UPM vuosikertomus 2017

Hallinnointi

Tilinpäätös

Vastuullisuus on hyvää liiketoimintaa

IHMISOIKEUDET PAINOPISTEENÄ UPM toteutti vuonna 2017 kaikilla toimipaikoillaan ihmisoi­ keuksien due diligence -arvioinnin YK:n liike-elämän ja ihmis­ oikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti. Arviointi on osa käynnissä olevaa, myös hankintaketjut sisältävää prosessia, jossa UPM arvioi ihmisoikeuksiin liittyviä riskejä ja ottaa huomioon arvioinnin tulokset päätöksenteossa ja toiminnassa. Osana ihmisoikeuksia koskevaa due diligence -prosessia UPM toteutti globaalisti kaikilla 75 toimipaikallaan itsearvioinnin. Asiantuntija-apua hankkeeseen toi YK:n liike-elämän ja ihmis- oikeuksien perusperiaatteiden johtava asiantuntija Shift. Shift auttoi arvioinnin laajuuden ja kattavuuden sekä tulosten analysoinnissa. Prosessin tavoite oli myös lisätä yhtiön sisällä tietoisuutta UPM:n vastuista liittyen ihmisoikeuksien kunnioittamiseen ja niihin liittyvien asioiden toteutumiseen jokapäiväisessä toiminnassa. Ennen arviointia HR-asiantuntijoille ja toimipaikkojen johdolle järjestettiin aiheisiin liittyvää perehdytystä ja keskustelu­ tilaisuuksia. Niiden tarkoitus oli luoda parempi käsitys itse­ arvioinnissa läpi käytävistä asioista ja lisätä niihin liittyvää osaamista. Arvioinnissa ei noussut mitään vakavia ongelmia esiin UPM:n toimipaikoilla. Toimipaikoilla kuitenkin todettiin olevan joitakin käytäntöjä, joita tulee yhteisesti vahvistaa. Selkeäm­ mistä ja yhtenäisemmistä toimintatavoista olisi hyötyä erityisesti urakoitsijoiden johtamisessa, paikallisessa hankinnassa ja paikallisessa sidosryhmäyhteistyössä. Due diligence -arvioinnin tulokset luovat pohjaa vuonna 2018 toteutettavalle toimintaohjelmalle, ja ne on otettu huomioon tärkeimpien UPM:n vaikutuspiiriin kuuluvien ihmisoikeuskysy­ mysten arvioinnissa. Työntekijöiden ja urakoitsijoiden turvallisuus on edelleen tärkeä painopistealue. Vuonna 2016 käyttöön otetun globaalin One Safety -raportointityökalun käytöstä järjestettiin vuonna 2017 lukuisia koulu­ tuksia. Työkalu kattaa kaikki UPM:n toimipaikat vuoden 2018 alusta lähtien. One Safety tarjoaa yhtenäisen tavan hallita turvallisuutta ja ympäristöä koskevia toimintoja UPM:llä. Tuotevastuun edistämiseksi UPM:n liiketoiminnot lanseerasivat useita uusia kestäviä ja turvallisia ratkaisuja, kuten ligniinipohjaisen Wisa BioBond -liimausteknologian vanerin valmistuksessa ja RafNXT+- tarrat. UPMmyös osallistui paperituotteita koskevan EU:n ympäristö­ merkin uudistamiseen. UPMallekirjoitti globaalin yhteistyösopimuksen FSC Internationalin kanssa FSC-sertifioinnin edistämiseksi ja laajentamiseksi erityisesti yksityisten metsänomistajien keskuudessa Suomessa. Samaan aikaan UPM:n toiminta useissa hakkuukohteissa Suomessa herätti keskustelua (sivu 63). Toimia 2030 ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi jatkettiin. Kaatopaikkajätteen nollataso -hanke onnistui, ja UPMPlywoodin vaneritehtaat, UPMTimberin sahat sekä UPM Jokilaakson ja UPMRauman paperitehtaat ovat jo saavuttaneet jätteen nollatason Suomessa. Kiinassa sijaitsevan UPMChangshun paperitehtaan ympä­ ristösuorituskykyä koskeva China More with Biofore -tutkimusohjelma jatkuu. Konkreettisia tuloksia odotetaan saavutettavan vuonna 2018. Tällä hetkellä painopiste on yhtiön fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, ja pitkän aikavälin tavoitteena on on hiilineutraalisuus.

UPM edistää vastuullisia toimintatapoja koko arvoketjussaan ja hakee aktiivisesti kestäviä ratkaisuja yhdessä asiakkaiden, toimittajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Arvon luominen yhteiskunnalle sekä yrityksenä että tuotteiden kautta on olennainen osa UPM:n Biofore-strategiaa.

MERKITYS • UPM luo kestävää tulevaisuutta korvaamalla uusiutumattomia materiaaleja uusiutuvilla ja käyttämällä niitä entistä tehokkaammin sekä luomalla täysin uudenlaisia ratkaisuja • Vastuullisuus on keskeinen osa UPM:n Biofore- strategiaa ja tapaa toimia, ja se on myös kilpailuetu TAVOITE • Biometsäteollisuuden edelläkävijänä UPM rakentaa kestävää, innovaatiovetoista ja kiinnostavaa tulevaisuutta TOIMINTATAPAMME • UPM kunnioittaa kansainvälisiä sopimuksia kuten YK:n ihmisoikeuksien julistusta, ILO:n sopimusta työelämän perusoikeuksista sekä OECD:n toimintaohjeita monikansallisille yrityksille • UPM:n toiminta-ajatuksessa ja visiossa yhdistyvät vastuullisuus ja arvon luominen yhteiskunnalle • UPM:n Biofore-strategia ohjaa yhtiön 2030 vastuullisuustavoitteiden saavuttamista ja edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista • Yhtiön Toimintaohje (Code of Conduct) muodostaa perustan vastuulliselle liiketoiminnalle ja jatkuvalle parantamiselle • Vastuullisuudesta vastaavat hallitus, johtajisto, liiketoiminnot ja funktiot

UPM on sitoutunut YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin UPMonmukana YK:n Global Compact -aloitteessa, jonka kymmenen periaatetta pohjautuvat ihmisoikeuksia, työntekijöiden oikeuksia, ympä­ ristöä ja korruption vastustamista koskeviin kansainvälisiin sopimuksiin. Vuonna 2017 UPM jatkoi työtään YK:n Global Compact LEAD -foorumissa ainoana metsäteollisuusyhtiönä ja suomalaisjäsenenä. UPM edistää toiminnallaan YK:n kestävän kehityksen 2030-tavoitteita (SDG). Globaalin yhteistyön lisäksi UPM tekee paikallista yhteistyötä useiden asiantuntijaorganisaatioiden kanssa kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseksi ja saavuttamiseksi. UPM on tunnistanut tavoitteet, joiden suhteen yhtiön toiminnan negatiivinen vaikutus on suurin, tai tavoitteet, joihin UPM voi vaikuttaa parhaiten (myös muut kestävän kehityksen tavoitteet ovat yhtiölle tärkeitä mutta vähemmässä määrin tai vain epäsuorasti): • Tavoite 3: terveys ja hyvinvointi • Tavoite 8: ihmisarvoinen työ ja talouskasvu • Tavoite 9: kestävä teollisuus, innovaatiot ja infrastruktuuri • Tavoite 12: vastuullinen kuluttaminen ja tuotanto • Tavoite 13: ilmastoteot • Tavoite 15: maanpäällinen elämä Arvonluonti ja vaikutusten arvioiminen edelleen painopistealueena Sivuilla 74-75 esitetty kuva esittelee esimerkkejä UPM:n suorasta ja epäsuorasta arvonluonnista. Vuonna 2017 UPM arvioi tarkemmin keskeisten yhteiskunnallisten ja ympäristövaikutusten taloudellista merkitystä valituilla alueilla. Olennaisia ja relevantteja vaikutuksia arvioitiin määrällisillä ja laadullisilla mittareilla.

Vuonna 2017 neljä UPM:n tehdasta teki ympäristöselonteon, johon on koottu paikallisesti merkityksellistä tietoa yhtiön yhteiskunnallisista vaikutuksista ja toiminnasta EU:n EMAS-asetuksen (Eco-Management and Audit Scheme) mukaisesti. Vuonna 2018 UPM laajentaa selvityksiä yhtiön muihin sellu- ja paperitehtaisiin tavoitteena lisätä paikallista läpinäkyvyyttä. Tarkempi kuvaus UPM:n sitoumuksista, toiminnan vaikutuksista ja vastuullisuuden johtamisesta on esitetty hallituksen toimintakerto­ muksessa (sivut 94–110). Muut vastuullisuuden painopistealueet vuonna 2017 Toinen keskeinen teema oli vaatimustenmukaisuuteen liittyvän hallin­ noinnin kehittäminen UPM:ssä. Yhtiö käynnisti aloitteen, jolla pyritään entistä paremmin varmistamaan Toimintaohjeen noudattaminen, ja otti käyttöön yhtiön toimintaperiaatteiden hallintaan uusia työkaluja. UPM:n Toimintaohje toimittajille ja kolmansille osapuolille hyväksyt­ tiin loppuvuodesta 2016, ja vuonna 2017 yhtiö otti Toimintaohjeen käyttöön yhdessä toimittajien kanssa ja järjesti sisäistä koulutusta. Prosessi jatkuu vuonna 2018. Vuonna 2017 tarkistettiin useita sosiaalisen vastuun painopistealu­ eisiin liittyviä tavoitteita. UPM jatkoi ihmisoikeuksien arviointityötä ja toteutti due diligence -arvioinnin kaikilla toimipaikoillaan (yllä). Arvioinnissa tarkasteltiin yhtiön toimipaikkojen työolosuhteita, paikallista sidosryhmätyötä ja paikallista hankintaa. Tärkeimmät UPM:n vaikutuspiiriin kuuluvat ihmisoikeuskysymykset ovat ympä­ ristön saastuminen, työterveys ja -turvallisuus, työolosuhteet, lasten oikeuksien suojaaminen ja pakkotyö. Ihmisoikeuksia arvioitaessa eri­ tyisesti seuraavien rikkomuksille alttiiden ryhmien oikeudet otetaan huomioon: lapset, vähemmistöt, siirtotyöläiset ja alkuperäiskansat.

Lue lisää: www.upm.fi/vastuullisuus

SISÄLTÖ