UPM Vuosikertomus 2019

Veli-Matti Reinikkala

Jäsen vuodesta 2007 • Palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen­ omistajista • s. 1957, Suomen kansalainen • eMBA • UPM:n osakkeita 44 327 ABB-konsernin Euroopan aluejohtaja 2015 ja ABB Ltd:n johtokunnan jäsen 2006–2015. ABB-konsernin Process Automation -divisioonan johtaja 2006– 2014 ja Process Automation -liiketoiminta-alueen johtaja 2005. ABB-konsernin Automation Technologies -divisioonan johtaja Kiinassa 2003–2004. ABB Drives & Power Electronics -liike­ toiminta-alueen johtaja 2002 ja ABB Drives -liike­ toimintayksikon päällikkö 1996–2001. ABB Industry Oy:n talousjohtaja 1994– 1996. Ennen vuotta 1994 erilaisia tehtäviä paperi- ja pakkausteollisuusyrityksissä Suomessa.

Henrik Ehrnrooth

Kim Wahl

Marjan Oudeman

Jäsen vuodesta 2015 • Palkitsemisvaliokunnan jäsen • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen­ omistajista • s. 1969, Suomen kansalainen • KTM • UPM:n osakkeita 9 506 KONE Oyj:n toimitusjohtaja vuodesta 2014 ja KONE Oyj:n talousjohtaja ja johtokunnan jäsen 2009–2014. Työskennellyt aiemmin Goldman Sachs Internationalilla 1998–2009, viimeksi yrityksen investointi­ pankkitoiminnasta vastaa­ vana johtajana. Ennen tätä eri tehtävissä investointi­ pankki UBS Limitedillä 1994–1998. International Institute for Management Developmentin (IMD, Sveitsi) hallituksen jäsen ja jäsen European Round Table for Industry (ERT) -ryhmässä.

Jäsen vuodesta 2012 • Tarkastusvaliokunnan jäsen • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen­ omistajista • s. 1960, Norjan kansalainen • MBA (Harvard), BA (liiketaloustiede) • UPM:n osakkeita 21 305 Strømstangen AS:n hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2009. Eurooppa­ laisen pääomasijoitusyhtiö IK Investment Partnersin hallituksen varapuheen­ johtaja ja perustaja 1989– 2009. Osakas, Yritysrahoitus, Goldman, Sachs & Co. 1987–1989. DNB Bank ASA:n hallituksen jäsen. Voxtra AS:n ja Voxtra- säätiön hallitusten puheen­ johtaja.

Björn Wahlroos

Jäsen vuodesta 2018 • Tarkastusvaliokunnan jäsen • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen­ omistajista • s. 1958, Hollannin kansalainen • Oikeustieteen maisteri, MBA • UPM:n osakkeita 3 155 Utrechtin yliopiston johtokunnan puheenjohtaja 2013–2017. AkzoNobel NV:n johtoryhmän jäsen vastuu­ alueenaan henkilöstöasiat ja organisaation kehittäminen 2011–2013. Tata Steel Europen (aiemmin Corus Group Plc.) Strip Products -divisioonan johtaja ja johtoryhmän jäsen 2007– 2010. Toimitusjohtajuuksia Corus Group Plc:ssä 2000– 2007, viimeisimpänä Corus- konsernin Strip Products -liiketoiminnan johtaja ja Corus Nederland BV:n toimitusjohtaja. Eri tehtävissä Hoogovens Group NV:ssä 1982–1999, viimeisimpänä Hoogovens Packaging Steel -liike­ toiminnan toimitusjohtaja. SHVHoldings NV:n, Solvay SA:n, Aalberts Industries NV:n ja Novolipetsk Steel PJSC:n hallitusten jäsen. Het Rijksmuseumin hallinto­ neuvoston jäsen.

Jussi Pesonen

Puheenjohtaja • Puheenjohtaja ja jäsen vuodesta 2008 • Nimitys- ja hallinnointi­ • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen­ omistajista • 1952, Suomen kansalainen • Kauppatiet. tri • UPM:n osakkeita 265 194 Sampo Oyj:n konsernijohtaja 2001–2009. Mandatum Pankki Oyj:n hallituksen puheenjohtaja 1998–2000, Mandatum& Co Oy:n toimitusjohtaja ja hallituksen varapuheenjohtaja 1992–1997. Suomen Yhdyspankin vara­ toimitusjohtaja ja johto­ kunnan jäsen 1989–1992. Sampo Oyj:n hallituksen puheenjohtaja. Elinkeino­ elämän Valtuutuskunta EVA:n ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA:n hallitusten jäsen. Mannerheim-säätiön hallituksen jäsen. valiokunnan puheenjohtaja

Jäsen vuodesta 2007 • Riippumaton merkittävistä osakkeenomistajista, ei-riippumaton yhtiöstä • s. 1960, Suomen kansalainen • Dipl. ins. • UPM:n osakkeita 466 472 UPM-Kymmene Oyj:n toimitusjohtaja vuodesta 2004. UPM:n operatiivisista toiminnoista vastaava vara­ toimitusjohtaja ja toimitus­ johtajan varamies 2001–2004. Useita eri johtotehtäviä UPM:n paperitoimialoilla 1987–2001. Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppa­ kamarin Suomen osaston (ICC Finland) hallitusten puheenjohtaja. Metsä­ teollisuus ry:n hallituksen varapuheenjohtaja. Euroopan paperiteollisuusjärjestö CEPI:n (Confederation of European Paper Industries) ja East Office of Finnish Industries Oy:n hallitusten jäsen.

Suzanne Thoma

Piia-Noora Kauppi

Jäsen vuodesta 2015 • Palkitsemisvaliokunnan jäsen • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen­ omistajista • s. 1962, Sveitsin kansalainen • Kemian teknologian tri ja maisteri, BA (liikkeenjohto) • UPM:n osakkeita 9 506 BKWAG:n toimitusjohtaja vuodesta 2013. BKW-konsernin Networks-liiketoimintayksikön johtaja 2010–2012. WICOR- konsernin Automotive-yksikön johtaja 2007–2009. Rolic Technologies Ltd:n toimitus­ johtaja 2002–2007. Eri tehtävissä Ciba Specialty Chemicals -yhtiössä (entinen Ciba-Geigy) 1990–2002. Schaffner Holding AG:n ja Beckers Groupin hallitusten jäsen.

Jäsen vuodesta 2013 • Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen­ omistajista • s. 1975, Suomen kansalainen • OTK • UPM:n osakkeita 19 391 Finanssiala ry:n toimitusjohtaja vuodesta 2009. Euroopan parlamentin ja parlamentin usean eri valiokunnan jäsen 1999–2008, Suomen valtuus­ kunnan vetäjä Euroopan parlamentin EPP-ED -ryhmässä 2004–2008. Kokoomuksen eduskuntaryhmän lainopillinen neuvonantaja 1997–1999. Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan hallituksen jäsen. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön ja Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiön hallintoneuvostojen jäsen. Euroopan Pankki­ yhdistyksen (EBF) työvalio­ kunnan jäsen.

Ari Puheloinen

Berndt Brunow

Jäsen vuodesta 2014 • Nimitys- ja hallinnointi­ valiokunnan jäsen • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen­ omistajista • s. 1951, Suomen kansalainen • Yleisesikuntaupseeri, kenraali (evp.) • UPM:n osakkeita 11 531 Suomen puolustusvoimain komentaja 2009–2014. Pääesikunnan päällikkö 2007– 2009 ja itäisen maanpuolustus­ alueen komentaja 2004–2007. Pääesikunnan valmiuspäällikkö Puolustusneuvoston yleis­ sihteeri 1997–1999. Apulais­ sotilasasiamies Moskovassa 1986–1990. Patria Oyj:n hallituksen jäsen. 2000–2003 ja prikaatin komentaja 1999–2000.

Varapuheenjohtaja • Jäsen vuodesta 2002, varapuheenjohtaja vuodesta 2005 • Nimitys- ja hallinnointi­ valiokunnan jäsen • Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen ­ omistajista • s. 1950, Suomen kansalainen • Dipl. ekon. • UPM:n osakkeita 312 533 Oy Karl Fazer Ab:n toimitus­ johtaja 2002–2007. Sanitec Oyj:n toimitusjohtaja 2000– 2002. Ennen tätä yli 20 vuotta johtotehtäviä Finnpapissa ja UPM-konsernissa. Oy Karl Fazer Ab:n hallituksen puheenjohtaja. Hartwall Capital Oy Ab:n hallituksen jäsen.

Cramo Oyj:n hallituksen puheenjohtaja ja Fortum Oyj:n hallituksen jäsen.

UPM VUOSIKERTOMUS 2019

SISÄLLYS