UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

seurauksena oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite, kun maksuvelvoitteen toteutuminen on todennäköistä ja velvoitteen suuruus on luotettavasti arvioitavissa. Oikeudenkäyntien vaikeasti ennakoitavasta luonteesta johtuen oikeudenkäynnin todellinen kustannus voi poiketa merkittävästi alkuperäisestä arviosta.

menot aktivoidaan ohjelmistoihin ja järjestelmiin. Muut aineettomat hyödykkeet merkitään taseeseen hankintamenoon vähennettynä kertyneillä poistoilla ja arvonalentumisilla. Poistot tehdään tasapoistoina 3-5 vuoden pituisen arvioidun taloudellisen vaikutusajan kuluessa. Arvonalentumistestaus Liikearvo ja muut aineettomat hyödykkeet, joiden vaikutusajan katsotaan olevan rajoittamaton, testataan arvonalentumisen varalta vähintään vuosittain. Liikearvon arvonalentumistestausta varten konserni määrittelee rahavirtaa tuottavat yksiköt, joilla tarkoitetaan pienintä yksilöitävissä olevaa omaisuuseräryhmää, joka kerryttää rahavirtoja pitkälti muista omaisuuseristä tai omaisuuseräryhmistä riippumatta. Mikään rahavirtaa tuottava yksikkö ei ole suurempi kuin liiketoiminta

alue. Rahavirtaa tuottavan yksikön kirjanpitoarvo sisältää liikearvon, pitkäaikaiset omaisuuserät ja käyttöpääoman. Jos rahavirtaa tuottavan yksikön kirjanpitoarvo taseessa ylittää sen kerrytettävissä olevan rahamäärän, kirjataan arvonalentumistappio. Arvonalentumistappio kohdistetaan ensiksi kyseiselle yksikölle kohdistettuun liikearvoon ja sen jälkeen yksikön muihin varoihin. Liikearvosta kirjattua arvonalentumistappiota ei peruuteta myöhemmällä tilikaudella. Muut taloudelliselta vaikutusajaltaan rajoittamattomat aineettomat hyödykkeet ovat arvoltaan alentuneita, jos omaisuuserän kerrytettävissä oleva rahamäärä on pienempi kuin sen kirjanpitoarvo. Omaisuuserän kirjanpitoarvo pienennetään vastaamaan siitä kerrytettävissä olevaa rahamäärää, joka on omaisuuserän nettomyyntihinta tai sitä suurempi käyttöarvo.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet

Varaus merkitään taseeseen, kun konsernilla on aikaisemman tapahtuman seurauksena olemassaoleva oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite ja on todennäköistä, että velvoitteen täyttäminen edellyttää varojen siirtymistä pois konsernista ja velvoitteen määrä on luotettavasti arvioitavissa. Varauksena kirjattavat määrät jaetaan kahteen ryhmään sen mukaan, odotetaanko maksusuoritusten toteutuvan 12 kuukauden kuluessa tilinpäätöspäivästä (lyhytaikaiset) vai myöhemmin (pitkäaikaiset). Rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvaraukset Rakennejärjestelyvaraus kirjataan, kun toimenpiteiden toteuttamista koskeva suunnitelma on valmis ja suunnitelmasta on ilmoitettu niille, joita se koskee. Työsuhteen päättämiseen liittyvät henkilöstökuluvaraukset kirjataan, kun konsernin suunnitelmasta on tiedotettu työntekijöille. Ympäristökuluvaraukset Ympäristömenot, jotka syntyvät aikaisemmista toiminnoista johtuvista olosuhteista ja jotka eivät kerrytä tuloja tulevaisuudessa, kirjataan kuluiksi. Ympäristövaraukset kirjataan perustuen ympäristösäännösten ja -määräysten nykyisiin tulkintoihin. Varaus kirjataan, kun konserni on velvollinen purkamaan ja poistamaan tuotantoyksikön tai laitteiston ja palauttaman sen sijaintipaikan alkuperäiseen tilaan. Kirjattava määrä on nykyarvo arvioiduista tulevaisuudessa syntyvistä menoista, jotka määritetään paikallisten olosuhteiden ja vaatimusten mukaisesti. Samalla kirjataan varausta vastaava määrä aineelliseen käyttöomaisuuteen ja siitä tehdään poistot osana kyseistä hyödykettä. Varauksiin ei sisälly kolmansien osapuolten korvauksia. Päästöoikeusvaraukset Päästöihin liittyvät velvoitteet kirjataan varaukseksi toteutuneiden päästöjen perusteella. Varauksen määrä on aineettomiin hyödykkeisiin merkittyjen vastaavien päästöoikeuksien kirjanpitoarvo. Jos toteutuvat päästöt ylittävät päästöoikeudet, ylimenevä osuus arvostetaan tilinpäätöspäivän markkinahintaan. Ympäristökuluvaraukset Varausten määrittämiseen käytettävät arviot perustuvat tilikaudella samankaltaisista toiminnosta aiheutuneisiin kuluihin ottaen huomioon inflaation vaikutuksen, kustannuspohjan kehityksen ja diskonttauksen. Koska toteutuvat menot saattavat poiketa arvioiduista menoista säädösten, määräysten, yleisön odotusten, teknologian, hintojen ja olosuhteiden muutoksista johtuen ja voivat toteutua useita vuosia myöhemmin, varausten kirjanpitoarvoja tarkastellaan säännöllisesti ja oikaistaan tällaisten muutosten huomioon ottamiseksi. Käytettävä diskonttauskorko tarkistetaan vuosittain. Konserni pyrkii toimimaan jätevesien, päästöjen ja kaatopaikkajätteiden käsittelyssä määräysten mukaisesti. Odottamattomat tapahtumat tuotantoprosesseissa ja jätteiden käsittelyssä voivat kuitenkin aiheuttaa konsernin liiketoiminnassa merkittäviä tappioita ja lisäkustannuksia. Oikeudelliset vastuut Johdon arviointia edellytetään parhaillaan käynnissä oleviin oikeudenkäynteihin liittyvien varausten arvostamisessa ja kirjaamisessa. Varaus kirjataan, kun konsernilla on aikaisemman tapahtuman Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

Oikeudelliset vastuut on esitetty » liitetiedossa 9.2 Riita-asiat.

4.6 Käyttöpääoma Konsernin määrittelemä käyttöpääoma sisältää vaihto-omaisuuden, myyntisaamiset, ostovelat ja saadut ennakot, jotka esitetään erikseen jäljempänä. Saatuihin ennakoihin liittyvät suoritevelvoitteet täytetään tyypillisesti 12 kuukauden kuluessa ennakon saamisesta. UPM painottaa käyttöpääoman tehokkuutta ja tavoitteena on käyttöpääoman kestävä ja pysyvä vähentäminen. Käyttöpääoma

4.5 Varaukset

RAKENNE- JÄRJESTELY VARAUKSET

HENKILÖSTÖ- KULU- VARAUKSET

YMPÄRISTÖ KULU- VARAUKSET

PÄÄSTÖ- OIKEUS- VARAUKSET

MUUT VARAUKSET

MILJ. EUROA 2023 Varaukset 1.1.

YHTEENSÄ

MILJ. EUROA Vaihto-omaisuus Myyntisaamiset

53 69 -65

134 258 -116

1 948 1 254 -1 297

2 289 1 614 -1 855

Uudet varaukset ja varausten lisäykset

Käytetyt varaukset

-6 -1 -1

-30

-3 -2

-12

Ostovelat

Käyttämättömien varausten peruutukset

-4

-10

Saadut ennakot

-22

-23

Siirrot erien välillä Varaukset 31.12. Pitkäaikaiset varaukset Lyhytaikaiset varaukset

-1

Myyntisaamiset ja muut saamiset

MILJ. EUROA Myyntisaamiset Myyntisaamiset Luottotappiovaraus

2023 2022

UPM on viime vuosina toteuttanut useita rakennejärjestelyjä, joihin on liittynyt tehtaiden sulkemisia ja kannattavuusohjelmia. Rakenne järjestelyvaraukset koskevat erilaisia rakennejärjestelytoimia, kuten suljettujen tehtaiden purkamisesta johtuvia menoja. Henkilöstökuluvaraukset sisältävät yhtiöstä lähteville työntekijöille maksettavia erorahoja, työttömyyskorvauksia tai muita heitä koskevia järjestelyitä. Suomessa varauksiin sisältyy myös työttömyys- ja työkyvyttömyyseläkejärjestelyjä, joita koskevat varaukset kirjataan 2-3 vuotta ennen eläkkeen myöntämistä ja maksamista. Rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvaraukset vuoden 2023 ja 2022 lopussa liittyvät pääasiallisesti UPM Communication Papers - liiketoiminta-alueen kapasiteetin vähennyksiin ja toimintojen optimointiin. Vuonna 2023 lisäykset rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvarauksiin sisältävät 143 miljoonaa euroa UPM Plattlingin paperitehtaan ja UPM Schongaun paperitehtaan paperikone 6:n sulkemiseen liittyviä kuluja. Vuonna 2022 ei tehty merkittäviä lisäyksiä rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvarauksiin.

Konsernissa kirjataan varauksia tavanomaisista ympäristön ennalleen palauttamisista, jotka liittyvät pitkäaikaisten omaisuuserien poistamiseen käytöstä ja kaatopaikkojen maisemointiin ja joihin konsernille on syntynyt oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite. Vuonna 2022 konserni kirjasi 8 miljoonan euron lisäyksen ympäristökuluvarauksiin liittyen aikaisempiin tehtaiden sulkemisiin Suomessa. Muut varaukset aiheutuvat lähinnä tappiollisista sopimuksista, joihin liittyvät menot toteutuvat yhtä vuotta pidemmän ajan kuluessa. Vuonna 2022 muiden varausten lisäyksiin sisältyy 10 miljoonan euron varaus liittyen verokiistaan. Päästöoikeusvaraukset sisältävät päästöoikeuksien palautusvelvoitetta koskevan velan. Konsernilla on aineettomiin hyödykkeisiin kirjattuja päästöoikeuksia 256 (235) miljoonan euron arvosta.

-30

-32

Myyntisaamiset yhteensä

Siirtosaamiset Henkilöstökulut

Korkotuotot

Energia- ja muut valmisteverot

Muut erät

Siirtosaamiset yhteensä

Muut saamiset ALV- ja muut välilliset verosaamiset

Rahoitusvakuudet

Muut saamiset

Muut saamiset yhteensä

Lisätietoja päästöoikeuksista on » liitetiedossa 2.3 Liiketoiminnan kulut ja liiketoiminnan muut tuotot.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023 UPM VUOSIKERTOMUS 2023 194

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023