UPM Vuosikertomus 2021

TALOUDELLISET TIEDOT 2021

TOIMINTAA YMPÄRISTÖN HYVÄKSI

BIOKIERTOTALOUS UPM:LLÄ

Tavoitteemme on minimoida jätteen määrä ja maksimoida sivuvirtojen käyttö sekä luo da lisäarvoa uusilla teknologiaratkaisuilla. Etsimme jatkuvasti yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voimme kehittää sivuvirto ja hyödyntäviä, tuotekehitystä tukevia ja toimitusketjun tehokkuutta parantavia kiertotalousinnovaatioita. Vastaamme ilmastonmuutokseen kehittämällä aktiivisesti uusia ratkaisuja, joilla nopeutamme siirtymistä biokiertota louteen sekä pienennämme ympäristövai kutuksiamme. Uudessa kestävän tuotesuunnittelun kon septissamme otetaan huomioon kierrätettä vyys koko tuotteen elinkaaren osalta (sivu 87). Vuodelle 2030 asetetuilla ympäristötavoitteil la tähtäämme resurssitehokkuuteen ja siihen, että vaikutamme positiivisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen. Kierrätettävyystavoitteemme Vuonna 2030 emme vie prosessijätettä kaatopaikalle tai polta sitä ilman energian talteenottoa. Vuonna 2021 keskimäärin 89 (89) % UPM:n prosessijätteestä kierrä

Käytämme raaka-aineita, energiaa ja vettä tehokkaasti, ja monet tuotteistamme on valmistettu sivuvirroista, tähteistä tai kierrätettävistä materiaaleista.

TOIMINTATAPAMME • Kierrätettävyys osana kestävän tuotesuunnittelun konseptiamme

VAIKUTUS • Resurssitehokkuus ja biokiertotalous vastaavat luonnonvarojen niukkuuteen, auttavat hillitsemään ilmastonmuutosta ja mahdollistavat uudet kestävät ratkaisut asiakkaille ja kuluttajille TAVOITTEET • Kaikkien materiaalivirtojen tehokas käyttö ja kiertotalousratkaisujen toteutus – vähennä, kierrätä ja käytä uudelleen

• Materiaalien, ravinteiden ja veden kierrätys • Sivuvirtojen, tähteiden ja kierrätettävien materiaalien hyötykäyttö • Teollisuuden ja liiketoimintojen välinen yhteistyö • 2030-vastuullisuustavoitteet

tettiin tai käytettiin uudelleen. Energian talteenoton osuus tästä oli 21 %. Tehtais tamme 59 (57) % käyttää kaikki prosessijät teensä jo nyt. Kokonaiskaatopaikkajätteem me määrä laski 3 % verrattuna vuoteen 2020. Tämä johtui osittain UPM Shottonin paperitehtaan myynnistä ja osittain tehtai demme parantuneesta jätteen talteenotosta ja kierrätyksestä.

Jaamme yhtiön sisällä parhaita käytän töjä, tutkimustuloksia ja ideoita, ja useat sisäiset työryhmät työskentelevät jätteiden hyötykäytön ja sivuvirtojen kaupallista misen edistämiseksi. Sellun tuotannossa syntyvä viherlipeäsakka on hyötykäytön kannalta eräs haastavimmista sivuvirroista. Panostamme tuntuvasti materiaalin kestä vien käyttötapojen kehittämiseen (sivu 91).

CASE

4EVERGREEN EDISTÄÄ KUITUPOHJAIS TEN PAKKAUSTEN KIERRÄTYSTÄ

KIERRÄTYSKAVERIT APUUN

tavoitteita, joihin yhtiö ei pystyisi yksin. Pakkausmateriaali tulee suunnitella niin, että jalostaja voi valmistaa pakkaukset kierrätykseen sopiviksi. Hankkeessa testataan mm. pakkauksen komponentteja ja analysoidaan, mikä haittaa ja parantaa kierrätettävyyttä. Tietoa kootaan myös siitä, miten pakkaukset kerätään loppukäyttäjiltä ja miten kierrätys toteutuu eri maissa. Hankkeella vastataan myös sääntelyyn liittyviin haasteisiin sekä erilaisten pakkausratkaisujen so vittamiseen nykyiseen kierrätykseen. Biokiertotalo uteen perustuva ohjeistus auttaa suunnittelemaan kuluttajille juuri oikeanlaisia uusia materiaaleja. Ensimmäisiä tuloksia odotetaan vuonna 2022.

ollut menestys. Ensimmäinen 60 000 kappaleen painos loppui neljässä päivässä, joten kirjasta päätettiin ottaa 30 000 kappaleen lisäpainos. Kierrätyskaverit on UPM:n, Arla Suomen ja K-ryhmän yhteishanke, johon Sanoma Pro on tuottanut sisällön. Arlan ja UPM:n toteuttamassa kyselytutki muksessa selvisi, että lähes joka kolmannessa suomalaisperheessä kierrätetään enemmän, jos perheen lapset ovat kiinnostuneita kierrättämises tä. Lisäksi yli 90 % vastaajista oli sitä mieltä, että yritysten tulisi kannustaa kuluttajia kierrättämään ja tarjota tietoa tuotepakkausten kierrätettävyy destä. Hanke on ollut siihen osallistuneille yrityk sille ainutlaatuinen tilaisuus jakaa tietoa toisilleen ja tehdä työtä yhteisen tavoitteen eteen.

Onko koskaan liian aikaista opetella keinoja suojella ympäristöä? 32-sivuinen Kierrätyska verit-puuhakirja sisältää erilaisia luovuuteen kannustavia tehtäviä esikouluikäisille, ja opetta jan materiaalissa annetaan käytännön vinkkejä opetukseen. Suomessa kiertotalous ja kierrätys sisältyvät opetussuunnitelmaan. Tästä huolimatta niihin keskittyviä, esikoululaisille ja esikoulunopettajille suunnattuja materiaaleja ei ole ollut saatavilla. Kirja onkin kehitetty opetushallituksen periaat teiden mukaisesti ja suunniteltu tietolähteeksi kiertotaloudesta. Esikouluille maksutta toimitettu puuhakirja on

Hankkeessa on mukana yli 90 erilaista yhtiötä: sellun, paperin ja kartongin valmistajia, pakka usten valmistajia ja jalostajia, jätehuoltoyrityksiä, brändinomistajia, kierrätysyrityksiä sekä vähit täiskaupan toimijoita, myös maailmanlaajuisia brändejä kuten Ikea, L’Oréal, Kellogg’s ja Nestlé. Hankkeen tavoitteena on nostaa kuitupohjais ten pakkausten kierrätysaste Euroopassa 90 %:iin vuoteen 2030 mennessä. Jäsenyritykset jakavat parhaita käytäntöjä ja vauhdittavat yhdessä inno vaatioita, kuten uudenlaista kierrätysteknologiaa. Materiaalitoimittajana UPM osallistuu aktiivisesti työryhmiin. Yhteistyöllä on mahdollisuus saavuttaa

www.4evergreenforum.eu (eng)

UPM VUOSIKERTOMUS 2021