UPM Vuosikertomus 2019

EBITDA (x)

2,0

1,5

Tavoitteemme on taloudellisen tuloksen jatkuva parantaminen oikean liiketoimintamallin, tuloskulttuurin, jatkuvan parantamisen ohjelmien ja tehokkaan pääoman kohdentamisen avulla. HUIPPU­ TULOKSET

1,0

0,5

Nettovelka Nettovelka/EBITDA

Tavoite: 10 %

Tavoite: Liikevoiton kasvu

Politiikka: ≤2x

UPM:n tavoitteena on taloudellisen tuloksen jatkuva parantaminen. Konsernitasolla tavoitteena on kasvattaa vertailukelpoista liike­ voittoa pitkällä aikavälillä. Vuonna 2019 vertailukelpoinen liike­ voitto laski 7 % 1 404 (1 513) miljoonaan euroon pääasiassa UPM:n tuotteiden laskeneidenmyyntihintojen vuoksi. Viiden viime vuoden aikana vertailukelpoinen liikevoitto on kasvanut 62 %. Oikea liiketoimintamalli UPM toimii bio- ja metsäteollisuuden arvoketjussa. Arvoketjun eri osiin sijoittuvat liiketoimintomme toimivat kuten erilliset markkina- lähtöiset yritykset suhteessa asiakkaisiin ja toimittajiin. Alamme perinteiseen vertikaalisesti integroituun toimintamalliin verrattuna UPM:n toimintamallissa onmonia etuja: • Läpinäkyvyys ja vastuun kantaminen: tavoitteiden asettaminen, kannustepalkkiot, kaupalliset strategiat ja benchmark-vertailu • Kustannuskilpailukyky: ketteryys, tehokkuus ja hankintojen optimointi • Laajemmat mahdollisuudet houkutteleviin kasvuinvestointeihin Liiketoiminta-alueiden tavoitteet UPM tavoittelee huipputuloksia kunkin liiketoiminta-alueensa markkinoilla. Olemme asettaneet kuudelle liiketoiminta-alueelle pitkän aikavälin tuottotavoitteet (vasemmalla). Tuottotavoitteet ovat voimassa liiketoiminta- ja investointisyklien yli. Tavoitteet on ase- tettu kunnianhimoiselle tasolle, ja nemahdollistavat myös kasvu­ investoinnit. Vuonna 2019 neljä kuudesta liiketoiminta-alueesta saavutti tai ylitti tuottotavoitteensa. Konsernietujen hyödyntäminen UPMhyödyntää konsernietuja ja synergioita ja luo lisäarvoa liiketoiminnalleen ja sidosryhmilleen seuraavin tavoin: • Kilpailukykyinen ja kestävä puunhankinta, metsänhoito ja puuviljelmät • Lisäarvoa tuovat, tehokkaat ja vastuulliset globaalit funktiot • Konsernin kattavat jatkuvan parantamisen Smart-ohjelmat kaupallisille strategioille, muuttuville kustannuksille, käyttöpää­ omalle, tehdas- ja kunnossapitokustannuksille, turvallisuudelle ja ympäristösuorituskyvylle • Teknologiakehitys ja immateriaalioikeudet • Globaali liiketoimintamalli • Hallittu ja tehokas pääoman allokointi • Soveltuvien lakien ja säännösten sekä muiden yhtiön politiikkojen noudattaminen Vaikuttava pääoman kohdentaminen Pääoman kohdentamisella on keskeistä houkuttelevan pitkän aika- välin tuoton luomisessa. Lisäksi on tärkeää kehittää liiketoiminta­ portfoliota niillä alueilla, joilla on parhaat mahdollisuudet pitkän aikavälin arvonluontiin. UPM:n pääoman allokointipäätökset teh- dään konsernitasolla. Investoimme kestävään liiketoimintaan, jolla on vahvat pitkän aikavälin kysynnän kasvunäkymät ja selkeä kilpailuetu tai korkea

MERKITYS • Huipputulokset edistävät arvon luontia ja vähentävät liiketoimintaympäristöön liittyviä riskejä • Huipputulokset mahdollistavat investoinnit kasvuun, innovaatioihin ja vastuullisuuteen • Tehokas pääoman kohdentaminen ja oikein valitut liike- toiminnot edistävät pitkän aikavälin arvonluontia edelleen TAVOITTEET • Jatkuva parantaminen • Huipputulokset jokaisella liiketoiminta-alueella • Vertailukelpoisen liikevoiton kasvu • Houkutteleva tuotto • Vahva tase TOIMINTATAPAMME • Liiketoimintamalli, jossa on erilliset liiketoiminta-alueet • Huipputuloksiin yltävä henkilöstö kynnys tulla markkinoille. Huolellisen taustatyön avulla pyrimme varmistamaan houkuttelevan tuoton, joka täyttää lyhyen ja pitkän aikavälin tuottotavoitteemme. Viiden viime vuoden aikana UPM:n investoinneista on saatu erittäin houkuttelevia tuottoja. Lisäksi yhtiön kasvavien liiketoimintojen vertailukelpoiset liikevoittomarginaalit ovat olleet viiden viime vuoden aikana keskimäärin kolme kertaa kypsän graafisten papereiden liiketoiminnan vertailukelpoista liike­ voittomarginaalia suurempia. Vahva tase ja houkutteleva oman pääoman tuotto Investment grade -luottoluokitus on olennainen osa yhtiön rahoitus­ strategiaa. UPM:n velkaantuneisuuspolitiikan tavoitteena on, että nettovelan ja EBITDAn suhde on kaksinkertainen tai pienempi. Vuoden 2019 lopussa nettovelan suhde EBITDAan oli –0,24-kertainen. Oman pääoman tuottotavoite on 10 %. Oman pääoman tuotto sisältää myös konsernin rahoituksen, verotuksen ja pääomarakenteen. Vuonna 2019 oman pääoman vertailukelpoinen tuotto oli 11,2 %. • Kaupalliset strategiat • Kustannustehokkuus • Tuotantolaitosten ja pääoman tehokas käyttö • Konsernietujen ja synergioiden hyödyntäminen

LIIKETOIMINTA-ALUEIDEN PITKÄN AIKAVÄLIN TUOTTO ­ TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN

ROCE %* ) UPM Energy *** )

ROCE %* ) UPM Biorefining

ROCE %* ) UPM Specialty Papers

−7% 11,2 % Vertailukelpoinen ROE Vertailukelpoinen liikevoitto

FCF/CE %** ) UPM Communication Papers

ROCE %* ) UPM Plywood

ROCE %* ) UPM Raflatac

* )

Sijoitetun pääoman tuotto (%) = Sijoitetun pääoman tuotto (%) ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä.

** ) Vapaa rahavirta investointien (investoinnit ja/tai omaisuuden

Tavoite

Kasvun keihäänkärjet sivu 20 Luomme omistaja-arvoa sivu 30 2030-vastuullisuustavoitteet sivu 60 Taloudelliset tiedot 2019 sivu 118

myynnit) ja uudelleenjärjestelykulujen vähentämisen jälkeen.

*** ) UPM Energyn osakeomistukset on arvostettu käypään arvoon

STRATEGIAMME