UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

3.4 Työsuhteen päättymisen jälkeisiä etuuksia koskevat velvoitteet

Velvoitteiden nykyarvo ja järjestelyihin kuuluvien varojen käypä arvo

Eläke-etuudet ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet 2023

Eläke-etuudet ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet 2022

Konsernilla on erilaisia työsuhteen päättymisen jälkeisiä etuus järjestelyjä, jotka ovat konsernin eri toimintamaiden paikallisten olosuhteiden ja käytäntöjen mukaisia. Työsuhteen päättymisen jälkeiset etuudet ovat työsuhde-etuuksia, jotka tulevat maksettaviksi pääsääntöisesti työsuhteen päätyttyä, kuten eläkkeet ja työsuhteen päättymisen jälkeinen terveydenhoito. Eläkejärjestelyt rahoitetaan

maksuilla, jotka suoritetaan joko eläkevakuutusyhtiöille tai asiamiehen (trustee) hallinnoimaan eläkekassaan tai -säätiöön ja järjestelyt luokitellaan joko maksupohjaisiksi tai etuuspohjaisiksi järjestelyiksi. Taseen etuuspohjaiset eläkevarat ja eläkevelat on esitetty alla olevassa taulukossa:

JÄRJESTELYYN KUULUVIEN VAROJEN KÄYPÄ ARVO

ETUUS- POHJAISET

JÄRJESTELYYN KUULUVIEN VAROJEN KÄYPÄ ARVO

ETUUS- POHJAISET

VELVOITTEIDEN NYKYARVO

NETTOVELAT/ (NETTOVARAT)

VELVOITTEIDEN NYKYARVO

NETTOVELAT/ (NETTOVARAT)

MILJ. EUROA

Kirjanpitoarvo 1.1.

-1 214

Kauden työsuoritukseen perustuva meno Aiempaan työsuoritukseen perustuva meno Velvoitteen täyttämisestä johtuvat voitot ja tappiot 1 ) Yhteensä sisältyy henkilöstökuluihin (liite 3.1) Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen väestötilastollisten oletusten muutoksesta Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen taloudellisten oletusten muutoksesta Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen kokemusperusteisista eristä Järjestelyyn kuuluvien varojen tuotto lukuun ottamatta korkokuluihin (+) korkotuottoihin (–) sisältyviä eriä Uudelleen määrittämisestä johtuvat voitot (–) ja tappiot (+), jotka sisältyvät muihin laajan tuloksen eriin Korkokulut (+) korkotuotot (–)

-15 -15

-13 -13

ISO BRITANNIA SAKSA

MUUT MAAT YHTEENSÄ SUOMI

ISO BRITANNIA SAKSA

MUUT MAAT YHTEENSÄ

MILJ. EUROA

SUOMI

Rahastoitujen velvoitteiden nykyarvo Järjestelyyn kuuluvien varojen käypä arvo Alijäämä (+)/ylijäämä (–) Rahastoimattomien velvoitteiden nykyarvo Etuuspohjaiset nettovelat (+)/ nettovarat (–)

Etuuspohjaiset eläkevarat taseessa, netto Etuuspohjaiset eläkevelat taseessa, netto 1)

Maksetut etuudet

— —

1) Taseen etuuspohjainen eläkevelka sisältää muita pitkäaikaisia työsuhde-etuuksia 17 (16) miljoonaa euroa vuonna 2023.

Velvoitteiden täyttämiset

Työnantajan suoritukset järjestelyyn

Noin 14% (15%) koko UPM:n henkilöstöstä kuuluu etuuspohjaisten järjestelyiden piiriin. Vuonna 2023, UPM-Kymmene Austria GmbH:n 36 miljoonan euron etuuspohjainen eläkevelka esitetään taseen erässä Myytävänä oleviksi luokitellut velat » Liitetieto 8.4 ja se koostuu rahastoimattomista velvoitteista. Vuonna 2022 Suomen merkittävin etuuspohjainen järjestely (UPM Sellutehtaiden eläkesäätiö) korvattiin maksupohjaisella eläkejärjestelyllä. Muutoksen seurauksena konsernin merkittävimmät etuuspohjaiset järjestelyt ovat Isossa-Britanniassa ja Saksassa. Konsernilla on etuuspohjaisia velvoitteita myös Hollannissa, Ranskassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Suomi Suomessa työnantajat ovat velvollisia huolehtimaan työntekijöidensä lakisääteisistä etuuksista, jotka on määritelty työntekijöiden eläkelaissa (TyEL). TyELin mukaan työntekijä vakuutetaan vanhuuden, työkyvyttömyyden ja kuoleman varalta. Yhtiön Suomen työntekijät ovat pääsääntöisesti vakuutettu eläkevakuutusyhtiöissä, ja nämä järjestelyt luokitellaan maksupohjaisiksi. Aiemmin osalle konsernin Suomen työntekijöistä oli järjestetty eläketurva TyELin mukaisessa säätiössä (UPM Sellutehtaiden eläkesäätiö), joka oli luokiteltu etuuspohjaiseksi. Vuonna 2022 säätiö

korvattiin maksupohjaisella eläkejärjestelyllä. Säätiön varat ja velat siirrettiin eläkevakuutusyhtiölle ja yhtiö kirjasi 69 miljoonan euron tappion tulokseen. Velvoitteen täyttämisestä palautui yhtiölle käteisvaroja 128 miljoonaa euroa. Iso-Britannia Konsernilla on Isossa-Britanniassa etuuspohjainen eläkejärjestely, jonka mukaiset etuudet on sidottu henkilön palkkatasoon lähellä eläkeikää tai sitä aiempaan työsuhteen päättymispäivään. Järjestely on suljettu uusilta jäseniltä, eikä vanhoille jäsenille kerry lisää etuuksia. Järjestely sisältää myös maksupohjaisen osuuden, joka on avoin kaikille nykyisille työntekijöille. Ison-Britannian eläkejärjestely toimii konsernista erillisen riippumattoman säätiön (trust) alaisena. Saksa Saksassa etuuspohjaisten järjestelyjen piiriin kuuluvat työntekijät ovat oikeutettuja eläkkeeseen, joka perustuu palvelusvuosiin ja loppupalkkaan. Kaikki merkittävät etuuspohjaiset järjestelyt on suljettu uusilta työntekijöiltä.

Muuntoerot

Myytävänä oleviksi luokitellut velat (Liite 8.4)

Kirjanpitoarvo 31.12.

1) Vuonna 2022 velvoitteen täyttämisestä johtuvat voitot ja tappiot liittyvät Suomen etuuspohjaisen eläkejärjestelyn korvaamisesta maksupohjaisella eläkejärjestelyllä.

Vakuutusmatemaattiset riskit

Etuuspohjaiset järjestelyt altistavat konsernin tyypillisesti seuraaville vakuutusmatemaattisille riskeille: Investointiriski (varojen volatiliteetti) Konserni altistuu järjestelyjen varojen volatiliteetille erityisesti Isossa Britanniassa toimivan säätiön kautta. Säätiön varat muodostavat 91 % koko konsernin etuuspohjaisten järjestelyjen varoista. Korkoriski Laskelmissa käytettävät diskonttauskorot perustuvat yritysten liikkeeseen laskemien korkealaatuisten joukkovelkakirjalainojen tuottokäyriin siinä valuutassa, jossa etuudet maksetaan. Diskonttauskoron lasku kasvattaa järjestelyjen velkoja. Tuottokäyrän maturiteetit vastaavat velvoitteiden duraatioita. Konsernin etuuspohjaisten velvoitteiden duraatioiden painotettu keskiarvo vuoden 2023 lopussa on 14 (14) vuotta. Inflaatioriski Isossa-Britanniassa maksussa olevat eläkkeet on sidottu vähittäismyynti indeksiin (Retail Price Index) kun taas eläkekertymä on sidottu kuluttajahintaindeksiin (Consumer Price Index). Kyseisten indeksien 0,5

% nousu lisää velvoitetta noin 17 miljoonalla eurolla. Saksassa eläke etuudet on sidottu kuluttajahintaindeksiin. Palkkariski Etuuspohjaisten nettovarojen ja -velkojen nykyarvo lasketaan perustuen järjestelyyn osallistuvien henkilöiden odotettavissa oleviin palkkoihin. Järjestelyn velat nousevat, jos järjestelyyn kuuluvien henkilöiden palkka nousee. Isossa-Britanniassa palkkatason muutoksilla ei ole vaikutusta rahoitusasemaan, sillä kaikki etuuspohjaiset järjestelyt on siellä suljettu eikä niistä kerry uutta etuutta. Saksassa 0,5 % nousu odotettavissa oleviin palkkoihin lisää velvoitetta noin 6 miljoonalla eurolla. Odotettavissa oleva elinikä Kuolevuusodotuksen muutoksella on vaikutus konsernin etuuspohjaisen velvoitteen määrään. Jos odotettavissa oleva elinikä nousee vuodella, velvoitteiden määrä lisääntyy Isossa-Britanniassa 12 miljoonalla eurolla ja Saksassa 17 miljoonalla eurolla.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023 UPM VUOSIKERTOMUS 2023 184

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023