UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

UPM Communication Papers UPM Communication Papers

UPM Plywood UPM Plywood UPM Plywood tarjoaa korkealaatuisia WISA ®- vaneri- ja viilutuotteita rakentamiseen, ajoneuvojen lattioihin, LNG laivanrakentamiseen, parketinvalmistukseen sekä muihin teollisuussovelluksiin. UPM Plywood tarjoaa korkealaatuisia WISA ®- vaneri- ja viilutuotteita rakentamiseen, ajoneuvojen lattioihin, LNG laivanrakentamiseen, parketinvalmistukseen sekä muihin teollisuussovelluksiin.

Muu toiminta

Markkinaympäristö • Kehittyneiden uusiutuvien polttoaineiden kysyntä oli vahva ja markkinahinnat olivat korkealla tasolla vuonna 2022. • Kiinnostus biopohjaista MEG-materiaalia ja uusiutuvia toiminnallisia täyteaineita kohtaan Euroopassa jatkui vahvana vuonna 2022. Brändinomistajien ja autojen laitevalmistajien vahva halu tarjota vastuullisempia tuotteita kuluttajille tukee biopohjaisten glykolien ja uusiutuvien toiminnallisten täyteaineiden kysyntää. • Biokomposiittien markkinakysyntä Euroopassa jatkui vankkana vuonna 2022. Kysyntää tuki vastuullisten tuotteiden kysynnän jatkuminen. Rakentamiseen liittyvien sovellusten kysynnän kasvu hidastui vuoden toisella puoliskolla hyvin epävarman liiketoimintaympäristön johdosta. Markkinahinnat nousivat tuotantopanosten hintojen nousun seurauksena. • UPM Biomedicals -liiketoiminnassa markkinoiden materiaalipula tukee hydrogeelin kysyntää solukasvatuksessa. Sairaalat jatkavat uusien vastuullisten haavanhoitotuotteiden tutkimista. Hallitus ja konsernin johtajisto 29.3.2022 pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiin yhdeksän, ja hallitukseen valittiin uudelleen Henrik Ehrnrooth, Emma FitzGerald, Jari Gustafsson, Piia Noora Kauppi, Marjan Oudeman, Martin à Porta, Kim Wahl ja Björn Wahlroos. Hallituksen uudeksi jäseneksi valittiin Topi Manner. Hallituksen jäsenten toimikausi päättyy seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Björn Wahlroos valittiin uudelleen UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajaksi ja Henrik Ehrnrooth varapuheenjohtajaksi hallituksen järjestäytymiskokouksessa, joka pidettiin varsinaisen yhtiökokouksen jälkeen. Wahlroos on ilmoittanut, että nyt alkava toimikausi on hänen viimeinen toimikautensa puheenjohtajana. Lisäksi hallitus valitsi keskuudestaan hallituksen valiokuntien puheenjohtajat ja muut jäsenet. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Kim Wahl ja muiksi valiokunnan jäseniksi Jari Gustafsson ja Marjan Oudeman. Palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Martin à Porta ja muiksi valiokunnan jäseniksi Emma FitzGerald ja Topi Manner. Nimitys- ja hallinnointivaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Björn Wahlroos ja muiksi valiokunnan jäseniksi Henrik Ehrnrooth ja Piia-Noora Kauppi. Hallituksen ja konsernin johtajiston osakeomistus Hallituksen jäsenet omistivat vuoden lopussa 380 983 (685 197) kappaletta UPM-Kymmene Oyj:n osakkeita. Näiden osakkeiden osuus on koko osakekannasta 0,07 (0,13) % ja äänimäärästä 0,07 (0,13) %. Toimitusjohtaja Jussi Pesonen omisti vuoden lopussa 567 390 osaketta. Vuoden lopussa muut konsernin johtajiston jäsenet omistivat yhteensä 798 643 osaketta. Tiedot hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan palkkioista ja omistamista osakkeista sekä konsernin johtajiston jäsenten palkkioista löytyvät UPM:n 2022 konsernitilinpäätöksen » liitetiedosta 3.2 Konsernin johtoon kuuluvat avainhenkilöt.

UPM Communication Papers tarjoaa laajan valikoiman graafisia papereita mainontaan, sanoma- ja aikakauslehtiin sekä koti- ja toimistokäyttöön. UPM Communication Papers tarjoaa laajan valikoiman graafisia papereita mainontaan, sanoma- ja aikakauslehtiin sekä koti- ja toimistokäyttöön.

Vertailukelpoinen EBIT milj. euroa Vertailukelpoinen EBIT milj. euroa

Muuhun toimintaan kuuluvat UPM Metsä-, UPM Biofuels-, UPM Biochemicals-, UPM Biomedicals- sekä UPM Biocomposites - liiketoimintayksiköt sekä biopolttoaineiden kehitys ja konsernipalvelut. UPM Metsä vastaa kilpailukykyisen puun hankinnasta UPM:n liiketoiminnoille sekä hallinnoi UPM:n omia ja yksityismetsiä Pohjois Euroopassa. Lisäksi UPM Metsä tarjoaa puukauppa- ja metsäpalveluita metsänomistajille ja metsäsijoittajille. UPM Biofuels tuottaa kaikkiin dieselmoottoreihin soveltuvaa puupohjaista uusiutuvaa dieseliä sekä naftaa, jota voidaan käyttää bensiinin biokomponenttina tai korvaamaan fossiilisia raaka-aineita petrokemianteollisuudessa. UPM:llä on yksi biojalostamo Suomessa.

Vertailukelpoinen EBIT milj. euroa

-5 0 5 -5 0 5 10 15 10 15

0 40 80 120 0 40 80 120

10 15 20 25 10 15 20 25

liikevaihdosta liikevaihdosta

0 200 400 600 0 200 400 600

% %

2022 2021 2022 2021 4 866 3 577

2022 2021 2022 2021

Liikevaihto, milj. euroa Liikevaihto, milj. euroa Vertailukelpoinen EBITDA, milj. euroa Vertailukelpoinen EBITDA, milj. euroa % liikevaihdosta Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa % liikevaihdosta Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa Liikevoitto, milj. euroa

539 133 24,6 539 133 24,6 -67

492 492 99 20,0 99 20,0 -25 -25 80 80 16,2 16,2 72 72 14,6 286 25,1 738 14,6 286 25,1 738 8 8

4 866 697 697 14,3 14,3 3 -80 631 13,0 631 13,0 12 12 619 12,7 619 12,7 1 506 1 506 41,1 4 703 41,1 4 703 3 -80

23 0,6 0,6 0

% liikevaihdosta Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksista, milj. euroa Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksista, milj. euroa Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa

0 -155 -155 14 14 0,4 0,4 93 93 -79 -79 -2,2

-67 44 8,2 44 8,2 -65

2022 2021

Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa Liikevoitto, milj. euroa

Liikevoitto, milj. euroa % liikevaihdosta

Liikevaihto, milj. euroa

Liikevoitto, milj. euroa % liikevaihdosta

% liikevaihdosta

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1) Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT), milj. euroa Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1) Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT), milj. euroa % liikevaihdosta

Vertailukelpoinen EBITDA, milj. euroa

% liikevaihdosta Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1) Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1) Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT), milj. euroa

-65 109 20,3 247 44,3 616 109 20,3 247 44,3 616

Metsävarojen käyvän arvon muutos ja hakkuut, milj. euroa Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksista, milj. euroa

Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT), milj. euroa % liikevaihdosta Sijoitettu pääoma (keskiarvo), milj. euroa % liikevaihdosta Sijoitettu pääoma (keskiarvo), milj. euroa Vertailukelpoinen ROCE, %

-2

% liikevaihdosta Sijoitettu pääoma (keskiarvo), milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskiarvo), milj. euroa Vertailukelpoinen ROCE, %

-2,2 1 275 1 275 -6,2 5 828 -6,2 5 828

Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa

-64 64

-44

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, vaneri, 1000 m3 Toimitukset, vaneri, 1000 m3

Liikevoitto, milj. euroa

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, paperi, 1 000 t Toimitukset, paperi, 1 000 t

1) Vuoden 2022 erät sisältävät 54 milj. euron alaskirjauksen sellaisista omaisuuseristä, joihin Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vaikuttaa, 8 milj. euron lisäyksen ympäristövarauksiin liittyen aikaisempiin tehtaiden sulkemisiin Suomessa ja 3 milj. euroa rakennejärjestelykuluja Venäjällä. Vuoden 2021 erät sisältävät 6 miljoonaa euroa rakennejärjestelykulujen peruutuksia ja miljoona euroa arvonalentumisten peruutuksia vuonna 2020 suljettuun Jyväskylän vaneritehtaaseen liittyen. 1) Vuoden 2022 erät sisältävät 54 milj. euron alaskirjauksen sellaisista omaisuuseristä, joihin Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vaikuttaa, 8 milj. euron lisäyksen ympäristövarauksiin liittyen aikaisempiin tehtaiden sulkemisiin Suomessa ja 3 milj. euroa rakennejärjestelykuluja Venäjällä. Vuoden 2021 erät sisältävät 6 miljoonaa euroa rakennejärjestelykulujen peruutuksia ja miljoona euroa arvonalentumisten peruutuksia vuonna 2020 suljettuun Jyväskylän vaneritehtaaseen liittyen. Vuosi 2022 verrattuna vuoteen 2021 Vertailukelpoinen liikevoitto nousi merkittävästi korkeampien myyntihintojen ansiosta. Muuttuvat kustannukset nousivat, ja toimitusmäärät olivat alemmat. Kiinteät kustannukset nousivat. Markkinaympäristö • Kuusivanerin kysyntä oli vahva vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Kysyntä pehmeni vuoden toisella puoliskolla, mikä oli seurausta rakennusteollisuuden hidastumisesta. Talouden epävarmuus lisäsi ostokäyttäytymisen varovaisuutta. • Koivuvanerin kysyntä oli vahva vuonna 2022 paneeleissa ja teollisissa sovelluksissa. Lähde: UPM Vuosi 2022 verrattuna vuoteen 2021 Vertailukelpoinen liikevoitto nousi merkittävästi korkeampien myyntihintojen ansiosta. Muuttuvat kustannukset nousivat, ja toimitusmäärät olivat alemmat. Kiinteät kustannukset nousivat. Markkinaympäristö • Kuusivanerin kysyntä oli vahva vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Kysyntä pehmeni vuoden toisella puoliskolla, mikä oli seurausta rakennusteollisuuden hidastumisesta. Talouden epävarmuus lisäsi ostokäyttäytymisen varovaisuutta. • Koivuvanerin kysyntä oli vahva vuonna 2022 paneeleissa ja teollisissa sovelluksissa. Lähde: UPM

-16

-1

1) Vuoden 2022 eriin sisältyy 26 milj. euroa pitkäaikaisten varojen myyntivoittoja, eläkevelvoitteen täyttämisestä johtuva 11 milj. euron tappio liittyen Suomen etuuspohjaisen eläkejärjestelmän korvaamisesta maksupohjaisella eläkejärjestelyllä, 9 milj. euroa rakennejärjestelykuluja, 11 milj. euroa Chapellen tehtaan rakennejärjestelyvarausten purkuja ja 5 milj. euroa aikaisempiin paperikoneiden sulkemisiin liittyviä kuluja. Vuoden 2021 erät sisältävät Shotton Mill Ltd:n 133 milj. euron myyntivoiton, 50 milj. euron arvonalentumiskirjauksen sanomalehtipaperien valmistukseen liittyvästä käyttöomaisuudesta, 6 milj. euroa pitkäaikaisten varojen myyntivoittoja ja 4 milj. euroa rakennejärjestelykuluja. Vuosi 2022 verrattuna vuoteen 2021 Vertailukelpoinen liikevoitto nousi. Merkittävästi korkeammat myyntihinnat ylittivät korkeampien muuttuvien kustannusten negatiivisen vaikutuksen. Tuotanto- ja toimitusmäärät olivat alemmat, mikä oli osittain seurausta vuoden 2022 tammi-huhtikuun lakosta Suomessa. UPM:n paperitoimitusten keskihinta euroina nousi 71 %. Markkinaympäristö • Graafisten paperien kysyntä oli Euroopassa 12 % alempi vuonna 2022 kuin vuonna 2021. Sanomalehtipaperin kysyntä laski 8 %, aikakauslehtipaperien laski 18 % ja hienopaperien laski 10 % verrattuna vuoteen 2021. • Sanoma- ja aikakauslehtipaperien hinnat Euroopassa olivat 76 % korkeammat ja hienopaperien hinnat 47 % korkeammat vuonna 2022 kuin vuonna 2021. • Vuonna 2022 aikakauslehtipaperien kysyntä Pohjois-Amerikassa kasvoi 5 % vuoteen 2021 verrattuna. Aikakauslehtipaperien keskimääräinen dollarimääräinen hinta nousi 28 % verrattuna vuoteen 2021. Lähteet: PPI/RISI, Euro-Graph, PPPC 1) Vuoden 2022 eriin sisältyy 26 milj. euroa pitkäaikaisten varojen myyntivoittoja, eläkevelvoitteen täyttämisestä johtuva 11 milj. euron tappio liittyen Suomen etuuspohjaisen eläkejärjestelmän korvaamisesta maksupohjaisella eläkejärjestelyllä, 9 milj. euroa rakennejärjestelykuluja, 11 milj. euroa Chapellen tehtaan rakennejärjestelyvarausten purkuja ja 5 milj. euroa aikaisempiin paperikoneiden sulkemisiin liittyviä kuluja. Vuoden 2021 erät sisältävät Shotton Mill Ltd:n 133 milj. euron myyntivoiton, 50 milj. euron arvonalentumiskirjauksen sanomalehtipaperien valmistukseen liittyvästä käyttöomaisuudesta, 6 milj. euroa pitkäaikaisten varojen myyntivoittoja ja 4 milj. euroa rakennejärjestelykuluja. Vuosi 2022 verrattuna vuoteen 2021 Vertailukelpoinen liikevoitto nousi. Merkittävästi korkeammat myyntihinnat ylittivät korkeampien muuttuvien kustannusten negatiivisen vaikutuksen. Tuotanto- ja toimitusmäärät olivat alemmat, mikä oli osittain seurausta vuoden 2022 tammi-huhtikuun lakosta Suomessa. UPM:n paperitoimitusten keskihinta euroina nousi 71 %. Markkinaympäristö • Graafisten paperien kysyntä oli Euroopassa 12 % alempi vuonna 2022 kuin vuonna 2021. Sanomalehtipaperin kysyntä laski 8 %, aikakauslehtipaperien laski 18 % ja hienopaperien laski 10 % verrattuna vuoteen 2021. • Sanoma- ja aikakauslehtipaperien hinnat Euroopassa olivat 76 % korkeammat ja hienopaperien hinnat 47 % korkeammat vuonna 2022 kuin vuonna 2021. • Vuonna 2022 aikakauslehtipaperien kysyntä Pohjois-Amerikassa kasvoi 5 % vuoteen 2021 verrattuna. Aikakauslehtipaperien keskimääräinen dollarimääräinen hinta nousi 28 % verrattuna vuoteen 2021. Lähteet: PPI/RISI, Euro-Graph, PPPC

Sijoitettu pääoma (keskiarvo), milj. euroa

Vertailukelpoinen ROCE, %

3,1

5,2

Vertailukauden luvut oikaistu johtuen muutoksista segmenttikokoonpanossa. Lisätietoja 2022 konsernitilinpäätöksen liitetiedossa 1.5 . 1) Vuoden 2022 erät sisältävät 20 milj. euron alaskirjauksen sellaisista omaisuuseristä, joihin Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vaikuttaa, 8 milj. euroa muiden pitkäaikaisten varojen myyntivoittoja, eläkevelvoitteen täyttämisestä johtuvan 3 milj. euron tappion liittyen Suomen etuuspohjaisen eläkejärjestelmän korvaamisesta maksupohjaisella eläkejärjestelyllä ja 2 milj. euroa AMC yhtiön hankintaan liittyviä menoja. Vuoden 2021 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liittyvät rakennejärjestelyihin. Vuosi 2022 verrattuna vuoteen 2021 Vertailukelpoinen liikevoitto laski. Metsävarojen käyvän arvon muutos hakkuilla vähennettynä oli 2 (120) miljoonaa euroa. Metsävarojen käyvän arvon lisäys oli 85 (171) miljoonaa euroa. UPM:n metsistä hakatun puun kustannukset olivat 84 (51) miljoonaa euroa. Vuonna 2021 käyvän arvon nousuun vaikuttivat arvostuksessa käytetyt nousseet metsän kasvuarviot ja korkeammat kantohinta-arviot. Biopolttoaineiden myyntihinnat olivat merkittävästi korkeammat. Lakko ja pitkä prosessin ylösajovaihe vaikutti UPM Biofuelsin tuotanto- ja toimitusmääriin tammi-toukokuussa 2022.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022

UPM VUOSIKERTOMUS 2022