UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

PAREMPAA RAKENTAMISTA UPM PLYWOOD

WISA-vaneri on ilmaston kannalta järkevä materiaali, joka toimii hiilivarastona koko elinkaarensa ajan, ja sen tuottamat fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat hyvin pienet.

VAHVUUTEMME • Käyttökohteiden, markkinoiden ja asiakkaiden tunteminen • Erinomainen toimitusvarmuus ja tasainen, käyttötarkoitukseen sopiva laatu • Johtava toimittaja vaativissa loppukäyttösegmenteissä • Markkinoiden vahvin brändi: WISA®

CASE

Tuotteemme ja palvelumme auttavat asiakkaitamme toimimaan vastuullisesti. asiakkailla ja kuluttajilla olisi mahdollisuus tehdä vastuullisia valintoja. Tuotteemme varastoivat hiiltä ja voivat korvata fossiilisia materiaaleja rakentami sessa, kuljetuksissa ja muissa sovelluksissa. Lisäksi ne korvaavat elinkaarensa lopussa fossiilisia polttoaineita, kun tuote hävite tään polttamalla. Myös sääntely edistää puupohjaisten materiaalien kysyntää. Ranskan hallitus esimerkiksi julkaisi suunnitelmansa lakieh dotuksesta, joka velvoittaisi rakentamaan kaikki uudet julkiset rakennukset vähin tään 50-prosenttisesti puusta tai muista luonnonmateriaaleista. Monet markkinat erityisesti Pohjoismaissa ovat jo valmiita hyödyntämään rakenteellisen vanerin mah dollisuudet täysimääräisesti. Asiakaslupauksemme luo vankan pohjan Tuotteidemme ja toimintamme perustana on vastuullisuus, jota päivittäin ohjaavana

periaatteena on asiakaslupauksemme Res ponsibility Made Easy. Alhainen hiilijalan jälkemme kuvastaa jatkuvia pyrkimyksiäm me tarjota asiakkaillemme selkeitä hyötyjä kestävää kehitystä edistävillä tuotteilla, jotka auttavat heitä saavuttamaan omat vastuullisuustavoitteensa. Parannamme tehokkuutta ja vähennäm me päästöjä tehtailla ja toimitusketjussa jatkuvasti. Tavoitteemme on vähentää päästöjä yli 65 % vuoteen 2030 mennessä mukaan lukien tuotannon energiatehok kuuden parantaminen yhdellä prosentilla vuosittain. Tuotantoprosessissa tarvittava lämpö tuotetaan lähes yksinomaan bioener gialla. Prosessin sivutuotteita, kuten kuorta ja haketta, käytetään biopolttoaineena teh taiden biovoimalaitoksissa, jotka tuottavat tehtaiden tarvitsemaa lämpöä. Aloimme vuonna 2022 käyttää ligniini pohjaista WISA® BioBond -liimaustekno logiaa kaikissa WISA-kuusivanerituotteis samme. Pyrimme näin pienentämään koko tuotevalikoiman hiilijalanjälkeä. Teknologiaa on käytetty UPM:n koivuvanereissa vuodesta 2017. WISA BioBond on UPM Plywoodin omaan innovaatioon perustuva liimaustek nologia, jossa vähintään 50 % liiman fossiili pohjaisesta fenolista korvataan puun omalla luontaisella sideaineella ligniinillä.

KASVUN TAKEENA LUOTETTAVA ASIAKASLUPAUS

UPM Plywoodin erinomainen menestys vanerimarkkinoilla nojaa tinkimättömään asiakaslupauksen täyttämiseen. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa johti UPM Chudovon vaneritehtaan toiminnan keskeyttämiseen. Venäjälle asetettujen talouspakotteiden myötä venäläiset vane rinvalmistajat on suljettu Euroopan markki noilta. Tämä on johtanut koivuvanerimark kinoilla ennen näkemättömään kysynnän ja tarjonnan epätasapainoon ja haasteisiin asiakastarpeiden täyttämisessä. Olemme korvanneet Chudovon tuotan toa nostamalla Suomen tehtaiden käynti asteita. Tämän on ollut mahdollista vuoden alussa voimaan tulleen uuden työehtoso pimuksen ansiosta. Asiakkaiden kanssa on myös haettu ennakkoluulottomasti teollisia käyttökohteita, joissa koivuvanerin voisi korvata havuvanerilla. Kokonaisvaltainen ja joustava asiakas hallinta yhdessä tuotannon uudelleenjär jestelyjen kanssa on noussut keskeiseksi menestystekijäksi. Meillä on kyky täyttää niin kaupalliset kuin vastuullisuuteen liittyvät asiakaslupaukset myös poikke uksellisessa markkinatilanteessa, mikä näkyy korkeana asiakasuskollisuutena ja -tyytyväisyytenä.

AVAINLUVUT 2022

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

milj. euroa 539

milj. euroa 109

+19 %-yks. % 44,3

31.12. 1 982

+10 %

+51 %

Lisää avainlukuja sivu 130

UPM Plywood tarjoaa korkealaatuisia WISA®-vaneri- ja viilutuotteita rakentami seen, ajoneuvojen lattioihin, LNG-laivanra kentamiseen, parketinvalmistukseen sekä muihin teollisiin käyttökohteisiin. Vanerilla voidaan korvata monia uusiutumattomia materiaaleja, kuten alumiini, betoni ja teräs. Tuotteemme toimivat tehokkaana hiiliva rastona, ja ne on valmistettu vastuullisesti hankitusta puusta.

tuki rakennusteollisuus. Myös koivuvanerin kysyntä jakelukaupassa ja teollisissa sovelluk sissa oli vahvaa. Vuoden toisella puoliskolla kuusivanerin kysyntä heikkeni rakennusteol lisuuden toiminnan vähenemisen myötä. Koi vuvanerin kysyntä säilyi vahvana, ja Euroo pan markkinat pysyivät tiukkoina Venäjältä tulevan vanerin rajoitetun tarjonnan vuoksi. Myyntihinnat nousivat ennätystasolle ja nousivat koko vuoden kaikilla loppukäyttö alueilla. Kustannukset nousivat läpi vuoden erityisesti kemikaalien, logistiikan, puun ja energian osalta. Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyök käyksen jälkeen keskeytimme UPM Chu dovon vaneritehtaan tuotannon. Tehtaan

vuotuinen tuotantokapasiteetti on 155 000 kuutiometriä. Keskeyttämisen vaikutusten lieventämiseksi lisäsimme kotimaisten va neritehtaidemme tuotantoa. UPM Plywoo din Teollisuusliiton kanssa solmima uusi kolmivuotinen työehtosopimus mahdollisti suomalaisten vaneritehtaiden toiminnan seitsemänä päivänä viikossa vuoden 2022 alusta lähtien. Vastaamme tulevaisuuden tarpeisiin Kestävän kehityksen mukaisten raaka-ai neiden kysynnän odotetaan kasvavan lähi vuosina. Rakennusalalla monilla Euroopan markkinoilla siirrytään entistä enem män puupohjaisiin materiaaleihin, jotta

Vahva tulos epävakaissa markkinaolosuhteissa

Vuoden 2022 tuloksemme oli ennätyk sellinen. Kuusivanerin kysyntä oli vahvaa vuoden ensimmäisellä puoliskolla, ja sitä