UPM Vuosikertomus 2021

STRATEGIA

TALOUDELLISET TIEDOT 2021

Toinen kierrätettävyyteen liittyvä 2030-tavoitteemme on käyttää jäteveden puhdistamoillamme ainoastaan kierrä tysravinteita. Vuonna 2021 kierrätettyjen ravinteiden osuus oli 35 (28) % (sivu 96).

kiintoaineet, käytetään ensisijaisesti omassa energiantuotannossa. Polttamattomia kuitupitoisia jätteitä käytetään tiilenvalmis tukseen sekä maanparannukseen. UPM:n kiinteästä jätteestä suurin osa on

biomassapohjaisesta energiantuotannosta syntyvää tuhkaa. Vuonna 2021 tuhkasta käytettiin 96 % esimerkiksi maanparan nusaineena, tienrakennuksessa, sement titeollisuudessa sekä omassa toiminnassa korvaamaan natriumhydroksidia ja paperin tuotannossa tarvittavan täyteaineen raaka-ainetta. Erityisesti UPMCaledonian -paperitehdas Skotlannissa on parantanut tuhkan käyttöastetta. Paikallinen lainsää däntö on aiheuttanut haasteita tehtaan tuhkan käytölle, ja useita tuhkan talteen ottovaihtoehtoja on tutkittu viime vuosina. Pääasiallisesti tuhkaa on hyödynnetty sementtirakenteiden valmistuksessa, minkä ansiosta tehtaan tuhkan käyttöaste nousi 98 %:iin vuonna 2021. Uusiutuvat UPMBioVerno -diesel ja -nafta valmistetaan kemiallisen selluntuo tannon tähteenä syntyvästä raakamäntyöl jystä. Vanerin valmistuksen öljypohjaisia kemikaaleja korvaavassa WISA BioBond -liimausteknologiassa hyödynnetään sellun tuotannon sivuvirtana syntyvää ligniiniä. Käyttö laajeni vuonna 2021, ja sitä laajen netaan edelleen vuonna 2022. Materiaalina hyödyntämättömän ligniinin energia ote taan talteen. Selluntuotannon sivuvirtana syntyvä kalkki voidaan hyödyntää kalkitus aineena tai pH-tason säätämisessä. Edistämme myös aktiivisesti kierrätettä vyyttä ja käytämme kierrätettäviä materiaa leja tuotteen koko elinkaaren osalta. UPM Raflatac kerää tarralaminaattijätettä yli 250 asiakkaalta ja kumppanilta maailman laajuisesti ja kierrättää sen RafCycle®-pal velussaan. Palvelun ansiosta tarrajätteestä tehdään pintapaperia, aikakauslehtipaperia ja biokomposiittimateriaalia. UPMSpecialty Papers on kehittänyt ainutlaatuisen UPM LinerLoop™ -konseptin, jossa kerätystä taustapaperista poistetaan silikoni, ja siitä valmistetaan uutta tarran taustapaperia. Olemme myös pitkään käyttäneet keräys paperia graafisen paperin valmistuksessa. Vuonna 2021 käytimme noin 1,7 (1,8) mil joonaa tonnia keräyspaperia. Kaikesta pape rintuotannossa käyttämästämme kuituma teriaalista 22 (26) % oli kierrätyskuitua.

Hyödynnämme sivuvirtoja ja kierrätysmateriaaleja

Prosessijätteiden määrä kaatopaikalle 1 000 t

Tuotannon orgaaniset tähteet, kuten kuori ja hakkuutähteet sekä siistauksessa ja vesien puhdistamisessa syntyvät kuitupitoiset

BIOKIERTOTALOUS UPM:LLÄ

Tavoite 0

FUTURE BEYOND FOSSILS

TAVOITTEET 2030 Ei kaatopaikkajätettä tai jätteen polttoa ilman energian talteenottoa 89 % prosessijätteestä kierrätetty tai käytetty uudelleen

K E S

T Ä V

Sivuvirrat, tähteet, kierrätys materiaalit

M A

CASE KIERTOTALOUSTUOTTEITA SELLUN SIVUVIRROISTA UPM Pulp ja kaivos- ja tehdaspalveluihin erikoistunut Tapojärvi Oy ovat yhdessä löytämässä uuden tavan hyödyntää sellutehtaiden sivuvirtoja. Yksi hankalim mista hyötykäyttöön taipuvista sivuvirroista on märkä soodasakka, jolle UPM on jo pitkään etsinyt käyttöä. Suomessa yhtiön kolmesta sellutehtaasta syntyy 60 000 tonnia soodasakkajätettä vuosittain. Hankkeessa soodasakka jalostetaan rakennustuotteiksi kuten beliittisementiksi, jonka valmistus muodostaa jopa 85 % vähemmän CO 2 -päästöjä kuin perinteinen sementin valmistus. Lisäksi maanrakennuk seen tarkoitetun matalahiilisen stabiloin tisementin avulla voidaan vahvistaa ja lujittaa maaperää, jolloin sen kantavuus paranee. Soodasakan käsittely vaatii sopivan laitteiston, ja sellainen löytyi Valkeakoskelta UPM Tervasaaren tehtaalta. Lakkautetun sellutehtaan käytöstä poistetussa meesa uunissa toteutetaan laajat tehdaskoeajot vuoden 2022 keväällä. Koeajoissa hyödyn netään sekä soodasakkaa että tuhkaa. Hyötykäyttö parantaa selluliiketoiminnan resurssitehokkuutta. Pian soodasakka ei päädy enää kaatopaikalle, vaan siitä tulee raaka-aine tuotteille, jotka vähentävät myös rakennusteollisuuden päästöjä.

Ä T

u o

A I

n

tioklusteri, jonka tavoitteena ovat läpi murtoinnovaatiot bio- ja kiertotaloudessa sekä energiajärjestelmissä. Olemme myös mukana monialaisessa 4evergreen-yh teenliittymässä, joka pyrkii edistämään vähähiilisiä ja kierrätettäviä kuitupohjaisia pakkausratkaisuja (sivu 88). UPM Raflatac toimii aktiivisesti kan sainvälisen kiertotalousajatusjohtajan Ellen MacArthur Foundationin jäsenenä. UPM Specialty Papers ja UPM Raflatac ovat tarrateollisuuden kiertotaloutta edistävän Euroopan CELAB-konsortion jäseniä. Yksi yhteistyöhankkeistamme on Pohjolan Voiman kanssa toteutettava UUMA4-ohjelma, jolla pyritään tehosta maan toissijaisten raaka-aineiden käyttöä maanrakennuksessa. Olemme myös aktiivi sesti mukana useissa sivuvirtojen käyttöön liittyvissä hankkeissa.

a i

T O

R A

V A