UPM Vuosikertomus 2019

UPM Pulp

UPM Biofuels UPM Biochemicals

UPM:N LIIKETOIMINNOT VAHVAT PITKÄN AIKAVÄLIN LIIKE- TOIMINTANÄKYMÄT

Globaalien megatrendien ohjaama kysynnän kasvu

Ilmastositoumukset ja fossiilisten raaka- aineiden korvaaminen avaavat suuria kasvumarkkinoita Ainutlaatuiset ratkaisut liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja biopohjaisten tuotteiden tarjoamiseen kuluttajille Ainutlaatuinen asema arvoketjussa kestävien raaka-aineiden, oikean tekno - logian ja immateriaalioikeuksien ansiosta Tutkitaan biopolttoaineliiketoiminnan kasvumahdollisuuksia: mahdollinen biojalostamo Suomeen Puupohjaisten biokemikaalien liike­ toiminta käynnistyy rakentamalla bio­ jalostamo Saksaan Vahvat kasvumahdollisuudet

Olemme valinneet kolme painopistealuetta, joilla haemme merkittävää kasvua tulevina vuosina.

Kestävät ja turvalliset tuotteet maa­ ilmanlaajuiseen kuluttajakysyntään etiketöinnissä ja pakkaamisessa

Kuitupohjaiset materiaalit tarjoavat kestäviä ratkaisuja maailmanlaajuiseen kuluttajakysyntään, esimerkiksi pehmo­ paperit, hygieniatuotteet, pakkaukset ja erikoistuotteet Korkeat vaatimukset kilpailukykyisille uusille sellutehtaille (puun toimitusketju, sijainti, infrastruktuuri, pääoma) Uusi maailmanluokan sellutehdas Uruguayssa, kapasiteetti 2,1 miljoonaa tonnia, investointi 2,7 miljardia US-dollaria +3 %

TAVOITTEET • Tuloskasvu • Houkutteleva tuotto

hentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä ja tarjota kuluttajille kestävämpiä tuotteita voivat avata uusia merkittäviä arvonluonti- mahdollisuuksia. UPMBiofuels toi onnistuneesti markki- noille uusiutuvan UPMBioVerno -dieselin ja -naftan. UPMLappeenrannan Biojalosta- mo on todistetusti täyttänyt patentoitua teknologiaa, tuotteiden laatua ja kestävää kehitystä koskevat vaatimukset sekä saavut- tanut kaupallista menestystä. Tutkimme nyt liiketoiminnan kasvumahdollisuuksia sel- vittämällä mahdollisen nykyistä suuremman biojalostamon rakentamista Suomeen ja kestävien raaka-aineiden entistä laajempaa käyttöä. UPMBiochemicals on selvittänyt mah- dollisuuksia tulla markkinoille kaupallisessa mittakaavassa. Vuonna 2019 tekninen esi- suunnittelu mahdollisen biojalostamon rakentamiseksi saatiin päätökseen ja kahta vaihtoehtoista yritysaluetta arvioitiin Sak- sassa tavoitteena valita optimaaliset olosuh- teet biojalostamolle. Investointipäätös teh- tiin tammikuussa 2020 (lue lisää oikealla). Erikoispakkausmateriaalit – kohden­ netut kasvuhankkeet ja innovaatiot Globaalit kuluttajamegatrendit lisäävät es- teettisten ja toimivien mutta samalla kestä- vän kehityksen mukaisten ja turvallisten tarra- ja pakkausratkaisujen kysyntää. UPM kasvaa houkuttelevissa erikoispa- peri- ja tarramateriaalisegmenteissä laajen- tamalla nykyisiä tehtaita ja asiakaskuntaa

Korkean arvon kuitutuotteet – Uruguayn merkittävä uudistushanke Globaalit kuluttajamegatrendit ja tarve löy- tää kestävämpiä vaihtoehtoja fossiilipohjai- sille materiaaleille tukevat markkinasellun kysynnän kasvua. Vaatimukset kilpailuky- kyisille uusille sellutehtaille ovat mittavia, joten niiden täyttämisellä saavutetaan kes- tävä kilpailuetu. Viime vuosien aikana UPM:n selluliike- toiminta on menestynyt kohdennetuilla kasvuinvestoinneilla, jotka ovat lisänneet nykyisten sellutehtaiden tuotantokapasi- teettia yli 500 000 tonnia. Vuonna 2019 UPMpäätti rakentaa uuden maailmanluokan sellutehtaan Uruguayhin Paso de los Torosin kaupungin läheisyyteen. Sellutehtaan vuosituotantokapasiteetti on noin 2,1 miljoonaa tonnia eukalyptusmark- kinasellua. Yhtiön 2,7 miljardin US-dollarin investointi lisää UPM:n selluntuotantokapa- siteettia yli 50 %, mikä kasvattaa olennaises- ti tuloksentekokykyä tulevaisuudessa. Tehtaan on määrä käynnistyä vuoden 2022 jälkipuoliskolla. UPM investoi myös satama- toimintoihinMontevideossa ja asumiseen tehtaan läheisyydessä.

RATKAISUT

MARKKINAKASVU

+4 %

TOIMINTATAPAMME • Kasvun painopisteet: korkean arvon kuitutuotteet, erikoispakkausmateri­ aalit ja molekulaariset biotuotteet • Selkeät tuottotavoitteet • Kohdennetut kasvuhankkeet ja merkittävät uudistushankkeet tulos- kasvuun • Vetovoimainen työnantaja sekä kehittämällä jatkuvasti tuotevalikoi- maa. Vahva asemamme ja innovaatiomme näissä teknisesti vaativissa ja nopeasti kasvavissa pakkausratkaisujen arvoketjun valituissa segmenteissä tarjoavat houkutte- levia kasvumahdollisuuksia. Saksassa UPMmuunsi vuonna 2019 UPMNordlandin paperitehtaan paperiko- ne 2:n hienopaperituotannosta erikoispa- perituotantoon. UPMChangshun tehtaalla Kiinassa asennettiin toinen superkalanteri paperikone 3:lle, mikä lisäsi tarran tausta- paperikapasiteettia.

Teknisesti vaativat segmentit, joissa UPM:llä on johtava markkina-asema, asiantuntemusta ja innovaatioita

KILPAILUETU

Kohdennetut kasvuinvestoinnit Saksassa ja Kiinassa Tuoteportfolion kehittäminen

MENEILLÄÄN OLEVAT HANKKEET TAI TARKASTELTAVANA OLEVAT SUUNNITELMAT

CASE

UPM LUO BIOKEMIKAALEISSA TÄYSIN UUTTA LIIKETOIMINTAA

Käynnistämme merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoimme biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Jalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajatuot­ teissa. Investointi avaa UPM:lle kokonaan uudet markkinat sekä huomatta- via tulevaisuuden kasvumahdollisuuksia. UPM investoi 550 miljoonaa euroa teollisen mittakaavan biojalostamoon, joka valmistaa uuden sukupolven biokemikaaleja eli biomonoetyleeni­ glykolia (bMEG) ja uusiutuvia, ligniinipohjaisia toiminnallisia täyteaineita. Biojalostamo tuottaa myös biomonopro-pyleeniglykolia (bMPG) ja teollisia sokereja. Biojalostamon kapasiteetti on 220 000 tonnia vuodessa, ja sen odotetaan käynnistyvän vuoden 2022 loppuun mennessä.

Biokemikaalit tarjoavat ainutlaatuista lisäarvoa asiakkaille, ja niiden odotetaan saavuttavan kilpailukykyisen, fossiilisiin vaihtoehtoihin verratta- van kustannustason. Kun biojalostamo on täydessä käynnissä ja tuotanto optimoitu, sen arvioidaan yltävän 14 %:n sijoitetun pääoman tuottotavoit- teeseen (ROCE). Autamme asiakkaitamme tekemään liiketoiminnoistaan entistä kestävämpiä. Tällä hetkellä biokemikaalien tarjonta on hyvin rajallista, ja siksi laadukkail- le ja vastuullisille vaihtoehdoille on markkinoilla hintapreemio. Kestävän puun tarjonta, ainutlaatuinen teknologiakonsepti, Leunan valmis infrastruktuuri sekä asiakkaiden läheisyys takaavat hankkeen kilpailukyvyn. Koko arvoketjun turvallisuus ja vastuullisuus pohjautuvat UPM:n tiukkoihin vaatimuksiin.

Molekulaariset biotuotteet – uutta mullistavaa liiketoimintaa

UPM on kehittänyt jo vuosien ajan teknolo- gioita, joiden avulla voidaan valmistaa kes- tävän kehityksen mukaisia drop-in-vaihto- ehtoja fossiilisille polttoaineille ja fossiili- pohjaisille kemikaaleille. Pyrkimykset vä-

Uruguayn sellutehdashanke sivu 38 ja upm.uy/kasvu Uusiutuva diesel ja nafta sivu 52 Biokemikaalien kehitys sivu 53

Glykolien sovellusalueita ovat tekstiilit, PET- pullot, pakkaukset, jäänestoaineet, komposiitit, lääketeollisuus, kosmetiikka ja pesuaineet. Markkinoiden tarjonta perustuu käytännössä kokonaan fossiilisiin raaka-aineisiin eli öljyyn, maakaasuun ja hiileen. Uusiutuvia toiminnallisia täyteaineita käytetään erilaisissa kumituotteissa. Ne ovat vastuullinen vaihtoehto hiilimustalle ja silikalle ja tarjoavat ilmastovaikutusten lisäksi muitakin hyötyjä, kuten keveys ja puhtaus. Markkinoiden keskiössä sijaitseva Saksa on Euroopan kemianteollisuuden osaamiskeskus ja houkutteleva paikka biojalostamolle. Vastuul­ lisesti tuotetun lehtipuun saatavuus alueella on hyvä. Puunhankinta perustuu harvennuksiin ja paikallisten sahojen tähdevirtoihin.

KORKEAN ARVON KUITU- TUOTTEET Metsät Sellu

Keihäänkärkien yhteisiä AVAINTEKIJÖITÄ ovat merkittävät kasvumahdolli­ suudet sekä UPM:n laajaan osaamiseen ja korkeaan markkinoille tulokynnykseen perustuva kilpailuetu. Yhtiö investoi myös UPM Plywoodiin ja UPM Energyyn, ja pitää samalla yllä UPM Communication Papersin tasaisen vahvaa rahavirtaa ja tulosta.

ERIKOIS­ PAKKAUS­ MATERIAALIT

MOLEKU- LAARISET BIOTUOTTEET