UPM vuosikertomus 2017

– – – – – – – – – – 1 – – 1

Eläkelainat

Lausunto

Lausunnon perustelut Olemme suorittaneet tilintarkastuksen Suomessa noudatettavan hyvän tilintarkastustavan mukaisesti. Hyvän tilintarkastustavan mukaisia velvollisuuksiamme kuvataan tarkemmin kohdassa Tilintarkastajan velvollisuudet tilinpäätöksen tilintarkastuksessa. Käsityksemme mukaan olemme hankkineet lausuntomme perustaksi tarpeellisen määrän tarkoitukseen soveltuvaa tilintarkastusevidenssiä. Riippumattomuus Olemme riippumattomia emoyhtiöstä ja konserniyrityksistä niiden Suomessa noudatettavien eettisten vaatimusten mukaisesti, jotka kos- kevat suorittamaamme tilintarkastusta ja olemme täyttäneet muut näiden vaatimusten mukaiset eettiset velvollisuutemme. Emoyhtiölle ja konserniyrityksille suorittamamme muut kuin tilintar- kastuspalvelut ovat parhaan tietomme ja käsityksemme mukaan olleet Suomessa noudatettavien, näitä palveluja koskevien säännösten mukaisia, emmekä ole suorittaneet EU-asetuksen 537/2014 5. artiklan 1-kohdassa tarkoitettuja kiellettyjä palveluja. Suorittamamme muut kuin tilintarkastuspalvelut on esitetty konsernitilinpäätöksen liitetie- dossa 2.3.

Saadut ennakot

Ostovelat Siirtovelat Muut velat

Lausuntonamme esitämme, että, • konsernitilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan konsernin taloudellisesta asemasta sekä sen toiminnan tuloksesta ja rahavir- roista EU:ssa käyttöön hyväksyttyjen kansainvälisten tilinpäätöss- tandardien (IFRS) mukaisesti • tilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan emoyhtiön toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta Suomessa voimassa olevien tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten mukaisesti ja täyt- tää lakisääteiset vaatimukset. Lausuntomme on ristiriidaton tarkastusvaliokunnalle annetun lisärapor- tin kanssa. Tilintarkastuksen kohde Olemme tilintarkastaneet UPM-Kymmene Oyj:n (y-tunnus 1041090-0) tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1 – 31.12.2017. Tilinpäätös sisältää: • konsernin taseen, tuloslaskelman, laajan tuloslaskelman, laskelman oman pääoman muutoksista, rahavirtalaskelman ja liitetiedot, mukaan lukien yhteenveto merkittävistä tilinpäätöksen laatimisperi- aatteista • emoyhtiön taseen, tuloslaskelman, rahoituslaskelman ja liitetiedot.

1 839 2 527

1 763 1 832

2016 Joukkovelkakirjalainat Lainat rahoituslaitoksilta

– – –

Eläkelainat Ostovelat Siirtovelat Muut velat

Siirtovelat Henkilöstökulut

Korkokulut Kurssierot Tuloverot Muut erät

Tarkastuksen yleinen lähestymistapa

YHTEENVETO Olennaisuus

• Konsernitilinpäätökselle määritetty olennaisuus: 54 miljoonaa euroa, joka on 5 % tuloksesta ennen veroja.

19. Vastuusitoumukset

Tarkastuksen laajuus

• Konsernitilinpäätöksen tarkastuksen laajuus käsitti kaksi yksittäin tarkasteltuna taloudellisesti merkittävää yhtiötä, yhdeksän muuta merkittävää yhtiötä sekä neljä yhtiötä valittujen merkittävien tilinpäätöserien osalta.

Yhtiön toimitusjohtajan ja johtajiston jäsenten eläkevastuut Lisätietoja eläkevastuista on liitetiedossa 3.2 Konsernin johtoon kuuluvat avainhenkilöt. Lähipiiriliiketoimet Lisätietoja lähipiiriliiketoimista on liitetiedossa 8.3 Lähipiiriliiketoimet. Johdannaissopimukset Emoyhtiö on sopinut kaikista konsernin johdannaissopimuksista. Johdannaissopimukset tehtiin ulkopuolisia vastapuolia vastaan yhtä koron ja valuutanvaihtosopimusta lukuunottamatta, jolla suojattiin konsernin sisäisiä varoja. Suojauslaskenta ei ollut käytössä. Johdan- naissopimukset merkittiin taseeseen hankintamenon suuruisina. Johdan­ naisten tappiolliset käyvät arvot kirjattiin tuloslaskelmaan ja esitettiin taseen pakollisissa varauksissa. Lisätietoja ulkoisten johdannaisten taloudellisista riskeistä, käyvistä arvoista ja maturiteeteista on liitetiedossa 6.1 Rahoitusriskien hallinta, liitetiedossa 6.2 Johdannaiset ja suojauslaskenta ja konsernin sisäisistä johdannaisista emoyhtiön liitetiedossa 16 . Pakolliset varaukset.

Keskeiset seikat

• Metsävarojen arvostus • Energiaosakkeiden arvostus • Laskennallisten verosaamisten hyödynnettävyys • Oikeudelliset vastuut

Kiinnitykset 1) Omien velkojen vakuudeksi

Olennaisuus Tarkastuksemme suunnitteluun ja suorittamiseen on vaikuttanut sovelta- mamme olennaisuus. Tilintarkastuksen tavoitteena on hankkia kohtuulli- nen varmuus siitä, onko tilinpäätöksessä kokonaisuutena olennaista virheellisyyttä. Virheellisyyksiä voi aiheutua väärinkäytöksestä tai vir- heestä. Niiden katsotaan olevan olennaisia, jos niiden yksin tai yhdessä voisi kohtuudella odottaa vaikuttavan taloudellisiin päätöksiin, joita käyttäjät tekevät tilinpäätöksen perusteella. Perustuen ammatilliseen harkintaamme määritimme olennaisuuteen liittyen tiettyjä kvantitatiivisia raja-arvoja, kuten alla olevassa taulukossa kuvatun konsernitilinpäätökselle määritetyn olennaisuuden. Nämä raja-arvot yhdessä kvalitatiivisten tekijöiden kanssa auttoivat meitä määrittämään tarkastuksen kokonaislaajuuden ja yksittäisten tilintarkas- tustoimenpiteiden luonteen, ajoituksen ja laajuuden sekä arvioimaan virheellisyyksien vaikutusta tilinpäätökseen kokonaisuutena.

Osana tilintarkastuksen suunnittelua olemme määrittäneet olennaisuu- den ja arvioineet riskiä siitä, että tilinpäätöksessä on olennainen vir- heellisyys. Erityisesti olemme arvioineet alueita, joiden osalta johto on tehnyt subjektiivisia arvioita. Tällaisia ovat esimerkiksi merkittävät kirjanpidolliset arviot, joihin liittyy oletuksia ja tulevien tapahtumien arviointia.

Muut vastuut 2)

Yhteensä

Kiinnitykset kohdentuvat pääosin eläkelainoihin.

1)

2) Muissa vastuusitoumuksissa oli hyödykejohdannaisia 0 (62) miljoonaa euroa.

SISÄLTÖ

TILINPÄÄTÖS