UPM Vuosikertomus 2019

Muut kuin yhtiön taloutta koskevat tiedot Globaalit megatrendit luovat monenlaisia pitkän aikavälin mahdollisuuksia ja haasteita UPM:lle kohti vuotta 2030 ja siitä eteenpäin. Ne myös ohjaavat kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen ja vastuullisten liiketoimintatapojen kysyntää. Vastuullisuustoimintansa ohjaamiseksi UPM on laatinut vastuulli- suuden painopistealueet, joita tarkastellaan vuosittain olennaisuus- arvioinnin (sivu 65) pohjalta, sekä asettanut tavoitteet ja mittarit taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun osa-alueille. UPM:n taloudelliseen vastuuseen kuuluu taloudellinen suorituskyky, hyvä hallinnointitapa ja säädösten mukaisuus sekä vastuullinen han- kinta. Sosiaalisen vastuullisuuden keskiössä ovat ihmisoikeudet, työterveys ja -turvallisuus ja UPM:n rooli vastuullisena työnanta- jana. Ympäristövastuu kattaa ilmastoasiat, metsien käytön sekä veden ja jätteiden vähentämisen. Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen tulee jatkuvasti tärkeämmäksi ja on merkittävä asia yhtiön koko arvoketjun: maankäytön, tuotannon ja tuotteiden kannalta. UPM:n vastuullisiin toimintatapoihin kuuluu olennaisesti tuotevastuu. UPM:n Biofore-strategia ohjaa yhtiön vastuullisuustavoitteiden saavuttamista vuoteen 2030 mennessä ja edistää YK:n kestävän kehityksen 2030-tavoitteiden (SDG) toteutumista. Vuonna 2019 UPM määritteli uudelleen toimintansa tärkeimmät SDG:t kattavan arvioinnin ja useiden työpajojen avulla. Lähtökohtana kansainväliset kehykset ja sitoumukset UPM kunnioittaa kansainvälisiä ihmisoikeuksia sekä työntekijöiden oikeuksia koskevia sopimuksia mukaan lukien mm. YK:n ihmis- oikeuksien julistus, ILO:n sopimus työelämän perusoikeuksista sekä OECD:n toimintaohjeet monikansallisille yrityksille. Yhtiö on ollut vuodesta 2003 allekirjoittajajäsen YK:n Global Compact -aloitteessa, jonka kymmenen periaatetta pohjautuvat ihmisoikeuksia, työntekijöiden oikeuksia, ympäristöä ja korruption vastustamista koskeviin kansainvälisiin sopimuksiin. Vuodesta 2016 UPM on ollut nimettynä Global Compact LEAD -yhtiöksi tunnustuksena sitoutumisesta YK:n Global Compact -aloitteeseen. Vuonna 2019 tunnustus myönnettiin vain 36:lle maailmanlaajuisesti toimivalle yhtiölle, ja UPM on ainoa tunnustuksen saanut suomalainen yhtiö ja metsäteollisuuden toimija. Ilmastonmuutoksen osalta UPM sitoutui Science Based Targets -hankkeeseen vuonna 2017 ja sai tavoitteilleen hyväksynnän vuonna 2019. Vahvistaaksemme lähestymistapaa edelleen, UPM allekirjoitti YK:n Global Compact -aloitteen 1,5 asteen ilmastositoumuksen. UPM noudattaa Arvopaperimarkkinayhdistyksen julkaisemaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia ja noudattaa kaikkia koodin suosituksia. UPM:n päätöksentekoa, hallintoa ja toimintaa ohjaavat UPM:n arvot ja UPM:n Toimintaohje (UPM Code of Conduct). Lakien noudattaminen ja vastuulliset käytännöt ovat kaikkien UPM:n liiketoimintojen perusta, mikä luo pitkän aikavälin arvoa sekä UPM:lle että sen sidosryhmille. UPM:n Toimintaohje korostaa yhtiön sitoutumista eettiseen ja vastuulliseen liiketoimintaan tuomalla julki yhtiön toimintaa ohjaavat periaatteet. Toimintaohjetta täydentävät hallituksen hyväksymät yksityis- kohtaisemmat politiikat sekä johtajiston, liiketoiminta-alueiden ja globaalien funktioiden hyväksymät säännöt, jotka koskevat esimerkiksi rahoitusta, veroja, tietojen julkistamista, sisäpiiriasioita, lahjonnan kieltoa, kilpailulainsäädännön noudattamista, luottamuksellisuutta, sopimusten hallinnointia, henkilöstöä, ympäristöä, metsänhoitoa, tietoturvaa ja tietosuojaa sekä työturvallisuutta. UPM:n Toimintaohje (UPM Code of Conduct) ja muut yhtiön politiikat

Muiden kuin yhtiön taloutta koskevien asioiden hallinta UPM:n vastuullisuusajattelu ulottuu riskien ennakoinnista, pienentä- misestä ja hallinnasta kilpailuedun luomiseen ja pitkäaikaiseen arvonluontiin. UPM pyrkii jatkuvasti vähentämään riskejä ja parantamaan toimintaansa muun muassa sertifioitujen johtamisjärjestelmien avulla. Lähes kaikilla UPM:n tuotantolaitoksilla ja yhtiön metsätaloudessa on käytössä laatu-, ympäristö- sekä työterveys ja -turvallisuusjärjestelmät, jotka on sertifioitu ISO 9001-, ISO 14001- ja OHSAS 18001 -standardien mukaan. Kaikki UPM:n sellu- ja paperitehtaat Euroopassa sekä UPM Fray Bentosin sellutehdas Uruguayssa ja UPM Changshun paperitehdas Kiinassa on myös sertifioitu vapaaehtoisesti EU:n EMAS-asetuksen (EU Eco-Management and Audit Scheme) mukaisesti. Monilla tuotantolaitoksilla on lisäksi ISO 50001 tai suomalainen ETJ+ sertifioitu energiatehokkuusjärjestelmä sekä ISO 22000 mukaisesti sertifioitu elintarviketurvallisuusjärjestelmä. Mikäli sidosryhmillä on huolenaiheita tai epäily Toimintaohjeen vastaisesta toiminnasta, UPM kannustaa ottamaan yhteyttä yhtiöön tai käyttämään Raportoi väärinkäytöksestä -kanavaa (Report Misconduct). Kanava on UPM:n työntekijöiden käytettävissä intra- netissä ja ulkoisten sidosryhmien käytettävissä yhtiön internet-sivuilla. Vuonna 2019 Raportoi väärinkäytöksestä -kanavan kautta tai suoraan sisäiselle tarkastukselle raportoitiin 31 (32) tapausta. Nämä ilmoitukset liittyivät epäiltyihin väärinkäytöksiin ja ohjeiden vastaiseen toimintaan sekä toimintatapoihin henkilöstökysymyksissä. Viiteen tapaukseen liittyi rikkomuksia, ja ne johtivat sanktioihin, kuten varoituksiin tai työsuhteiden lopettamisiin. Raportointiohjeisto UPM soveltaa konsernitasolla Global Reporting Initiativen GRI- standardien raportointiohjeistoa yritysten yritysvastuun mittaamisessa ja raportoinnissa. UPM:n vastuullisuusraportointi on laadittu GRI- standardien Core-vaihtoehdon mukaisesti. UPM on sitoutunut korruptionvastaiseen toimintaan UPM:n Toimintaohje korostaa yhtiön nollatoleranssikäytäntöä kaikkien korruption ja lahjonnan muotojen suhteen. UPM:n lahjonnanvastaisissa säännöissä kerrotaan tarkemmin kielletyistä toimintatavoista ja eettisestä toiminnasta. UPM arvioi korruptionvastaisia riskejään säännöllisesti. Vuosit- taiseen riskien arviointiprosessiin sisältyy jokaisen liiketoiminta- alueen johdon kanssa käytävät keskustelut. Kaikkia konsernin yksiköitä myös arvioidaan maariskin ja toiminnan kompleksisuuden pohjalta. UPM toimii maailmanlaajuisesti, ja yhtiöllä on merkittävää tuotantoa monissa kehittyvien markkinoiden maissa. Yhtiön toiminta edellyttää monia erilaisia toimivaltaisten viranomaisten myöntämiä lupia. Joissakin maissa, joissa UPM toimii, esiintyy Transparency Internationalin arvion mukaan korruptiota tai laajaa korruptiota. Kyseisissä maissa korruption riski on tavallista suurempi esimerkiksi toimittaessa viranomaisten kanssa ja käytettäessä välittäjiä viranomaisten hyväksyntää edellyttävissä lupaprosesseissa. Toimittajille ja kolmansille osapuolille tehtävät due diligence -selvitykset ovat olennainen osa UPM:n lahjonnanvastaista ohjelmaa. UPM edellyttää due diligence -selvitysten tekemistä ennen sopimusten solmimista tai uusimista tietyt ehdot täyttävien kolmansien osapuolten kanssa. UPM edellyttää, että tällaisten kolmansien osapuolten kanssa tehtäviin sopimuksiin sisällytetään lahjonnanvastaiset sopimusehdot, jotka velvoittavat kolmatta osapuolta noudattamaan lahjonnan­ vastaisia lakeja ja antavat UPM:lle oikeuden tarkastaa, että kolmas osapuoli noudattaa kyseisiä sopimusehtoja. Yhtiöllä on myös olemassa vastaavat due diligence -menettelyt yhteisyrityksiä ja yrityskauppoja varten.

UPM:n lahjonnanvastainen koulutus koskee kaikkia yhtiön toimi- henkilöitä. Vuonna 2019 yhtiö päivitti Toimintaohjeensa ja järjesti noin 40 koulutustyöpajaa 14 maassa. Lisäksi UPM jatkoi vuonna 2017 käynnistetyn due diligence -menettelyjen kehityshankkeen toteuttamista automaattisen seulonnan ja riskipohjaisten vaatimus- tenmukaisuusarviointien avulla tietyissä maissa ja toiminnoissa. Ihmisoikeuksien kunnioittaminen UPM on sitoutunut kunnioittamaan ihmisoikeuksia. Yhtiö on arvioi- nut kaikkien omien operaatioidensa mahdollisesti esiintyvät ihmis- oikeuskysymykset ja niiden vaikutukset. Mahdollisten ongelmien ja niiden vaikutusten vakavuus ja todennäköisyys huomioiden tärkeimmät yhtiön vaikutuspiiriin kuuluvat ihmisoikeuskysymykset ovat ympäristön saastuminen, työterveys ja -turvallisuus, työolosuhteet, lasten suojelu ja pakkotyö. Vuonna 2019 UPM tarkisti henkilöstösääntönsä ja tarkensi työolosuhteita, työehtoja, ihmisarvoista työtä ja työntekijöiden vastuita koskevia sitoumuksiaan. Lisäksi tärkeimpien ihmisoikeuskysymysten arviointimenettely liiketoiminta-aluetasolla yhtenäistettiin. Menettely täydentää yhtiön nykyistä ihmisoikeuksien noudattamista koskevaa riskiarviointia. Menettely pilotoitiin UPM Raflatacissa. Vastuullinen hankinta UPM edellyttää, että sen toimittajat, kolmannet osapuolet ja yhteisyrityskumppanit noudattavat yhtiön Toimintaohjeessa (UPM Code of Conduct) määriteltyjä periaatteita ja sitoutuvat noudatta- maan lahjonnanvastaisia, sosiaalista ja ympäristövastuuta, tuote- turvallisuutta, ihmisoikeuksia sekä työterveyttä ja -turvallisuutta koskevia käytäntöjä. Läpinäkyvät toimittajavaatimukset ovat vastuullisen hankinnan perusta. Toimittajille asetetut vaatimukset on määritelty UPM:n Toimintaohjeessa toimittajille ja kolmansille osapuolille (Supplier and Third Party Code, saatavilla yhtiön internetsivuilla). Erilaisia lisävaatimuksia sovelletaan puun, kemikaalien, sellun, pakkaus- materiaalien, turvallisuuden ja logistiikan osalta. Kaikkien UPM:n tuotantolaitoksissa työskentelevien urakoitsijoiden on perehdyttävä UPM:n turvallisuusvaatimuksiin ja suoritettava verkkopohjainen työturvallisuusperehdytys. UPM tekee toimittajien riskiarviointeja. Vastuullisuusriskejä määrit- televät alkuperämaa, hankittava materiaali sekä hankintaketjun moni- mutkaisuus. Riskiarvioinnin perusteella valittujen toimittajien toimintaa arvioidaan tarkemmin vuosittaisilla kyselyillä, toimittaja-auditoinneilla ja yhteisillä kehityssuunnitelmilla. Vuonna 2019 toimittajien Toimintaohje päivitettiin uusitun UPM:n Toimintaohjeen mukaisesti. Vuonna 2019 UPM lisäsi toimittajien seulontaa ja toimia riskien minimoimiseksi. Uusi vastapuoliriskien hallintaan liittyvä työkalu antaa paremman näkyvyyden vastapuoliin liittyviin riskeihin automaattisen seulonnan avulla ja tukee liiketoiminto- ja eettisessä ja ennakoivassa päätöksenteossa. UPM jatkoi yhteistyötä kemianteollisuuden Together for Sustainability (TfS) -aloitteessa, joka edistää ja parantaa jäsentensä hankintaketjujen käytäntöjä. TfS:n jäsenyyden myötä UPM sai käyttöönsä myös EcoVadisin arvioinnit ja TfS:n jäsenten kestävän kehityksen auditointiraportit. Yhteistyö parantaa läpinäkyvyyttä ja kestävän kehityksen arviointien ja audi- tointien tehokkuutta. Yhtiö teki yli 400 ympäristö- ja yhteiskuntariskien arviointia EcoVadisin kanssa vuonna 2019 ja aloitti ensimmäiset TfS-auditoinnit Sosiaaliset ja henkilöstöasiat UPM:n painopistealueet sosiaalisen vastuun ja henkilöstön osalta ovat oppiminen ja kehittäminen, vastuullinen johtaminen, monimuotoisuus ja työolosuhteet.

UPM edellyttää, että sen toimittajat sekä kolmannet osapuolet ja yhteisyrityskumppanit noudattavat yhtiön Toimintaohjeessa määriteltyjä periaatteita sekä täyttävät sosiaalista ja ympäristö- vastuuta koskevat vaatimukset. Nämä vaatimukset on määritelty UPM:n Toimintaohjeessa toimittajille ja kolmansille osapuolille. UPM:n Toimintaohje päivitettiin vuonna 2019. Päivitetyn toimintaohjeen käyttöönottoa seurasi laaja viestintä- ja koulutus- kampanja työntekijöidemme tietoisuuden lisäämiseksi ja sisällön ymmärtämiseksi. Konsernin johdon ja funktioiden tehtävät muiden kuin taloudellisten asioiden johtamisessa Hallitus tarkastusvaliokunnan avustamana on vastuussa soveltuvien lakien ja säännösten sekä UPM:n Toimintaohjeen ja muiden yhtiön politiikkojen noudattamisen valvonnasta. Lisäksi tarkastusvaliokunta valvoo yhtiölle nimettömänä tai muulla tavoin toimitettujen valitusten ja ilmoitusten käsittelyä. Osana valiokunnan vaatimusten- mukaisuusasioiden käsittelyä se käy neljännesvuosittain läpi yhtiön vaatimustenmukaisuusjohtajan raportin sekä sisäisen tarkastuksen johtajan raportin Raportoi väärinkäytöksestä -kanavan kautta lähetetyistä ilmoituksista. Pääasiallisten velvoitteidensa ja vastuunsa mukaisesti hallitus käsitteli ja hyväksyi yhtiön päivitetyt strategiset suunnitelmat strategiaistunnossaan toukokuussa 2019. Tärkeimpinä painopiste- alueina UPM:n Biofore-strategiassa pysyvät suorituskyky, kasvu, innovaatiot, vastuulisuus ja portfolion kehittäminen. Tätä strate- giaa vahvistaa brändilupaus: Beyond Fossils (lue lisää s. 16–17). Olennainen osa hallituksen vuosittaista strategiatyötä on tarkistaa ja arvioida strategisia ja liiketoiminnallisia riskejä ja mahdollisuuksia (ks. Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä 2019). Nämä riskit ja mahdollisuudet ja niiden vaikutukset liiketoimintaan ja strategiaan on kuvattu sivuilla 28–29. UPM:n vastuullisuustyötä johtaa toimitusjohtajan johtama konsernin johtajisto, joka asettaa suuntaviivat ja ohjaa kehitystyötä. Käytännön vastuullisuustyötä tehdään yhtiön liiketoiminnoissa ja funktioissa sekä konsernin vastuullisuustiimissä, joka koordinoi liiketoimintojen ja funktioiden hankkeita. Ilmastonmuutokseen liittyvien seikkojen johtamista vahvistettiin vuonna 2019 hankkeella, jonka osana raportoitiin esim. yhtiön joustavuudesta eri ilmastoskenaarioissa suoraan Strategiaryhmälle. Korkeiden päästöjen skenaariossa fyysiset vaikutukset ovat yleensä hallitsevia, ja vähäisten ja keskitason päästöjen skenaarioissa transitiovaikutuksilla on suurempi rooli. Vähäisten ja keskitason päästöjen skenaarioissa UPM:n asema on hyvä, sillä liiketoiminta­ portfoliomme joustaa havaittujen riskien ja mahdollisuuksien mukaisesti. UPM tarkisti skenaariotyön ja hankkeen tulosten perusteella ilmastotavoitteitaan (katso sivut 86–87). UPM:n lakifunktio ja sen vaatimustenmukaisuusryhmä hallinnoivat vaatimustenmukaisuutta koskevia compliance-ohjelmia ja järjestävät niihin liittyvää koulutusta riskiarvioinnin pohjalta määritetyille kohderyhmille. UPM:n hankintaorganisaatiot arvioivat toimittajia selkeästi määriteltyjen valinta- ja seurantaprosessien avulla. Strateginen sopivuus, palveluvalikoima, tuotteiden ja palveluiden laatu ja hinta sekä kestävät toimintatavat ovat keskeisiä toimittajien valinta- ja arviointiperusteita. Toteuttaessaan strategioitaan UPM ja sen liiketoiminta-alueet, funktiot ja tuotantoyksiköt ovat alttiina lukuisille taloudellisille ja muille riskeille ja mahdollisuuksille. Jokainen liiketoiminta-alue, funktio ja tuotantoyksikkö vastaa omaan toimintaansa liittyvien riskien tunnistamisesta, mittaamisesta ja hallinnasta ja raportoi riskeistä, riskienhallintatoimenpiteistä ja toimenpiteiden tuloksista johtoryhmälleen ja riskienhallintafunktiolle.

UPM VUOSIKERTOMUS 2019

SISÄLLYS