UPM Vuosikertomus 2019

Tuotteet

KATTAVA TUOTEVASTUU

Tuotevastuun tulee kattaa tuotteen koko arvoketju raaka-aineiden hankinnasta lop- putuotteisiin ja niiden kierrättämiseen tai hävittämiseen. Biopohjaisista raaka-aineis- ta valmistetut kierrätettävät tuotteet ja nii- hin perustuvat innovaatiot ovat olennainen osa kestävää biotaloutta. Avoin ja läpinäky- vä tuoteviestintä, jota tukevat esimerkiksi ympäristömerkit, sertifikaatit ja tuotese- losteet, lisää kuluttajien tietoisuutta. UPM:n tuotteet hillitsevät ilmastonmuu- tosta korvaamalla fossiilisista raaka-aineis- ta valmistettuja tuotteita biopohjaisilla uu- siutuvilla vaihtoehdoilla. Ilmakehästä si- dottu hiili pysyy tuotteissamme koko nii- den elinkaaren ajan, vaikka tuotteita kier- rätettäisiin useita kertoja. Metsien ja puu- viljelmien kestävä hoito takaa, että nämä tärkeimmät raaka-ainelähteemme säilyvät hiilinieluina. UPM kehittää aktiivisesti myös kierto- talouteen perustuvia ratkaisuja. Kiertota- loudessa materiaalit kiertävät ja tuotteet luovat lisäarvoa. Tavoitteena on tarjota asiakkaille ratkaisuja, jotka parantavat heidän liiketoimintaansa, hyödyttävät molempia osapuolia ja luovat yhteiskun- nallista arvoa. Biolääketieteen tuotteet sekä lääketeollisuuden ja terveydenhuollon tarraratkaisut ovat esimerkkejä suoran yhteiskunnallisen arvon luomisesta. UPM:n tarrajätteen hyötykäyttöä edistävä RafCycle®-konsepti ja keräyspaperin kier- rätys ovat esimerkkejä kiertotalouden tuottamasta lisäarvosta. UPM:n liiketoiminnot tarjoavat useita eri- laisia tuotteita ja palveluita. Kullakin liike- toiminnolla on oma asiakashallintaproses- sinsa ja tapansa toimia asiakkaidensa kans- sa. UPM:n asiakassuhteiden hallinta perus- tuu markkinoiden ja asiakkaiden tarpeiden perinpohjaiseen ymmärtämiseen sekä lop- pukäyttökohteiden tuntemukseen. Olemme jatkuvassa vuoropuhelussa asiakkaidemme kanssa. Lisäksi meillä on useita erilaisia kehityshankkeita asiakkai- den kanssa. Monet hankkeet liittyvät tuote- kehitykseen ja toimitusketjun tehokkuu- teen. Liiketoimintomme mittaavat asiakas- tyytyväisyyttä säännöllisillä kyselyillä. Kyselyjen perusteella asiakkaiden keski- määräinen kokonaistyytyväisyys UPM:ään toimittajana on 86 % (86 %). Kehitämme toimintaamme kyselyistä saadun palaut- teen pohjalta. Eniten asiakkaita kiinnosta- Hillitsemme ilmastonmuutosta ja luomme arvoa yhteiskunnalle Jatkuvaa vuoropuhelua ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa

ja tuotteiden muista ympäristöominai- suuksista. Tuoteturvallisuusselosteet osoittavat, miten tuotteet vastaavat asiaan- kuuluviin tuote- ja kemikaalisäädöksiin. Puun alkuperäselvitykset tarjoavat tietoa puulajeista ja alkuperämaista. Ympäristömerkit auttavat asiakkaita tekemään vastuullisia valintoja. UPM on maailman suurin EU-ympäristömerkitty- jen graafisten paperien valmistaja. EU:n ympäristömerkki on saatavilla kaikkiin yhtiön graafisiin papereihin Euroopassa. Vuonna 2019 UPMuusi hakemuksensa EU:n ympäristömerkkiä varten ja sai tiu- kentuneiden kriteereiden mukaisen serti- fioinnin. Tarjoamme asiakkaillemme myös mah- dollisuuden käyttää paikallisesti tunnettuja ympäristömerkkejä, kuten saksalaista Blauer Engel -merkkiä tai pohjoismaista Joutsenmerkkiä. Kaikilla UPM:n liiketoi- minnoilla on puun alkuperän todentavat FSC®- ja PEFC™ sertifikaatit. Vuonna 2019 Carbon Trust vahvisti UPMRaflatacin RAFNXT+-tarramateriaalin maailman ensimmäiseksi ilmastonmuutosta hillitse- väksi tarramateriaaliksi. Tuotteiden val- mistukseen käytetään vähemmän raaka-ai- neita, energiaa ja vettä, ja niistä syntyy vähemmän jätettä elinkaarensa aikana tavallisiin tarramateriaaleihin verrattuna. Tällä on konkreettinen positiivinen vaiku- tus ilmastoon.

vat tuoteturvallisuus, metsäsertifiointi, resurssitehokkuus ja tuotteiden kierrätet- tävyys. Ilmastotoimenpiteet ja ilmaston- muutoksen hillitseminen ovat nousseet entistä tärkeämmiksi aiheiksi. Ekodesign-ajattelu Ekodesign-ajattelu on olennainen osa tuo- tekehitystämme kaikissa liiketoiminnoissa. Olemme sitoutuneet minimoimaan mate- riaalien käytöstä ja tuotantoprosesseista aiheutuvat ympäristövaikutukset koko ar- voketjussa tuotteen koko elinkaaren ajan. Pyrimme myös yhdistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (SDG) osaksi tuote- kehitysprosessiamme. Elinkaariarvioinnit (LCA, Life Cycle Assessment) ovat tärkeä osa ekodesign- työkaluvalikoimaa. Ne tarjoavat luotetta- vaa ja dokumentoitua tietoa materiaaliem- me ja tuotantoprosessiemme ympäristö­ vaikutuksista. Tuloksia käytetään myös UPMRaflatacin Label Life -työkalussa, UPMPlywoodin ympäristötuoteselosteissa sekä sellu- ja paperituotteiden sekä bio- polttoaineiden ja naftan hiilijalanjäljen laskemisessa. Tuoteturvallisuus Vuonna 2010 käyttöön otettu UPM:n rajoi- tettujen kemiallisten aineiden luettelo on ollut pääasiallinen tapamme kertoa toimit- tajillemme ja asiakkaillemme pyrkimykses- tämme välttää haitallisten kemikaalien käyttöä. Vuodesta 2018 olemme osallistu- neet useiden kemikaalitoimittajien kanssa Pulp & Paper Value Chain Information Sys- tem ‑kehityshankkeeseen. Sen tarkoitukse- na on parantaa arvoketjun läpinäkyvyyttä ja nopeuttaa tiedonvaihtoa. ISO 9001-laatujärjestelmä ja ISO 22000 -elintarviketurvallisuusjärjestelmä luovat edellytykset toiminnan jatkuvalle paranta- miselle. Kaikki UPM:n tehtaat on sertifioi- tu ISO 9001 -standardin mukaan. Kaikilla sellutehtailla sekä UPMRaflatacin ja UPM Specialty Papersin Euroopan tehtailla ja on sertifioitu ISO 22000 -elintarviketurvalli- suusjärjestelmä. Vuonna 2019 UPMChan- gshu sai luvan tuottaa papereita elintarvi- kekäyttöön. Pystymme näin tarjoamaan useita tuotteita, jotka on suunniteltu ja valmistettu elintarvikepakkauksia koske- vien vaatimusten mukaisesti. Ympäristömerkit ja tuoteselosteet UPM:n tuoteselosteet tarjoavat asiakkaille läpinäkyvää tietoa tuotteiden ja toimitus- ketjun vastuullisuudesta. Paperiprofiilit, sellutuotteiden ympäris- tötuoteselosteet ja muut tuoteprofiilit sisältävät tietoa raaka-aineista, päästöistä

Väestön ja sen myötä kulutuksen kasvaessa uusiutuvien raaka-aineiden käyttöä ja kierrätystä on lisättävä fossiilisten materiaalien ja muiden uusiutumattomien luonnonvarojen korvaamiseksi. Tämä on mahdollisuus sekä UPM:lle että asiakkaillemme.

SELLU- JA BIO­ POLTTOAINEPOHJAISIA MATERIAALEJA

Kestävät ja turvalliset tuotteet sivu 8

MERKITYS • Globaalit megatrendit lisäävät kestävien ja turvallisten ratkaisujen kysyntää • Uusiutuva puu ja kierrätettävät tuotteet vähentävät maailman riippuvuutta fossiilisista ja muista uusiutumattomista raaka-aineista TAVOITTEET • Innovoimme uusiutuvia ja vastuullisia vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuille • Otamme huomioon koko elinkaaren • Luomme arvoa asiakkaille TOIMINTATAPAMME • Kierrätettävät tuotteet, jotka valmistetaan uusiutuvista ja biohajoavista raaka-aineista • Vahva sitoutuminen pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin • Yhteistyö arvoketjussa • Ekodesign- ja kiertotalousajattelu • Rajoitettujen kemikaalien luettelon käyttö ja kemikaalien hallinnan kehittäminen tuoteturvallisuuden parantamiseksi • Avoin ja läpinäkyvä tuoteviestintä • 2030-vastuullisuustavoitteet

Kiertotalous sivu 96 upm.fi/vastuullisuus