UPM vuosikertomus 2017

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Hallinnointi

Osakkeita koskevat tiedot Alla esitetyt liitetiedot ovat osa hallituksen toimintakertomusta.

Muut raportointivelvoitteet Tilintarkastustoimeksiantoa koskevat tiedot Olemme toimineet yhtiökokouksen valitsemana tilintarkastajana 30.4.1996 alkaen yhtäjaksoisesti 22 vuotta. Yhtiö kilpailutti tilintar- kastuksen viimeksi vuonna 2013 ja KHT Merja Lindh on toiminut päävastuullisena tilintarkastajan 8.4.2014 alkaen, yhtäjaksoisesti neljä vuotta. Muu informaatio Hallitus ja toimitusjohtaja vastaavat muusta informaatiosta. Muu informaatio käsittää toimintakertomukseen ja vuosikertomukseen sisältyvän muun informaation kuin tilinpäätöksen ja sitä koskevan tilintarkastuskertomuksemme. Tilinpäätöstä koskeva lausuntomme ei kata muuta informaatiota. Velvollisuutenamme on lukea edellä yksilöity muu informaatio tilinpäätöksen tilintarkastuksen yhteydessä ja tätä tehdessämme arvi- oida, onko muu informaatio olennaisesti ristiriidassa tilinpäätöksen tai tilintarkastusta suoritettaessa hankkimamme tietämyksen kanssa tai vaikuttaako se muutoin olevan olennaisesti virheellistä. Toimintakerto- muksen osalta velvollisuutenamme on lisäksi arvioida, onko toiminta- kertomus laadittu sen laatimiseen sovellettavien säännösten mukai- sesti. Lausuntonamme esitämme, että • toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen tiedot ovat yhdenmukaisia • toimintakertomus on laadittu toimintakertomuksen laatimiseen sovellettavien säännösten mukaisesti. Jos teemme suorittamamme työn perusteella johtopäätöksen, että muussa informaatiossa on olennainen virheellisyys, meidän on rapor- toitava tästä seikasta. Meillä ei ole tämän asian suhteen raportoitavaa. Muut lausunnot Puollamme tilinpäätöksen vahvistamista. Hallituksen esitys taseen osoittaman voiton käyttämisestä on osakeyhtiölain mukainen. Puol- lamme vastuuvapauden myöntämistä emoyhtiön hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajalle tarkastamaltamme tilikaudelta.

• teemme johtopäätöksen siitä, onko hallituksen ja toimitusjohtajan ollut asianmukaista laatia tilinpäätös perustuen oletukseen toimin- nan jatkuvuudesta, ja teemme hankkimamme tilintarkastusevidens- sin perusteella johtopäätöksen siitä, esiintyykö sellaista tapahtumiin tai olosuhteisiin liittyvää olennaista epävarmuutta, joka voi antaa merkittävää aihetta epäillä emoyhtiön tai konsernin kykyä jatkaa toimintaansa. Jos johtopäätöksemme on, että olennaista epävar- muutta esiintyy, meidän täytyy kiinnittää tilintarkastuskertomukses- samme lukijan huomiota epävarmuutta koskeviin tilinpäätöksessä esitettäviin tietoihin tai, jos epävarmuutta koskevat tiedot eivät ole riittäviä, mukauttaa lausuntomme. Johtopäätöksemme perustuvat tilintarkastuskertomuksen antamispäivään mennessä hankittuun tilintarkastusevidenssiin. Vastaiset tapahtumat tai olosuhteet voivat kuitenkin johtaa siihen, ettei emoyhtiö tai konserni pysty jatkamaan toimintaansa. • arvioimme tilinpäätöksen, kaikki tilinpäätöksessä esitettävät tiedot mukaan lukien, yleistä esittämistapaa, rakennetta ja sisältöä ja sitä, kuvastaako tilinpäätös sen perustana olevia liiketoimia ja tapahtumia siten, että se antaa oikean ja riittävän kuvan. • hankimme tarpeellisen määrän tarkoitukseen soveltuvaa tilintarkas- tusevidenssiä konserniin kuuluvia yhteisöjä tai liiketoimintoja koske- vasta taloudellisesta informaatiosta pystyäksemme antamaan lausunnon konsernitilinpäätöksestä. Vastaamme konsernin tilintar- kastuksen ohjauksesta, valvonnasta ja suorittamisesta. Vastaamme tilintarkastuslausunnosta yksin. Kommunikoimme hallintoelinten kanssa muun muassa tilintarkastuksen suunnitellusta laajuudesta ja ajoituksesta sekä merkittävistä tilintarkas- tushavainnoista, mukaan lukien mahdolliset sisäisen valvonnan merkit- tävät puutteellisuudet, jotka tunnistamme tilintarkastuksen aikana. Lisäksi annamme hallintoelimille vahvistuksen siitä, että olemme noudattaneet riippumattomuutta koskevia relevantteja eettisiä vaati- muksia, ja kommunikoimme niiden kanssa kaikista suhteista ja muista seikoista, joiden voi kohtuudella ajatella vaikuttavan riippumattomuu- teemme, ja soveltuvissa tapauksissa niihin liittyvistä varotoimista. Päätämme, mitkä hallintoelinten kanssa kommunikoiduista seikoista olivat merkittävimpiä tarkasteltavana olevan tilikauden tilintarkastuk- sessa ja näin ollen ovat tilintarkastuksen kannalta keskeisiä. Kuvaamme kyseiset seikat tilintarkastuskertomuksessa, paitsi jos sää- dös tai määräys estää kyseisen seikan julkistamisen tai kun äärimmäi- sen harvinaisissa tapauksissa toteamme, ettei kyseisestä seikasta viestitä tilintarkastuskertomuksessa, koska siitä aiheutuvien epäedullis- ten vaikutusten voitaisiin kohtuudella odottaa olevan suuremmat kuin tällaisesta viestinnästä koituva yleinen etu.

Osakkeiden määrän muutokset

Osakkeiden määrä 1.1.

533 735 699 533 735 699 533 735 699 529 301 897 526 124 410

Merkitty optioilla

Osakkeiden määrä 31.12.

533 735 699 533 735 699 533 735 699 533 735 699 529 301 897

Suurimmat osakkeenomistajat 31.12.2017

NUMBER OF SHARES 7 039 000 4 600 000 4 121 749 4 070 000 3 292 024 3 074 488 2 523 797 2 376 454 1 696 230 1 603 690 376 066 407 123 271 860 533 735 699

HOLDING %

Ilmarinen Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö

1,32 0,86 0,77 0,76 0,62 0,58 0,47 0,45 0,32 0,30

Valtion eläkerahasto Kuntien Eläkevakuutus

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö ELO Svenska litteratursällskapet i Finland Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varma

OP-Suomi sijoitusrahasto Sveitsin keskuspankki

Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiö

Kansaneläkelaitos

Hallintarekisteröidyt ja rekisteröidyt ulkomaiset omistajat

70,46 23,10

Arvo–osuuksiksi rekisteröimättä

0,0

Merja Lindh KHT

Arvopaperimarkkinalain mukaan osakkeenomistajalla on velvollisuus ilmoittaa omistusosuuksiensa muutoksista jos omistusosuus saavuttaa tai ylittää 5, 10, 15, 20, 25, 30, 50 tai 66,7 (2/3) prosenttia yhtiön äänimäärästä tai osakkeiden lukumäärästä taikka vähenee alle 5, 10, 15, 20, 25, 30, 50 tai 66,7 (2/3) prosentin yhtiön äänimäärästä tai osakkeiden lukumäärästä. Arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaiset ilmoitukset löytyvät UPM:n internetsivuilta www.upm.fi/sijoittajat .

SISÄLTÖ

TILINPÄÄTÖS