UPM vuosikertomus 2017

Liiketoiminnot

Hallinnointi

Tilinpäätös

UPM:n liiketoiminnot tekevät aktiivista sidosryhmäyhteistyötä

Konsernilaajuisten painopistealueiden lisäksi UPM:n liiketoiminnoilla oli omia painopistealueitaan vuoropuhelussa sidosryhmien kanssa vuonna 2017. Asiakasyhteistyöstä kerrotaan sivuilla 56–57 ja henkilöstöyhteistyöstä sivuilla 44–49.

JOHTAVA YHTIÖ VASTUULLISUUDESSA Johdonmukainen vastuullisuustoimintamme on saanut tunnustusta useilta kolmansilta osapuolilta. Sen ansiosta olemme monilla aloilla yksi alan johtavista yhtiöistä.

Global Compact LEAD

UN Global Compact LEAD: UPM on ainoa LEADiin kutsuttu metsäteollisuusyhtiö ja foorumin ensimmäinen suomalaisjäsen. Dow Jones Sustainability Index: UPM on listattu metsä- ja paperiteollisuussektorin parhaaksi yritykseksi Dow Jonesin eurooppalaisessa ja globaalissa kestävän kehityksen indeksissä (DJSI) vuosiksi 2017–2018. CDP-ohjelmat: UPM on oman sektorinsa johtavien yrityksien joukossa sijoittumalla A-listalle CDP:n vesi- ja metsäohjelmassa. Ilmasto-ohjelmassa UPM:n listaus oli A–. UPM Biopolttoaineet voitti Bioenergy Industry Leadership -palkinnon Plattsin vuoden 2017 kansainvälisessä energia­ kilpailussa. Palkintoja luonnehditaan usein energia-alan Oscareiksi.

VIRANOMAISET JA PÄÄTTÄJÄT

KANSALAIS- JÄRJESTÖT

LIIKETOIMINTA

PAIKALLISYHTEISÖT

TOIMITTAJAT

MEDIA

Suomi: metsävierailut, puunistutus- tapahtumat ja askartelukilpailu lapsille. Koulujemme lähivedet -hanke. Rekry- tointitapahtumat ja tutustumisvierailut opiskelijoille. Uruguay: alueellinen tekninen yliopisto ja muut koulutusohjel- mat. UPM Säätiön toiminta. UPM Fray Bentosin tehtaan Espacio-lehden 10-vuotisnumero. Yhteistyö yliopistojen ja tutkimuslaitos­ ten (VTT, LUT), yhdistysten (Suomalaisen Työn Liitto) sekä sertifioijien ja auditoi­ jien (ISCC, RSB) kanssa. Osallistuminen seminaareihin ja konferensseihin. Aktiivinen osallistuminen paikallistapah­ tumiin ja -hankkeisiin, esim. DuuniExpo- rekrytointitapahtuma ja esteettömän luontopolun rakentaminen Pietarsaa­ reen. Metsänomistajien vierailut sahoilla. Osallistuminen Nordic Energy Forum 2017 -kongressiin. Innovaatiotapahtu­ ma Industryhack ja opiskelijatyöpajat. Paikallinen sponsorointi, mm. Icehearts Suomessa, joen puhdistushanke Pohjois-Carolinassa, Yhdysvalloissa ja Water Cellar for Mothers -hanke Kiinassa. Yhteistyö paikallisyhteisöjen kanssa ja vastuullisuusohjelmat: Green Future -hanke Kiinassa ja Koulujemme lähi­ vedet -hanke Suomessa. Puunistutus­ tapahtumat Suomessa ja Kiinassa. Minikirjasto- ja Little Scientist Labs -hankkeet jatkuivat. Yhteistyö Stiftung Lesenin kanssa. Paikallinen sponsorointi, lahjoitukset ja vapaaehtoistyö sekä yliopisto- ja muille opiskelijoille suunnatut rekrytointitoimet. Kaatopaikkajätteen nollataso -hanke Suomessa.

Keskustelut UPM:n ja Uruguayn hallituksen kanssa kilpailukykyisten paikallisten toimintaedellytysten luomisek­ si mahdolliselle uudelle sellu­ tehtaalle johtivat sopimuk­ seen. Logistiikkaa ja kulje- tuksia koskevat keskustelut Suomessa. Tulevaisuuden biopoltto­ ainelinjauksia koskevat keskustelut poliitikkojen ja Logistiikkaan, liikennejärjes­ telyihin ja lupiin liittyvä aktiivinen yhteistoiminta paikallisviranomaisten kanssa. Sahavierailut. Energiapolitiikan kehittämistä koskevat keskustelut poliitik­ kojen ja viranomaisten kans­ sa Suomessa ja EU:ssa. Aktiivinen ympäristöinves­ tointiin liittyvä yhteistoiminta paikallisviranomaisten kanssa Changshussa, Kiinassa. UPM Changshun tehtaan korkean teknologian status. Aktiivinen osallistuminen teollisuusjärjestöjen hankkei­ siin ja alan standardien kehittämiseen. Suomen toimintaympäristöä ja metsäteollisuuden kilpailu­ kykyä koskevat keskustelut. Vesivoimalaitosten myyntiä koskevat keskustelut paikallis­ viranomaisten kanssa Saksas­ sa, Itävallassa ja Yhdysval- loissa. Energiaan, keräys­ paperiin ja puunhankintaan keskittyvien teollisuudenalojen ja viranomaisten asiantuntija­ ryhmät Keski-Euroopassa. Metsiä ja biomassan käyttöä koskevat keskustelut poliitik­ kojen ja viranomaisten kans­ sa Suomessa ja EU:ssa. Kes- tävää metsänhoitoa, vapaa­ ehtoista metsänsuojelua ja aktiivisen metsänomistuksen edistämistä koskevat keskus­ telut suomalaisten viranomais- ten kanssa. Vaatimuksia, direktiivejä ja sääntelyä koskevat keskus­ telut viranomaisten kanssa Suomessa ja EU:ssa. viranomaisten kanssa Suomessa ja EU:ssa. Aktiivinen osallistuminen teollisuusjärjestöjen toimintaan. Päättäjien vierailut tehtailla.

Urakoitsijoiden turvallisuuskoulutukset.

Uruguay: Aves Uruguay, BioUruguay, DESEM, Vida Silvestre.

Viestintä Uruguayn kasvusuunnitelmista ja niihin liittyvistä aiheista. Tehtaiden

UPM PULP

Teknistä kehitystä koskeva yhteistyö laitetoimittajien kanssa.

tapahtumat ja tehdasvierailut.

TAITOJA TYÖELÄMÄÄ VARTEN

Kolmatta kertaa järjestetyssä Slush Youth -tapahtumassa pohjoismaalaiset 16–19- vuotiaat nuoret kokoontuvat päiväksi hankki- maan käytännön työelämä- ja yrittäjyystaitoja. Yhteensä 300 toisen asteen opiskelijaa osallis- tui liiketoiminnan vastuullisuutta käsittelevään UPM:n työpajaan. Koululaisia tavoitettiin myös Bioaika-tapahtu­ makiertueella. Sen ytimessä oli biotaloudesta kertova Bioaika-rekka eli pyörillä kulkeva tiedekeskusnäyttely. Läpi Suomen ulottunut kiertue koostui koulukiertueesta sekä yleisö­ tapahtumista. UPM:n ja Lukukeskuksen yhteinen Sanat haltuun -hanke saatiin päätökseen vuoden 2017 lopussa. Lukutaitotyöpajoihin osallistui 3000 ammattikoulujen teknisen alan opiskeli- jaa. Lukutaitoa lähestyttiin pajoissa käytännön­ läheisesti ja nuorten omat kiinnostuksen kohteet huomioiden. Kuudesluokkalaiset oppilaat tutustuivat syksyn aikana metsänhoitoon UPM:n tehdaspaikka­ kunnilla. Retkille osallistui noin 1 400 oppilasta. Myös koulujemme lähivedet -hanke jatkui koko vuoden UPM:n tehdaspaikkakunnilla. Perus- koululaiset ratkovat veteen liittyviä tehtäviä, ja tutkimustulokset välitetään digitaalisesti älypuhelimilla opettajalle. UPM on lahjoittanut kouluille vesitutkimusten tekemiseen tarvittavia tarvikkeita. UPM haastoi yhdessä Helsinki Think Companyn kanssa yliopisto-opiskelijoita löytämään ratkai­ suja, joiden avulla UPM voisi parantaa vuoro­ puheluaan tehdaspaikkakuntiensa sidosryh­ mien kanssa. Mini Challenge -kisassa keskus- teltiin vastuullisuudesta yhtiön toiminnassa ja sidosryhmäyhteistyössä. Hankkeet ovat osa UPM:n Biofore Share and Care -ohjelmaa. Sen painopistealueet ovat Lukeminen ja oppiminen, Paikallinen sitoutu­

Urakoitsijoiden turval­ lisuuskoulutukset. Jat­ kuva vuoropuhelu ja toimittaja-auditoinnit.

Yhteistyö Roundtable on Sustainable Biomaterials -järjestön, below50-yhtei­ sön ja norjalaisen Zero Emission Resource Orga- nisation -järjestön kanssa.

Vierailut biojalos­ tamoon, haastattelut ja tehtaiden tapahtu­ miin liittyvä viestintä.

UPM BIOFUELS

CLIMATE

Huolto- ja logistiikka­ yritysten perehdyttä­ minen ja koulutus.

Haastattelut

UPM TIMBER

Pohjoismainen biotalouspaneeli listasi UPM BioVerno -dieselin ja GrowDex ® -hydrogeelin “Nordic bioeconomy – 25 cases for sustainable change” -luetteloon. UPM:n Kaatopaikkajätteen nollataso eli Zero Solid Waste to Landfill -hanke voitti Midwest Regional Sustainability -vastuullisuuspalkinnon Yhdysvalloissa. Water Efficiency Frontrunner: UPM on saanut Water Efficiency Frontrunner -tunnustuksen veden tehokkaan käytön edelläkävijänä Kiinassa. Water Efficiency Frontrunner on yksi Kiinan hallituksen kärkihankkeista teollisuu­ den päästöjen vähentämiseksi.

Vesivoimalaitosten kunnossapitoon liittyvä yhteistyö ja investointi Harjavaltaan. Toimittajien Label Life -palkinnot, toimittaja- auditoinnit, yhteis­ hankkeet ja työpajat. Vaatimustenmukai­ suutta, Toimintaohjetta, vastuullisuutta ja työ­ turvallisuutta koskevat koulutukset. Toimitta- japäivä Changshussa Kiinassa. Urakoitsijoiden turvallisuuskoulutukset. Vuosittaisiin toimittaja­ kyselyihin ja -auditoin­ teihin perustuvaan yhteistyöhön liittyvä jatkuva vuoropuhelu ja kehitystyö. Toimittaja-auditoinnit. Yrittäjistä koostuva UPM Safety -tiimi. Yrittäjien johtamis­ koulutusohjelma. Luonnonhoitokortti­ koulutukset. Griffin- verkko-oppimis­ ympäristö. Jatkuva vuoropuhelu ja yhteistyön kehittä­ minen avaintoimit­ tajien ja palveluntar- joajien kanssa. Toimittajien kartoitus ja luokittelu. Toimitta- jakyselyt ja -auditoin- nit. Jatkuva vuoro- puhelu tärkeimpien toimittajien kanssa. Toimittajien vaatimus­ tenmukaisuuteen liitty­ vä viestintä.

UPM Energyn asian­ tuntemuksen ja palve­ luvalikoiman edistä- minen. Tehdasvierailut, tärkeimpiä tapahtu­ mia koskevat lehdis­ tötilaisuudet. Säännöllinen media­ näkyvyys, kiinalais­ median vierailu Suomeen, vuoro­ puhelu, tehdasvierai­ lut ja sosiaalisen median näkyvyyden edistäminen. Tehdasvierailut ja taustatapaamiset, aktiivinen vuoro­ puhelu eri aiheista, kuten uudelleen­ järjestelyistä. Responsible Fibre -konsepti. Taustatapaamiset ja tiedotustilaisuudet esim. uusista vaneri­ teknologioista. Uusia tuotteita ja palveluita sekä puumarkkinoita koskevat lehdistö­ tilaisuudet ja tausta­ keskustelut. Useita haastatteluja ja näkyvyyttä alan julkaisuissa. Biojalos­ tamon esisuunnittelua koskeva lehdistötiedote. Kierrätysmateriaa­ leista valmistetun UPM ProFi Design Deck -malliston 10-vuotiskampanja.

UPM ENERGY

Kestävään kehitykseen liittyvät kumppanuudet WWF Puolan ja WWF Etelä-Afrikan kanssa. Jaguari-joen uudelleen­ metsityshanke Brasiliassa. Kestävään metsänhoitoon ja kestävään paperintuo­ tantoon liittyvät yhteis­ hankkeet China Sustain- able Paper -allianssin (CSPA) ja China Green Foundationin (CGF) kanssa.

UPM RAFLATAC

UPM SPECIALTY PAPERS

Biodiversity in Good Company -hankkeen hallituksen puheen­ johtajuus.

UPM PAPER ENA

Avoimet ovet useilla tehtailla. Ammattikoulutusohjelmat tehtailla.

UPM PLYWOOD

Nykyaikaista ja kestävää metsänhoitoa esittelevät paikallistapahtumat. Hakkuu­ suunnitelmia koskeva vuoropuhelu. Metsävierailut 1 400 kuudesluokkalai­ selle Suomessa. Metsämessut Suomessa. Bioaikakiertue Suomessa.

Sidosryhmätapahtuma Verlassa. Yhteishankkeet BirdLifen ja Sääksisäätiön kanssa. Kokoukset ja metsävierailut. Jatkuva vuoropuhelu.

PUUNHANKINTA JA METSÄTALOUS

minen, Vastuullinen veden käyttö sekä Bioinnovaatioiden vauhdittaminen.

Yhteistyö yliopistojen ja tutkimuslaitos­ ten kanssa Suomessa, Keski-Euroopassa ja Isossa-Britanniassa. Kehitystyö startup- ja pk-yritysten kanssa. Kolmas Visions for 3D cell culture -tiedesemi­ naari. Teknologiakehitys yliopistojen kanssa. Osallistuminen asuntomessuille ja -näyttelyihin. Suljettu materiaalikierto tuotannossa.

UPM BIOCHEMICALS

Lue lisää: www.tat.fi www.bioaika.fi www.sanathaltuun.fi www.upm.com/vastuullisuus

Aktiivinen osallistuminen puu- muovikomposiitteja koskevien standardien kehittämiseen Suomessa ja Euroopan laa- juisesti.

UPM BIOCOMPOSITES

SISÄLTÖ