UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

Nettovelan muutos 2022

Vapaa rahavirta Vapaa rahavirta on ensisijaisesti maksuvalmiutta kuvaava tunnusluku. Se on UPM:n liiketoiminnan kokonaistuloksellisuuden tärkeä mittari, sillä se kuvaa liiketoiminnasta kertyneitä rahavirtoja investointien jälkeen.

Vapaa rahavirta

Raportoitu rahoituksen rahavirrassa

PITKÄAIKAISET VELAT SISÄLTÄEN LYHYTAIKAISEN OSUUDEN

VUOKRA SOPIMUS -VELAT

LYHYT AIKAISET VELAT

JOHDAN NAISET, NETTO

MUUT RAHOITUS VARAT

SIJOITUS RAHASTOT

RAHA VARAT

NETTO

MILJ. EUROA

VELKA

MILJ. EUROA

2023 2022

Kirjanpitoarvo 1.1.

-99

-100

-317 -1 460

Liiketoiminnan rahavirta Investointien rahavirta

2 269 -1 076 1 193

Nettovelan muutokset erissä, joihin liittyy maksutapahtuma Pitkäaikaisten velkojen nostot

-1 585 -1 077

4 402 -2 550

— — — — — — — — — — — — — — — —

— — — — — — — — — 20 20

— — — — — — — —

— — — — — —

— 4 402 — -2 550

Vapaa rahavirta

Pitkäaikaisten velkojen lyhennykset Vuokrasopimusvelkojen lyhennykset Lyhytaikaisten velkojen muutos Rahoitusjohdannaisten nettorahavirrat

milj. euroa -500

Maksetut osingot emoyhtiön omistajille

-799

-693

— — — — — — — -5

-91

Maksetut osingot määräysvallattomille omistajille Määräysvallattomien omistajien sijoitukset

-36 35 -14

-27 97

-1000

Muut rahoituksen rahavirrat

-9

Transaktiokulut ja alikurssit liiketoiminnan rahavirrassa Muiden varojen muutos liiketoiminnan rahavirrassa Muiden varojen muutos investointien rahavirrassa

-5

19 20 21 22 23

-208

-311

Sijoitusrahastojen muutos

Rahavarojen muutos

-610

Muiden varojen muutos investointien rahavirrassa

-2

Nettovelan rahamääräinen muutos Nettovelan ei-rahamääräinen muutos

-206

-610 1 499

-74

Nettovelan muutokset erissä, joihin ei liity maksutapahtumaa Yrityshankinnat Uudet sopimukset ja lisäykset aiempiin vuokrasopimuksiin

— — —

— — — —

Nettovelan muutos

— —

Nettovelan kirjanpitoarvo kauden alussa Nettovelan kirjanpitoarvo kauden lopussa

Vuokrasopimusvelkojen uudelleenarvioinnit

7,450 0,125 0,500 2,250

USD EUR EUR EUR

Yhteensä 31.12. Lyhytaikainen osuus Pitkäaikainen osuus

Vuokrasopimukset Käyttöomaisuushyödykkeiden vuokrasopimukset, missä UPM vuokranottajana saa omaisuuserän käytöstä koituvan taloudellisen hyödyn kaikilta olennaisilta osin ja missä UPM:llä on oikeus ohjata omaisuuserän käyttötapaa, määritellään vuokrasopimuksiksi. Noin 34 % (34 %) vuokratuista käyttöomaisuushyödykkeistä, jotka ovat kirjattuna taseeseen, koostuvat maa-alueista Uruguayssa, joita konserni käyttää eukalyptusviljelyyn. Noin 11% vuokratuista käyttöomaisuushyödykkeistä, jotka ovat kirjattuna taseeseen, koostuvat liittyvät pitkäaikaisiin rahtaussopimuksiin Euroopassa. Noin 9 % (24 %) vuokratuista käyttöomaisuushyödykkeistä taseella koostuu viidestä voimalaitoksesta. UPM käyttää voimalaitosten tuottamaa energiaa omassa tuotannossa. Vuonna 2023 kirjanpitoarvon lasku johtuu pääasiassa vuokratun voimalaitoksen 100 miljoonan euron arvonalentumisesta liittyen UPM Plattlingin paperitehtaan sulkemiseen Saksassa. Lisäksi konserni on vuokrannut jäteveden käsittelylaitoksen sekä useita varastotiloja, terminaaleja, toimistoja sekä junavaunuja. UPM myös vuokraa tuotantolaitteita ja tarvikkeita kuten trukkeja ja kulkuvälineitä, jotka eivät ole merkittäviä UPM:n vuokrattuihin käyttöomaisuushyödykkeisiin nähden kokonaisuudessaan.

Vuosina 2023 ja 2022 lisäykset vuokrattuun käyttöomaisuuteen liittyvät pääasiassa biokemikaalijalostamon tuotantohyödykkeisiin Leunassa ja uusiin aluksiin Euroopan merikuljetuksiin. Vuonna 2023 arvonalentumistappiot liittyvät UPM Plattlingin paperitehtaan sulkemiseen ja vuonna 2022 arvonalentumistappiot liittyvät sellaisiin käyttöomaisuuseriin, joihin Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vaikuttaa. Johtuen huomattavista epävarmuuksista liittyen toimintaan Venäjällä ja Ukrainassa, UPM alaskirjasi vuonna 2022 kaikki vuokratut käyttöomaisuushyödykkeet, jotka sijaitsevat tai liittyvät toimintoihin näissä maissa. Vuokratuista käyttöomaisuushyödykkeistä aiheutuva lähtevä rahavirta vuonna 2023 oli yhteensä 99 (91) miljoonaa euroa. Lyhytaikaisiin vuokrasopimuksiin liittyvät kulut tuloslaskelmalla vuonna 2023 olivat yhteensä 3 (3) miljoonaa euroa. Konsernilla ei ollut merkittäviä muuttuviin vuokriin liittyviä kuluja. Leasingvastuut vuokrasopimuksista, joiden alkamisajankohta on tilinpäätöspäivän jälkeen olivat 31.12.2023 noin 176 (245) miljoonaa euroa ja ne liittyvät pääasiassa rautatiepalvelusopimukseen Uruguayssa sekä jätevesien käsittelyä koskevaan vuokrasopimukseen Leunassa, Saksassa.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023 UPM VUOSIKERTOMUS 2023 202

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023