UPM Vuosikertomus 2019

Päästöoikeusvaraukset Päästöihin liittyvät velvoitteet kirjataan varaukseksi toteutuneiden päästöjen perusteella. Varauksen määrä on aineettomiin hyödyk- keisiin merkittyjen vastaavien päästöoikeuksien kirjanpitoarvo. Jos toteutuvat päästöt ylittävät päästöoikeudet, ylimenevä osuus arvos- tetaan tilinpäätöspäivän markkinahintaan.

Oikeudelliset vastuut Johdon arviointia edellytetään parhaillaan käynnissä oleviin oikeudenkäynteihin liittyvien varausten arvostamisessa ja kirjaami- sessa. Varaus kirjataan, kun konsernilla on aikaisemman tapahtuman seurauksena oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite, kun maksuvel- voitteen toteutuminen on todennäköistä ja velvoitteen suuruus on luotettavasti arvioitavissa. Oikeudenkäyntien vaikeasti ennakoitavasta luonteesta johtuen oikeudenkäynnin todellinen kustannus voi poiketa merkittävästi alkuperäisestä arviosta.

Ostovelat ja muut velat

Myyntisaamiset Myyntisaamiset, jotka syntyvät tavaroiden ja palvelujen myynnistä tavanomaisessa liiketoiminnassa, kirjataan alun perin hankintahin- taan ja sen jälkeen ne arvostetaan jaksotettuun hankintamenoon vähennettynä luottotappiovarauksella. Myyntisaamisiin ei sisälly rahoituskomponenttia, sillä myyntiin liittyvä maksuaika on noin 14–60 päivää markkinakäytäntöjen mukaisesti. Konserni soveltaa odotettavissa olevien luottotappioiden kirjaa- miseen IFRS 9:n yksinkertaistettua menettelyä, jonka mukaan kaikista myyntisaamista kirjataan koko voimassaoloajalta odotettavissa olevat luottotappiot. Konsernissa on kirjattu kahta erityyppistä varausta myyntisaamisiin liittyen – yleisvarausta koko voimassa­ oloajalta odotetuille luottotappioille, sekä varausta yksittäisistä myyntisaamisista odotetuille luottotappioille. Varaukset kirjataan tulosvaikutteisesti. Konserni arvioi koko voimassaoloajalta odotettujen tappioiden määrää varausmatriisin perusteella, missä myyntisaamiset on eritelty liiketoiminnoittain. Varausmatriisi perustuu historiallisten tappioiden määriin, ja huomioi myös tulevaisuuteen suuntautuvaa informaatiota. Matriisissa huomioidaan luottotappiovakuutukset, asiakkaiden maksuprofiili, sekä tieto siitä, että saamisen vanhentuessa todennäköisyys siitä, ettei erää pystytä perimään, kasvaa. Lisäksi konserni kirjaa varausta yksittäisistä myyntisaamisista silloin kun tietoa maksuvelvollisista on saatavilla. Tällöin on oltava objektiivista näyttöä siitä, ettei konserni tule saamaan kaikkia saamisiaan täysimääräisinä alkuperäisin ehdoin. Myyntisaamisista tehdään pysyvä arvonalennus tuloslaskelmaan silloin, kun ei maksua voida kohtuudella odottaa saatavan. Velallisen hakeutuminen konkurssiin tai selvitysmenettelyyn, konkurssin tai purkautumisen loppuunsaattaminen, tai hakeutuminen velka- saneeraukseen ovat viitteitä siitä, ettei maksuja enää odoteta saatavan. Aiemmin kirjatuista arvonalennustappioista myöhemmin takaisinsaadut määrät kirjataan tulosvaikutteisesti tuloslaskelmaan. Myyntisaamisten kirjanpitoarvon katsotaan olevan lähellä käypää arvoa niiden lyhyen maturiteetin johdosta. Ostovelat ja muut velat Ostovelat syntyvät hankittaessa tavanomaisessa liiketoiminnassa vaihto-omaisuutta, käyttöomaisuutta sekä tavaroita ja palveluja UPM:n tavarantoimittajilta ja palveluntuottajilta. Ostovelat luoki- tellaan lyhytaikaisiksi veloiksi, jos ne erääntyvät maksettavaksi liiketoiminnan tavanomaisen toimintasyklin aikana tai 12 kuukauden kuluessa tilinpäätöspäivästä. Ostovelat kirjataan alun perin käypään arvoon ja arvostetaan myöhemmin efektiivisen koron menetelmällä jaksotettuun hankintamenoon. Ostovelkojen kirjanpitoarvon katsotaan olevan lähellä käypää arvoa niiden lyhyen maturiteetin johdosta. Konserni kirjaa takaisinmaksuvelkaa odotetuista määrä- ja muista alennuksista, jotka syntyvät myyntisopimuksista asiakkaiden kanssa. Asiakashyvitykset sisältävät pääasiallisesti määräalennuksia ja ne kirjataan sen määräisenä, kuin ne odotetaan maksettavan asiakkaille. Odotettavissa olevien asiakashyvitysten kirjanpitoarvoa päivitetään jokaisena raportointipäivänä, hyödyntäen viimeisintä saatavilla olevaa ennustetta. Asiakkaiden laatuvalitukset käsitellään myyntiin liittyvänä takai- sinmaksuvelkana. Odotettujen laatuvalitusten määrää arvioidaan historiatiedon perusteella ja kirjanpitoarvoa päivitetään jokaisena raportointipäivänä. Saadut ennakot kirjataan sopimuksiin perustuviksi veloiksi siihen asti, kunnes konserni on täyttänyt suoritevelvoitteensa.

MILJ. EUROA Siirtovelat Henkilöstökulut

Korkokulut

Välilliset verot

Asiakashyvitykset Laatuvalitukset Muut siirtovelat Siirtovelat yhteensä

Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

Oikeudelliset vastuut on esitetty » liitetiedossa 9.2 Riita-asiat.

4.6 Käyttöpääoma Konsernin määrittelemä käyttöpääoma sisältää vaihto-omaisuuden, myyntisaamiset, ostovelat ja saadut ennakot, jotka esitetään erikseen jäljempänä. Saatuihin ennakoihin liittyvät suoritevelvoitteet täytetään tyypillisesti 12 kuukauden kuluessa ennakon saamisesta. UPM painottaa käyttöpääoman tehokkuutta ja tavoitteena on käyttöpääoman kestävä ja pysyvä vähentäminen. Ympäristökuluvaraukset Varausten määrittämiseen käytettävät arviot perustuvat tilikaudella samankaltaisista toiminnosta aiheutuneisiin kuluihin ottaen huomioon inflaation vaikutuksen, kustannuspohjan kehityksen ja diskonttauksen. Koska toteutuvat menot saattavat poiketa arvioiduista menoista säädösten, määräysten, yleisön odotusten, teknologian, hintojen ja olosuhteiden muutoksista johtuen ja voivat toteutua useita vuosia myöhemmin, varausten kirjanpitoarvoja tarkastellaan säännöllisesti ja oikaistaan tällaisten muutosten huomioonottamiseksi. Käytettävä diskonttauskorko tarkistetaan vuosittain. Konserni pyrkii toimimaan jätevesien, päästöjen ja kaatopaikkajätteiden käsittelyssä määräysten mukaisesti. Odottamattomat tapahtumat tuotantoprosesseissa ja jätteiden käsittelyssä voivat kuitenkin aiheuttaa konsernin liiketoiminnassa merkittäviä tappioita ja lisäkustannuksia.

Saadut ennakot

Ostovelat

Muut lyhytaikaiset velat

Yhteensä

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Vaihto-omaisuus Vaihto-omaisuus arvostetaan hankintamenoon tai sitä alempaan nettorealisointiarvoon. Hankintameno määritetään joko FIFO- menetelmää (first-in, first-out) tai painotetun keskihinnan menetel- mää käyttäen vaihto-omaisuuden luonteesta riippuen. Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden hankintamenoon sisällytetään raaka- aineiden ostomenot, välittömät valmistuspalkat, muut välittömät valmistusmenot sekä osuus valmistuksen yleiskustannuksista (normaalitoiminta-asteeseen perustuen) mutta ei vieraan pääoman menoja. Nettorealisointiarvo on tavanomaisessa liiketoiminnassa saatava arvioitu myyntihinta vähennettynä arvioiduilla tuotteen valmiiksi saattamisen kustannuksilla ja myyntikustannuksilla. Mikäli vaihto-omaisuuden tasearvo ylittää sen nettorealisointiarvon, kirja- taan vaihto-omaisuuden arvonalentuminen. Operatiivinen luottoriski Operatiivinen luottoriski määritellään riskiksi siitä, ettei UPM saa maksua saamisistaan. Operatiiviseen toimintaan liittyvän luotto- riskin hallinnan periaatteet on määritelty konsernin luottoriskin hallintapolitiikassa ja luottoriskiä valvotaan systemaattisesti. Avoinna olevia myyntisaamisia, myyntisaamisten keskimääräistä maksuaikaa ja erääntyneitä myyntisaamisia seurataan kuukausittain. Konsernin myyntisaamisiin ja muihin saamisiin liittyviä luottoriskikeskittymiä pienentää laaja ja maantieteellisesti jakautunut asiakaskunta. Asiakkaiden luottolimiittejä ja heidän taloudellista tilaansa seurataan jatkuvasti. Konserni käyttää luottovakuutuksia, jotka turvaavat myyntisaamisia merkittäviltä luottotappioilta. Tietyillä markkinoilla, kuten Aasiassa ja Pohjois-Afrikassa, luottoriskiä pienennetään käyttämällä rembursseja, ennakkomaksuja ja pankkitakuita. Myyntisaamisiin ja muihin saamisiin liittyvä maksimiluottoriski, ottamatta huomioon luottotappioriskiä pienentäviä eriä, on niiden kirjanpitoarvo. UPM:llä ei ole merkittävää asiakkaisiin liittyvää luottoriskikeskit- tymää. Kymmenen suurinta asiakasta kattoivat 31.12.2019 noin 15 (18) % konsernin myyntisaamisista eli noin 179 (269) miljoonaa euroa. Vuoden 2019 aikana myyntisaamisista tehtiin pysyvä 8 (7) miljoonan euron alaskirjaus muiden kulujen ryhmään. Konsernin laskentaperiaatteiden mukaisesti myyntisaamisista tehdään pysyvä alaskirjaus silloin, kun niistä ei voida kohtuudella odottaa saatavan maksua.

Käyttöpääoma

Myyntisaamiset ja muut saamiset

Vaihto-omaisuus Myyntisaamiset

Myyntisaamiset Myyntisaamiset Luottotappiovaraus