UPM Vuosikertomus 2021

TALOUDELLISET TIEDOT 2021

STRATEGIA

Raflatacin tuotesarja RAFNXT+ oli maailman ensimmäinen CarbonNeutral®-sertifioitu tarramateriaali, joka auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta. Kaikissa UPM:n sellutehtaissa, UPM Raflatacin tehtaissa ja UPM Specialty Papers -tuotantolinjoilla on otettu käyttöön ISO 22000 tai FSSC -mukainen elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmä. Relevantit tuotteet on suunniteltu ja valmistettu täyttämään elintarvikepakkauksille asetetut vaatimukset. Ympäristö UPM:n vastuullisuuden painopistealueet ympäristöasioiden osalta ovat metsät ja biodiversiteetti, vesi, jätteet ja ilmasto. UPM käyttää resursseja kuten raaka-aineita, vettä ja energiaa vastuullisesti ja parantaa jatkuvasti energia-, tuotanto- ja kustannustehokkuuttaan. UPM on sitoutunut kestävään metsänhoitoon ja kolmannen osapuolen varmentamaan FSC ™ :n ja PEFC:n mukaiseen puun alkuperän seurantajärjestelmään. Se kattaa kaikki puuraaka-ainetta käyttävät tuotantolaitokset ja takaa, että puu on peräisin kestävästi hoidetuista metsistä ja laillisesti hankittu. Kaikki UPM:n omistamat metsät on sertifioitu, tai sertifiointi on meneillään, mikäli kyseessä on uusi kohde. UPM tekee jatkuvasti toimenpiteitä parantaakseen metsiensä luonnon monimuotoisuutta. Vuonna 2021 kaikki kahdeksan UPM:n Suomen metsille kehitettyä ja seurattavaa monimuotoisuusindikaattoria osoittivat positiivista kehitystä. Uruguayssa UPM toteutti strategiaansa seurata ja lisätä luonnon monimuotoisuutta pitkällä aikavälillä kolmella pääindikaattorilla. Vuonna 2021 nostimme rimaa entisestään uudella globaalilla metsän vastuullisuusohjelmalla, joka käynnistetään vuonna 2022 ja ulottuu vuoteen 2030. Uusi ohjelma kattaa ilmasto- ja monimuotoisuustavoitteiden ja -sitoumusten lisäksi myös veteen, maaperään sekä sosiaaliseen ja taloudelliseen vastuuseen liittyviä kriteerejä. UPM:n tuotantolaitokset sijaitsevat alueilla, joilla vettä on riittävästi. Vuonna 2021 tehty kattava vesiriskianalyysi vahvisti aikaisemmat tulokset ja loi skenaariot vuosille 2030 ja 2050. UPM:n tehtaiden toiminnassa käytetty vesi on peräisin joista, järvistä tai pohjavesistä. UPM:n vedenkäyttö on vastuullista määrällisesti ja laadullisesti. Jos käyttöveden hinta nousisi 0,01 euroa kuutiolta, se merkitsisi noin 4 miljoonan euron vuosittaista lisäkustannusta. Vuonna 2021 jätevesimäärä väheni 12 % paperitonnia kohden ja pysyi edellisvuoden tasolla sellutonnia kohden. Kiertotalousajattelu on kaiken toimintamme ytimessä. UPM on kehittänyt innovatiivisia tapoja vähentää ja käyttää uudelleen jätteitä sekä hyödyntää sivuvirtoja, tähteitä ja kierrätysmateriaaleja. Esimerkiksi uusiutuva UPM BioVerno -diesel ja -nafta valmistetaan raakamäntyöljystä, ja tuhkaa käytetään maanrakentamisessa, sementtiteollisuudessa tai paperitäyteaineen tuotannossa. Sääntelymuutokset voivat vaikuttaa jätteen tai tähteiden uudelleenkäyttömahdollisuuksiin, ja vaihtoehtoiset ratkaisut voivat kasvattaa kustannuksia. Vuonna 2021 89 (89) % UPM:n prosessijätteestä käytettiin uudelleen tai kierrätettiin. Lukuun sisältyy 21% energian hyötykäyttöä. Vuonna 2021 UPM:n ympäristöinvestoinnit olivat 5 (6) miljoonaa euroa. Suurin investointi oli UPM Kymin sellutehtaan kalkkiuunin sähkösuodattimen kapasiteetin lisäys pölypäästöjen vähentämiseksi. UPM:n ympäristönsuojelukustannukset olivat 111 (110) miljoonaa euroa (poistot mukaan lukien), ja ne koostuivat pääasiassa jätevesien puhdistamisen ja jätehuollon kustannuksista. Konsernissa vuonna 2012 käynnistetyn Clean Run - ympäristöohjelman tavoitteena on parantaa UPM:n ympäristösuorituskykyä nostamalla ympäristöasiat etusijalle päivittäisessä toiminnassa. Kaikissa toimipaikoissa seurataan systemaattisesti poikkeamia, raportoidaan proaktiivisesti havainnoista ja

UPM suosii uusiutuvien ja muiden hiilineutraalien energialähteiden käyttöä. UPM:n käyttämistä polttoaineista 70 (72) % on biomassapohjaisia. Jos UPM joutuisi ostamaan fossiilisia CO 2 päästöoikeuksia kattamaan kokonaispäästönsä ja päästöoikeuksien hinta nousisi 10 euroa tonnilta, se merkitsisi noin 27 miljoonan euron vuosittaista lisäkustannusta.

läheltä piti -tilanteista, toteutetaan turvallisuuskierroksia ja -keskusteluja ja laaditaan yksityiskohtaisia riskinarviointeja. Globaalista pandemiasta huolimatta vuonna 2021 järjestettiin keskimäärin 1 400 (1 700) ympäristökierrosta ja raportoitiin 2 500 (2 700) ennakoivaa ympäristöhavaintoa ja läheltä piti -tilannetta. Vuoteen 2020 mennessä ympäristöpoikkeamien määrä laski merkittävästi UPM:n sisäisen, vuonna 2012 alkaneen Clean Run - ympäristöohjelman ansiosta. Vuonna 2021 poikkeamien määrä kuitenkin nousi kahdeksalla, ja vuoden aikana oli 25 (17) tilapäistä poikkeamaa lupaehdoista tai muista lakisääteisistä vaatimuksista. Poikkeamat olivat vähäisiä velvoitteiden rikkomuksia. Päästö kohdistui ilmaan 12 tapauksessa, 12:ssa veteen ja yhdessä maaperään. Kaikista poikkeamista ilmoitettiin välittömästi viranomaisille ja tarvittaessa paikallisille sidosryhmille. Tilanteen normalisoimiseksi ja vastaavien tapahtumien estämiseksi on ryhdytty asianmukaisiin toimenpiteisiin. UPM:n tuotantolaitoksilla ei sattunut vakavia poikkeamia vuonna 2021. Osana Clean Run -kehitystä UPM käynnisti vuonna 2021 uuden prosessin kerätä ja jakaa ympäristöön liittyviä parhaita käytäntöjä helpottaakseen niiden käyttöönottoa kaikissa toiminnoissa. Paras käytäntö voi olla toimintatapa, ohje tai tekniikka, jonka tuntemisesta ja toteuttamisesta muut voisivat hyötyä. Ilmasto Ilmastonmuutoksen hallintaan liittyvät asiat on yhdistetty muiden ei taloudellisten asioiden hallintaan, ja siitä raportoidaan yhtiön hallitukselle asiayhteyden mukaan ja tapauskohtaisesti. Esimerkkejä: 1) tarkastusvaliokunnalle neljännesvuosittain, 3) sidosryhmäjohtaja raportoi 2030 vastuullisuustavoitteiden etenemisestä vuositasolla tai 4) vastaava asianomistaja raportoi ilmastoon liittyvistä ajankohtaisista aiheista hallitukselle. Lisäksi keskeisistä ilmastoon liittyvistä kysymyksistä, kuten skenaarioanalyyseista, sitoumuksista ja UPM:n yleisistä toimintaperiaatteista metsien käytön, tuotannon päästövähennysten ja hankintaketjun suhteen sekä ilmastopositiivisten tuotteiden suhteen raportoidaan suoraan toimitusjohtajan johtamille hallintoelimille. UPM:n asemaa ja joustavuutta eri ilmastoskenaarioissa (IPCC RCP 2.6, RCP 4.5, RCP 8.5, IEA B2DS, IEA NPS ja IEA CPS) on arvioitu liiketoimintojen ja funktioiden osalta sekä fyysisen vaikutusten että transitiovaikutusten näkökulmasta, ja arviointiin on osallistunut tiedeyhteisön asiantuntijoita. Yleisesti vähäisten ja keskitason päästöjen skenaarioissa transitiovaikutuksilla on suurempi rooli, ja UPM:n asema on hyvä, sillä liiketoimintaportfoliomme joustaa havaittujen riskien ja mahdollisuuksien mukaisesti. Korkeiden päästöjen skenaariossa fyysiset vaikutukset ovat yleensä hallitsevia, ja niillä on vakavat seurauksen niin UPM:n kuin ekosysteemien ja yhteisöjen kannalta kaikkialla maailmassa. UPM:n tärkein ilmastonmuutokseen liittyvä mittari on fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen (Scope 1 ja Scope 2) 65 % vuoden 2015 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Science Based Target -aloite vahvisti, että tavoite on linjassa Pariisin ilmastotavoitteen kanssa, jolla rajoitetaan ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Vuonna 2021 nämä päästöt olivat yhteensä 5,0 (5,4) miljoonaa tonnia eli 8 % pienemmät kuin vuonna 2020. Muita ilmastonmuutokseen liittyviä tavoitteitamme ovat toimitusketjun fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen (Scope 3) 30 % vuoden 2018 tasosta vuoteen 2030 mennessä, ilmastopositiivinen maankäyttö ja ilmastopositiivisen tuotevalikoiman kehittäminen. Maankäytön, metsänhoidon ja tuotevalikoiman osalta UPM on tehnyt yhteistyötä tiedekumppanien kanssa uskottavien tietojen ja lähestymistapojen laatimiseksi. talous- ja rahoitusjohtaja raportoi riskeistä hallitukselle, 2) vaatimustenmukaisuusjohtaja selostaa asiaan liittyviä vaatimustenmukaisuus- ja sääntelyasioita hallituksen

UPM:n raportointi TCFD:n (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) mukaisesti on sisällytetty UPM:n vuosikertomukseen seuraavasti: VAATIMUKSET SIVU HALLINNOINTI a) Hallituksen tehtävät ilmastoasioiden johtamisessa

Sivu 136, kappale ”Konsernin johdon ja funktioiden tehtävät muiden kuin taloudellisten asioiden johtamisessa” Sivu 136, kappale ”Konsernin johdon ja funktioiden tehtävät muiden kuin taloudellisten asioiden johtamisessa”

b) Johdon tehtävät ilmastoasioiden arvioinnissa ja johtamisessa