UPM Vuosikertomus 2019

Henkilöstö

CASE

RIMA ASETETTAVA NOLLAAN TAPATURMAAN Augsburgissa järjestetty UPM Safety Summit -tapahtuma toi yhteen yhtiön ja tehtaiden johdon keskustelemaan turvallisuudesta. Vaikka poissaoloon johtaneiden työtapaturmien määrä on laskenut merkittävästi viime vuosina, tavoitteemme on kuitenkin välttää kaikki vakavat tapaturmat. Turvallisuudella ja hyvinvoinnilla on suora vaikutus henkilöstön sitoutumiseen ja yhtiön menestykseen. Saavutuksiin ja positiivisiin työturvallisuustuloksiin on kiinnitettävä enemmän huomiota.

Kaikkien UPM:n työntekijöiden ja urakoit- sijoiden edellytetään ilmoittavan kaikista läheltä piti -tilanteista sekä turvallisuus- ja ympäristöhavainnoista. Työkalu auttaa tavoitteiden saavuttami- sessa, ja voimme jakaa siellä kokemuksia konsernin laajuisesti. Työkalu tukee myös laaja-alaista TTT-asioiden johtamista ja riskienhallintaa. One Safety -mobiilisovel- lus, jonka avulla työntekijät voivat ilmoit- taa havainnoistaan välittömästi, otettiin käyttöön vuonna 2019. Teemme yhteistyötä työntekijöidemme se- kä ulkoisten työterveysorganisaatioiden kanssa. Yhteinen tavoitteemme on henki- löstömme hyvinvoinnin tukeminen. Ha- luamme tukea työntekijöiden terveyden, elämän laadun ja työkyvyn jatkuvaa paran- tamista. Hyvinvointiin liittyviä aiheita on käsi- telty verkkokoulutuksissa, ja niitä voi soveltaa sekä työhön että vapaa-aikaan. UPM:n toimipaikoilla ja liiketoimin- noissa käynnistettiin lisäksi useita tervey- teen ja hyvinvointiin liittyviä paikallisiin tarpeisiin perustuvia hankkeita. Edistämme työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia

Tahtotilana nolla tapaturmaa Vuonna 2019 UPM:n poissaoloon johtanei- den työtapaturmien määrä miljoonaa työ- tuntia kohden (LTAF, Lost Time Accident Frequency) oli 2,9 (2,7). Tapaturmataajuus eli TRIF-luku (Total Recordable Injury Frequency eli tapaturmien määrä miljoo- naa työtuntia kohden) oli 7,1 (6,9). TRIF ot- taa huomioon poissaoloon johtaneiden ta- paturmien lisäksi myös ne työtapaturmat, jotka vaativat korvaavaa työtä tai lääketie- teellistä hoitoa. UPM:n urakoitsijoihin liit- tyneet tapaturmataajuudet olivat 4,2 (LTAF) ja 6,2 (TRIF) vuonna 2019. Jatkuvan parantamisen toimistamme huolimatta vuonna 2019 sattui yksi kuole- maan johtanut tapaturma ja kolme vakavaa tapaturmaa. Tapaturmat tutkittiin perus- teellisesti ja korjaaviin toimenpiteisiin ryhdyttiin. Tapaturmien syyt käytiin läpi, jotta vakavilta tapaturmilta vältyttäisiin jatkossa. Pysyvä tavoitteemme on nolla tapatur- maa, ja palkitsemme hyvät turvallisuustu- lokset konsernin työturvallisuuspalkin- noilla. Vuonna 2019 UPMHürthin paperi- tehdas Saksassa sai työturvallisuuspalkin- non pitkäjänteisestä toiminnan parantami- sesta.

TURVALLISUUS- KULTTUURIA VAHVISTETAAN

Oikeanlainen turvallisuuskulttuurin luominen on tärkeintä. Johtamisella kannustetaan ihmisiä vastuulliseen

Ennakoivan turvallisuuskulttuurimme perustana ovat yhtiön arvot, UPM:n Toimintaohje sekä UPM:n työturvallisuussäännöt.

toimintaan. Kun henkilöstö tuntee voivansa vaikuttaa, he ovat sitoutuneempia pitämään huolta turvallisuudesta.

Vuonna 2019 painopistealueita olivat ura- koitsijaturvallisuus ja ISO 45001 -standar- din mukaisen työterveys- ja turvallisuus- johtamisjärjestelmän arviointi kaikissa lii- ketoiminnoissa. Olemme jatkaneet kuuden elintärkeän standardin (Life Saving Stan- dards) kehittämistä, suurimpien riskien kartoittamista ja työterveys- ja -turvalli- suusauditointia (TTT). Vuosittaiset työtur- vallisuusauditoinnit ovat olennainen osa

työterveys- ja turvallisuusjohtamisjärjes- telmää. Organisaatiorajat ylittävä auditoin- ti antaa arvokasta palautetta valikoiduista TTT-prosesseista ja jokapäiväisestä toi- minnasta. Vuonna 2019 otimme kaikki työntekijät entistä tiiviimmin mukaan työturvallisuus- työhön. Käynnistimme uudet verkkokoulu- tukset turvallisesta ajamisesta ja matkusta- misesta sekä kuudesta elintärkeästä turval-

lisuusstandardista. UPM Safety Summit kokosi yli 90 ylimmän johdon edustajaa oppimaan uusimmista maailmanluokan turvallisuusratkaisuista ja inhimillisestä tekijästä. Tapahtumassa osallistujia innos- tettiin turvallisuustyöhön ja yhteiseen nolla tapaturmaa -tahtotilaan. Globaalia One Safety -raportointityöka- lua käytetään aktiivisesti turvallisuusta- pahtumien ennakoivaan raportointiin.

Vuonna 2019 raportoitiin yhteensä 51 000

läheltä piti -tilannetta ja turvallisuushavaintoa

34 000 Turvallisuuskävelyä ja -keskustelua toteutettiin

TRIF-luku