painottaa käyttöpääoman tehokkuutta ja tavoitteena on käyttö- pääoman kestävä ja pysyvä vähentäminen. Käyttöpääoma

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Varaus merkitään taseeseen, kun konsernilla on aikaisemman tapah­ tuman seurauksena olemassa oleva oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite ja on todennäköistä, että velvoitteen täyttäminen edellyttää varojen siirtymistä pois konsernista ja velvoitteen määrä on luotetta- vasti arvioitavissa. Varauksena kirjattavat määrät jaetaan kahteen ryhmään sen mukaan, odotetaanko maksusuoritusten toteutuvan 12 kuukauden kuluessa tilinpäätöspäivästä (lyhytaikaiset) vai myö- hemmin (pitkäaikaiset). Rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvaraukset Rakennejärjestelyvaraus kirjataan, kun toimenpiteiden toteuttamista koskeva suunnitelma on valmis ja siitä on ilmoitettu niille, joita se koskee. Työsuhteen päättämiseen liittyvät henkilöstökuluvaraukset kirjataan, kun konsernin suunnitelmasta on tiedotettu työntekijöille. Ympäristökuluvaraukset Ympäristömenot, jotka syntyvät aikaisemmista toiminnoista johtuvista olosuhteista ja jotka eivät kerrytä tuloja tulevaisuudessa, kirjataan kuluiksi. Ympäristövaraukset kirjataan perustuen ympäristösäännös- ten ja -määräysten nykyisiin tulkintoihin. Varaus kirjataan, kun kon- serni on velvollinen purkamaan ja poistamaan tuotantoyksikön tai laitteiston ja palauttaman sen sijaintipaikan alkuperäiseen tilaan. Kirjattava määrä on nykyarvo arvioiduista tulevaisuudessa syntyvistä menoista, jotka määritetään paikallisten olosuhteiden ja vaatimusten mukaisesti. Samalla kirjataan varausta vastaava määrä aineelliseen käyttöomaisuuteen ja siitä tehdään poistot osana kyseistä hyödy- kettä. Varauksiin ei sisälly kolmansien osapuolten korvauksia. Päästöoikeusvaraukset Päästöihin liittyvät velvoitteet kirjataan varaukseksi toteutuneiden päästöjen perusteella. Varauksen määrä on aineettomiin hyödykkei- siin merkittyjen vastaavien päästöoikeuksien kirjanpitoarvo. Jos toteutuvat päästöt ylittävät päästöoikeudet, ylimenevä osuus arvoste- taan tilinpäätöspäivän markkinahintaan.

Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

Myyntisaamiset ja muut saamiset

Ympäristökuluvaraukset Varausten määrittämiseen käytettävät arviot perustuvat tilikaudella samankaltaisista toiminnosta aiheutuneisiin kuluihin ottaen huomioon inflaation vaikutuksen, kustannuspohjan kehityksen ja diskonttauksen. Koska toteutuvat menot saattavat poiketa arvioiduista menoista sää- dösten, määräysten, yleisön odotusten, teknologian, hintojen ja olosuhteiden muutoksista johtuen ja voivat toteutua useita vuosia myö- hemmin, varausten kirjanpitoarvoja tarkastellaan säännöllisesti ja oikaistaan tällaisten muutosten huomioon ottamiseksi. Käytettävä diskonttauskorko tarkistetaan vuosittain. Konserni pyrkii toimimaan jätevesien, päästöjen ja kaatopaikka- jätteiden käsittelyssä määräysten mukaisesti. Odottamattomat tapah- tumat tuotantoprosesseissa ja jätteiden käsittelyssä voivat kuitenkin aiheuttaa konsernin liiketoiminnassa merkittäviä tappioita ja lisäkus- tannuksia. Oikeudelliset vastuut Johdon arviointia edellytetään parhaillaan käynnissä oleviin oikeu- denkäynteihin liittyvien varausten arvostamisessa ja kirjaamisessa. Varaus kirjataan, kun konsernilla on aikaisemman tapahtuman seu- rauksena oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite, kun maksuvelvoit- teen toteutuminen on todennäköistä ja velvoitteen suuruus on luotetta- vasti arvioitavissa. Oikeudenkäyntien vaikeasti ennakoitavasta luonteesta johtuen oikeudenkäynnin todellinen kustannus voi poiketa merkittävästi alkuperäisestä arviosta.

Myyntisaamiset Erääntymättömät

1 254

1 211

Erääntyneet, alle 30 päivää Erääntyneet 31–90 päivää Erääntyneet yli 90 päivää Myyntisaamiset yhteensä

2017 1 311 1 447 –1 167

Vaihto-omaisuus Myyntisaamiset

1 447

1 360

Siirtosaamiset Henkilöstökulut

Ostovelat

–994

Saadut ennakot

–39

–19

Korkotuotot

1 552

Energia- ja muut valmisteverot

Muut erät

Vaihto-omaisuus

Siirtosaamiset yhteensä

Muut saamiset ALV- ja muut välilliset verosaamiset

Aineet ja tarvikkeet Keskeneräiset tuotteet Valmiit tuotteet ja tavarat

Muut saamiset

Muut saamiset yhteensä

1 783

1 726

Ennakkomaksut

1 311

Ostovelat ja muut velat

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet

Siirtovelat Henkilöstökulut

Vaihto-omaisuus Vaihto-omaisuus arvostetaan hankintamenoon tai sitä alempaan nettorealisointiarvoon. Hankintameno määritetään joko FIFO-menetel- mää (first-in, first-out) tai painotetun keskihinnan menetelmää käyttäen vaihto-omaisuuden luonteesta riippuen. Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden hankintamenoon sisällytetään raaka-aineiden ostomenot, välittömät valmistuspalkat, muut välittömät valmistusmenot sekä osuus valmistuksen yleiskustannuksista (normaalitoiminta-asteeseen perus- tuen) mutta ei vieraan pääoman menoja. Nettorealisointiarvo on tavanomaisessa liiketoiminnassa saatava arvioitu myyntihinta vähen- nettynä arvioiduilla tuotteen valmiiksi saattamisen kustannuksilla ja myyntikustannuksilla. Mikäli vaihto-omaisuuden tasearvo ylittää sen nettorealisointiarvon, kirjataan vaihto-omaisuuden arvonalentuminen. Myyntisaamiset ja muut saamiset Myyntisaamiset, jotka syntyvät tavaroiden ja palvelujen myynnistä tavanomaisessa liiketoiminnassa, kirjataan alun perin käypään arvoon, ja sen jälkeen ne arvostetaan jaksotettuun hankintamenoon vähennettynä arvonalentumista koskevalla vähennyserällä. Myyntisaa- misista kirjataan arvonalennus tuloslaskelmaan, kun on olemassa objektiivista näyttöä siitä, että konserni ei tule saamaan kaikkia saa- misiaan täysimääräisenä alkuperäisin ehdoin. Velallisen merkittävät taloudelliset vaikeudet, velallisen todennäköinen konkurssi sekä mak- susuorituksen viivästyminen yli 90 päivää ovat viitteitä myyntisaamis- ten arvonalentumisesta. Aiemmin kirjatuista arvonalennustappioista myöhemmin takaisinsaadut määrät kirjataan tulosvaikutteisesti tulos­ laskelmaan. Myyntisaamisten kirjanpitoarvon katsotaan olevan lähellä käypää arvoa niiden lyhyen maturiteetin johdosta. Ostovelat ja muut velat Ostovelat syntyvät hankittaessa tavanomaisessa liiketoiminnassa vaihto-omaisuutta, käyttöomaisuutta sekä tavaroita ja palveluja UPM:n tavarantoimittajilta ja palveluntuottajilta. Ostovelat luokitellaan lyhytaikaisiksi veloiksi, jos ne erääntyvät maksettavaksi liiketoiminnan tavanomaisen toimintasyklin aikana tai 12 kuukauden kuluessa tilin- päätöspäivästä. Ostovelat kirjataan alun perin käypään arvoon ja arvostetaan myöhemmin efektiivisen koron menetelmällä jaksotettuun hankintamenoon. Ostovelkojen kirjanpitoarvon katsotaan olevan lähellä käypää arvoa niiden lyhyen maturiteetin johdosta.

Oikeudelliset vastuut on esitetty » liitetiedossa 9.2 Riita-asiat.

Korkokulut

Välilliset verot

Asiakashyvitykset ja muut erät

Siirtovelat yhteensä

Saadut ennakot

Ostovelat

1 167

Muut lyhytaikaiset velat

1 765

1 594

Operatiivinen luottoriski Operatiivinen luottoriski määritellään riskiksi siitä, ettei UPM saa mak- sua saamisistaan. Operatiiviseen toimintaan liittyvän luottoriskin hallin- nan periaatteet on määritelty konsernin luottoriskin hallintapolitiikassa ja luottoriskiä valvotaan systemaattisesti. Avoinna olevia myyntisaami- sia, myyntisaamisten keskimääräistä maksuaikaa ja erääntyneitä myyntisaamisia seurataan kuukausittain. Konsernin myyntisaamisiin ja muihin saamisiin liittyviä luottoriskikeskittymiä pienentää laaja ja maantieteellisesti jakautunut asiakaskunta. Asiakkaiden luottolimiittejä ja heidän taloudellista tilaansa seurataan jatkuvasti. Pääsääntöisesti saatavat turvataan luottotappiovakuutuksilla. Tietyillä markkinoilla kuten Aasia ja Pohjois-Afrikka luottoriskiä pienennetään käyttämällä rembursseja, ennakkomaksuja ja pankkitakuita. Myyntisaamisiin ja muihin saamisiin liittyvä maksimiluottoriski, ottamatta huomioon luotto- tappioriskiä pienentäviä eriä, on niiden kirjanpitoarvo. UPM:llä ei ole merkittävää asiakkaisiin liittyvää luottoriskikeskitty- mää. Kymmenen suurinta asiakasta kattoivat 31.12.2017 noin 19 (18) % konsernin myyntisaamisista eli noin 274 (239) miljoonaa euroa. Myyntisaamisista kirjattu arvonalentuminen oli vuonna 2017 0 (10) miljoonaa euroa ja se sisältyy muihin liiketoiminnan kuluihin. Myyntisaamisten arvonalentumiskirjaus tehdään, kun on olemassa perusteltu näyttö, että konserni ei tule saamaan erääntyneitä saami- siaan. Tilinpäätöshetkellä ei ole viitteitä siitä, että maksuvelvolliset eivät pystyisi täyttämään velvoitteitaan liittyen myyntisaamisiin, jotka eivät ole erääntyneet tai joiden arvo ei ole alentunut.

SISÄLTÖ

TILINPÄÄTÖS