UPM vuosikertomus 2017

Paikallis- yhteisöt

Asiakkaat

UPM:n tärkeimmät sidosryhmät

Paikallisen sitoutumisen varmistaminen, yhteistyön lisääminen, sidosryhmäyhteistyön ja kestävän kehityksen aloitteet

TAVOITTEET 2030

UPM:n Biofore-strategia on yhtiön sidosryhmä­ yhteistyön perusta. Keskeiset painopistealueet ja toimenpiteet vaihtelevat alueittain ja sidos­ ryhmien tarpeiden mukaan.

Henkilöstö

EU:n alueella yhtiö toimi kilpailukykyisen ja johdonmukaisen energia- ja ilmasto­ sääntelyn edistämiseksi. Keskustelu metsien vaikutuksesta ilmastoon oli erityisen ajankohtaista, kun EU teki ehdotuksen maankäyttöä, maankäytön muutosta ja metsien käyttöä säätelevästä LULUCF-asetuksesta. Tulevaisuuden toimintaedelly­ tyksiin ja markkinoihin vaikuttaminen kehittyneissä biopolttoaineissa sekä metsä­ pohjaisen biomassan ympäristökriteerit olivat vuoden keskeisiä teemoja muutok­ sissa uusiutuvan energian direktiiviin vuosille 2021–2030. Suomessa UPM osallistui keskusteluun metsäteollisuuden toimintaympäristön kilpailukyvystä. Erilaiset julkiset tuet ja olemassa olevat veromekanismit esimerkiksi uusiutuvan energian tuottamisen tukemiseksi tai vientiyritysten kilpailukyvyn edistämiseksi olivat yksi keskustelunaihe vuoden aikana. UPM oli aktiivinen metsien ympäristökysymyksiin liittyvissä sidosryhmäproses­ seissa. Näistä maatalous- ja ympäristöministeriön johdolla käynnistynyt pyöreän pöydän foorumi sekä Metsäteollisuus ry:nMetsäympäristöohjelma keskittyvät luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen osana kestävää metsien käyttöä. UPM edisti osaltaan keinoja puun markkinatarjonnan kasvattamiseksi Suomessa. Uusi metsätietolaki tekee metsätiedoista julkisia vuonna 2018. Tämä muutos yhdessä sähköisen Kuutio.fi-puukauppaportaalin käynnistämisen kanssa helpottaa nyky­ aikaista puukauppaa ja aktivoi puumarkkinaa. Uruguayssa UPM sai päätökseen neuvottelut Uruguayn hallituksen kanssa maan logistisen infrastruktuurin kehittämisestä ja muista paikallisista edellytyksistä mah­ dolliselle sellutehdasinvestoinnille. Sopimus paikallisista edellytyksistä allekirjoi­ tettiin marraskuussa. Rautatie- ja maantieyhteydet ja yhteys syväsatamaan ovat keskeinen haaste merkittävän mittakaavan teollisen toiminnan perustamiselle Uruguayn sisäosiin (lue lisää sivu 80). Yhteistyö vastuullisuuskysymyksissä parantaa toimintaedellytyksiä Ympäristö- ja vastuullisuuskysymyksissä UPM:n sidosryhmätoiminta keskittyi UPM:n toiminnasta viestimiseen ja sen parantamiseen sekä tulevaisuuden toimin­ taedellytysten varmistamiseen. Yhteistyö paikallisten lupaviranomaisten kanssa jatkui aktiivisena eri puolilla maailmaa. UPM osallistui YK:n Global Compact LEAD -ryhmän toimintaan. Ryhmä edustaa edelläkävijäyhtiöitä, jotka haluavat edistää kestävää kehitystä innovaatioiden ja tekojen kautta. Yhteistyötä jatkettiin monien sidosryhmien kanssa vapaaehtoisten hankkeiden kuten ympäristömerkkien, standardien ja standardisoinnin puitteissa sekä luonnon­ suojelukysymyksissä. UPM solmi FSC®:n kanssa kaksivuotisen yhteistyösopimuksen ja lisäsi merkittävästi FSC®-sertifioidun puun määrää Suomessa (lue lisää sivu 63). Biofore Share and Care -ohjelma tukee yhtiön strategiaa UPM:n Biofore Share and Care -ohjelma kertoo sitoutumisestamme kestävän ja innovaatiovetoisen tulevaisuuden rakentamiseen myös sponsoroinnin ja lahjoitus­ ten kautta. Panostamme voimavarojamme toimintaan, joka kunnioittaa kestävän kehityksen periaatteita ja samalla tukee yhtiön strategiaa. Yhtiön sponsorointia ja lahjoituksia koskevat ohjeet tarkistettiin vuoden aikana tarkoituksenmukaisen päätöksenteon varmistamiseksi. Samalla määriteltiin peli­ säännöt työntekijöiden vapaaehtoistyölle. UPM ohjaa tukea lukemiseen ja oppimi­ seen, vesihankkeisiin, bioinnovaatioihin ja paikallisyhteisöjen elinvoimaisuuteen. UPM ei tue taloudellisesti poliittisia puolueita tai ehdokkaita. Yhtiön sponsoroinnin painopiste oli tehdaspaikkakuntien elinvoimaisuuden tukemisessa. UPM käytti paikallisiin sponsorointihankkeisiin ja lahjoituksiin noin 1,1 (1,4) miljoonaa euroa. UPM jatkoi tukeaan uruguayalaiselle UPM Säätiölle 400 000 Yhdysvaltain dolla­ rilla. Säätiö tukee ja kannustaa koulutus-, yrittäjyys- ja työllistämistoimintaa sekä terveitä elintapoja ja virkistystoimintaa paikallisyhteisöissä Uruguayn maaseudulla. Hyväntekeväisyyteen tai yleishyödyllisiin tarkoituksiin yhtiö lahjoitti 406 300 (232 500) euroa, muun muassa Biomedicum-säätiölle solumallien käyttöön pohjau­ tuvaa syöpätutkimusta varten, Pelastakaa Lapset -järjestölle syrjäytymisvaarassa olevien nuorten koulunkäyntiin, Suomen Olympiakomitealle liikunnallisten iltapäi­ väkerhojen järjestämiseen sekä Taloudelliselle tiedotustoimistolle digitaalisten liiketoiminnan lukiokurssien kehittämiseen.

Sijoittajat

Kansalais- järjestöt

Viranomaiset ja päättäjät

Toimittajat

VERLA SYKKII KESÄISIN

UPM kunnostaa yhtiön omistamaa ja ylläpitämää Verlan puuhiomoa ja pahvitehdasta Kymenlaaksos­ sa. Verla on ainoa säilynyt teollisuushistoriallinen kokonaisuus Suomen metsäteollisuudessa. Verlassa teollisen työn muutos ja teknologian kehitys näkyvät havainnollisesti. UPM haluaa turvata arvokkaan Unescon maailman­ perintökohteen säilymisen hyväkuntoisena myös tulevaisuudessa. Vuonna 2017 UPM kunnosti piipun, kattilahuoneen rakenteita sekä museoalueen raken- nuksia. Alkuvuodesta 2018 Verlaan rakennetaan uusi lämpölaitos. Verlan tiilirakenteisessa puuhiomossa ja pahviteh­ taassa oli tehtaan vielä toimiessa lämmitys, mutta toiminnan päätyttyä vuonna 1964 rakennukset muutettiin kylmiksi. Lämmityksen palauttamisen myötä rakennuksessa rakenteiden läpi kulkeva lämpö kuivattaa rakennuksen sisäilmaa ja raken- teita. Lämmitetyt tilat edesauttavat museoitujen koneiden ja laitteiden säilymistä. Lämpö tuotetaan uusiutuvalla puupelletillä. Hanketta on suunniteltu yhteistyössä Museoviraston kanssa. Tähän saakka Verla on ollut yleisölle avoinna ainoastaan kesäkaudella. Lämmitys mahdollistaa matkailutoiminnan kehittämisen ja esittelykauden laajentamisen ympärivuotiseen suuntaan. Pitkään tehdasmuseona toimineessa Verlassa on vuoden 1996 maailmanperintökohdenimityksen jälkeen rakennuksiin on asennettu mm. palosuojaus­ järjestelmät ja Verlankoskeen on rakennettu pato suojaamaan koskeen rajautuvaa tehdasta tulva- ja vuotovesiltä. Vuonna 2017 Verlassa vieraili noin 40 000 kävijää, joista vajaa puolet osallistui opastetuille museokier­ roksille.

UPM:n olennaisuusarviointi 2017

Yhtiön vastuullisuusasioiden olennaisuusarviointi (alla) käsittelee aiheita, joilla on suora tai epäsuora vaikutus kykyyn luoda, säilyttää tai hankkia taloudellista, ympäristöllistä tai sosiaalista arvoa UPM:lle, sidosryhmille ja yhteiskunnalle. Arvio tehdään vuosittain ja se perustuu eri sidosryhmien, kuten paikallisyhteisöjen, henkilöstön, kansalaisjärjestöjen, asiakkaiden, toimittajien, sijoittajien ja median kiinnostusten ja huolenaiheiden seuraamiseen.

Esimerkiksi vuoden aikana asiakkailta ja sidosryhmiltä tulleet kyselyt otetaan huomioon. Lisäksi UPM teettää erityisen sidosryhmäkyselyn verkkotyökalulla, jossa sidosryhmien on mahdollista vastata anonyymisti. Kyselyn tulokset kerää ja analysoi riippumaton ulkopuolinen taho ja niillä täydennetään UPM:n laajempaa arviointia. Tässä prosessissa tunnistetut olennaisimmat taloudelliset, ympäristölliset ja sosiaalisen vastuun aiheet on esitetty kuviossa oikealla. UPM:n vastuullisuuden painopistealueet ja tavoitteet (sivut 16–17) heijastavat näitä olennaisia näkökohtia. UPM ei erottele osioiden aihealueita toisistaan vaan pitää kaikkia yhtä olennaisina.

Strategiset painopistealueet

TULOKSET 1 2 3 4 5 VASTUULLISUUS KASVU INNOVAATIOT

PORTFOLIO

TALOUDELLINEN Vaatimustenmukaisuus, etiikka ja arvot Kilpailukyky Vastuullinen hankinta Lahjonnanvastainen toiminta