UPM Vuosikertomus 2019

Tuotanto

CASE

Saksassa UPM ilmoitti investoinnis- ta maakaasua käyttävään lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitokseen UPM Nordlandin paperitehtaalla. Valmistut- tuaan laitos pienentää UPM:n fossiili- sia hiilidioksidipäästöjä 5 %. Lisäksi UPM on tehnyt E.ONin kanssa sopi- muksen bioenergiaa käyttävän kattilan asentamisesta UPMHürthin paperi- tehtaalle. Uusi kattila korvaa nykyisen fossiilisia polttoaineita käyttävän höyrykattilan.

Venäjällä UPM Plywood sai valmiiksi Chudovon vaneritehtaan laajennuksen. Uudessa 19 megawatin bioenergiaa hyödyntävässä kattilassa poltetaan vanerin valmistuksen sivutuotteina syntyviä puupohjaisia raaka-aineita, kuten kuorta, haketta ja purua. Kattila parantaa tehtaan materiaalitehokkuut- ta ja pienentää fossiilisten polttoainei- den kulutusta. Suomessa UPMEnergy uudistaa parhaillaan Kuusankosken vesivoima- laitosta. Mittava peruskorjaus ja moder- nisointi on ajoitettu vuosille 2019– 2022. TVO:n EPR-tyyppisen Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitosyksikön rakentaminen on loppusuoralla. Aikataulun mukaan säännöllinen sähköntuotanto alkaa maaliskuussa 2021.

SÄHKÖNTUOTANTOKAPASITEETTI OMISTA VOIMALAITOKSISTA JA OSAKKUUDET Nimelliskapasiteetti MW Vesivoima 732 Ydinvoima 588 Lämpövoima 137 UPM Energy yhteensä 1 457 Tehtaiden lämmön ja sähkön yhteistuotanto 1 398 Tehtaiden vesivoima 7 Tehtaiden sähköntuotanto yhteensä 1 405 UPM yhteensä 2 862 Logistiikassa olemme solmineet pitkäaikaisen rahtaus- sopimuksen hollantilaisen Spliethoff-konsernin kanssa. Yritys suunnittelee ja rakentaa seitsemän alusta, joita hyödynnämme kestävän kehityksen mukaisissa merikul- jetuksissa Euroopassa. Alukset käyttävät polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG), mikä vähentää mer- kittävästi typenoksidien (noin 85 %), rikkidioksidin (noin 99 %) ja hiilidioksidin (noin 25 %) päästöjä meriliikenteessä käytettävään polttoöljyyn verrattuna. UUSI TAVOITE, UUSI MAHDOLLISUUS Saavutettuamme typen oksideja (NOx) ja rikkidioksi- dia (SO 2 ) koskevat päästötavoitteemme vuonna 2018 olemme päivittäneet tavoitettamme vähentää happa- moittavia savukaasuja ja laajentaneet tavoitteen kos- kemaan kaikkea UPM:n tuotantoa, ei ainoastaan sellu- ja paperitehtaita. Jatkuvat pyrkimyksemme tehostaa energiantuotanto- prosesseja ja investointimme edistykselliseen savu- kaasujen puhdistusteknologiaan ovat mahdollistaneet aiemman tavoitteen saavuttamisen nopeasti. Uuden päästövähennystavoitteemme ohella pyrimme myös varmistamaan, ettei myönteinen kehitys fossiilisten polttoaineiden hiilidioksidipäästöissä vaikuta kieltei- sesti happamoitumiseen.

TEHOKKAAMPAA ENERGIAN KÄYTTÖÄ Etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja, joilla voimme minimoida toimintamme ympäristövaikutuksia. Valitsemme optimoituja energialähteitä ja tuotantomenetelmiä sekä parannamme energiatehokkuutta.

Vastuullisuustavoitteet sivu 60 Ilmastotoimet sivu 86 UPM Energy sivu 42 UPM Communication Papers sivu 48

Suosimme uusiutuvien ja muiden hiili- neutraalien energialähteiden käyttöä. UPM:n käyttämistä polttoaineista 70 (70) % on biomassapohjaisia polttoaineita. Säästä riippuvaisten energiantuotanto- muotojen lisääntyessä eri puolilla maail- maa säätövoiman tarve energiajärjestel- missä kasvaa. UPM investoi Suomessa vesivoimaan, mikä on tehokkain ja kestä- vin tapa tuottaa säätövoimaa. Tuotantoprosesseissaan sähköä ja lämpöä käyttävät paperi- ja sellutehtaat muodostavat merkittävimmän osan yhtiön kokonaisenergiankulutuksesta. Suurin osa energiasta kuluu mekaanisen massan valmistukseen, pumppaamiseen ja paperin ja sellun kuivattamiseen. Tuotamme höyryä ja sähköä lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitoksissa (CHP) kaikilla sellutehtailla ja lähes kaikilla pape- ritehtailla. Joillakin tehtailla ulkopuoliset

tai osaomisteiset voimalaitosyhtiöt tuotta- vat kaiken tai osan energiasta. Energiatehokkuutta parannetaan jatkuvasti Pyrimme jatkuvasti parantamaan kaikkien toimintojemme energiatehokkuutta audi- tointien, innovaatioiden ja sisäisten kam- panjoiden avulla. Vuonna 2019 emme kui- tenkaan onnistuneet saavuttamaan vuosi- tavoitettamme eli yhden prosentin paran- nusta energiatehokkuudessamme. Vuonna 2019 toteutuneiden energian- säästöinvestointien ansiosta yhtiön ener- giakustannukset laskivat 1,2 (3,2) miljoo- naa euroa, hiilidioksidipäästöt vähenivät 12 800 (23 000) tonnia ja energian kulutus väheni 41 000 (95 000) MWh. Vuositasolla hankkeilla säästettiin 1,4 (4,1) miljoonaa euroa, 15 600 (28 000) tonnia hiilidioksidi- päästöjä ja 49 000 (118 000) MWh.

Vähensimme päästöjämme ilmaan Tiukensimme vuodelle 2030 asettamiam- me fossiilisten hiilidioksidipäästöjen ja happamoittavien savukaasujen vähentä- mistavoitteita vuonna 2019. Happamoitta- vien savukaasujen osalta saavutimme aset- tamamme 2030-vastuullisuustavoitteen etuajassa. Fossiilisille hiilidioksidipäästöil- le halusimme asettaa selkeästi kunnianhi- moisemman tavoitteen, joka on linjassa YK:n 1,5 asteen ilmastotavoitteen kanssa. Jatkuva parantaminen ja investoinnit auttavat meitä saavuttamaan uudet tavoit- teet. Vuoden aikana saatoimme joitakin investointeja ja ohjelmia päätökseen, kun taas osa niistä jatkuu edelleen. Lisäksi julkistimme myös uusia hankkeita. More with Biofore in China -tutkimus- ohjelma jatkui vuonna 2019. Sen tuloksena UPMChangshun paperitehtaan energiate- hokkuus on parantunut jo 2 %.

Fossiiliset hiilidioksidipäästöt milj. t

Hiilidioksidipäästöjä vähennetään 65 % vuodesta 2015 15% vähennys saavutettu (scope 1 ja 2) vuodesta 2015

TAVOITTEET 2030

TAVOITTEET 2030 Happamoituvia savukaasupäästöjä vähennetään 20 % vuodesta 2015