UPM vuosikertomus 2017

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Tilinpäätös

Palkitsemisvaliokunta Palkitsemisvaliokunnan tehtävät ja vastuut liittyvät toimitusjohtajan ja suoraan toimitusjohtajalle raportoivien ylimpien johtajien palkitsemiseen sekä yhtiön ylimmän johdon kykykartoitus- ja seuraajasuunnitteluprosesseihin. Valiokunnan käsittelemät vuosittai­ set ja muut aiheet on esitelty oheisessa taulukossa. Vuonna 2017 valiokunta kiinnitti erityistä huomiota yhtiön kykykartoitusprosesseihin ja johdon seuraajasuunnitteluun ja raportoi näistä aiheista hallitukselle.

Palkitsemisvaliokunnan työ 2017

VUOSITTAISET AIHEET Lyhyen aikavälin kannusteohjelman (STI) ja saavutustunnustuksen suunnittelu

Pitkän aikavälin kannusteohjelmien (LTI) suunnittelu

STI-ansaintaehtojen ja -tavoitteiden määrittäminen LTI-ohjelmien ansaintaehdot STI-ohjelma ja saavutustunnustus

LTI-tavoitteiden määrittäminen ja allokoinnit Alkavat LTI-ohjelmat (tulosperusteinen osake­ palkkiojärjestelmä ja viivästetty osakepohjainen kannustepalkkiojärjestelmä)

STI-toteutumat

STI-maksut

LTI-toteutumat

Johdon palkitseminen verrokkiyhtiöissä Toimitusjohtajan palkka ja etuudet Johtajiston ja muiden toimitusjohtajan suorien alaisten palkat ja etuudet

LTI-maksut

Jatkuvat LTI-ohjelmat Johdon osakkeenomistus

Hallituksen palkitseminen Varsinainen yhtiökokous 2017 päätti korottaa hallituksen vuosipalkkioita, jotka olivat pysy­ neet ennallaan vuodesta 2007. Se päätti ottaa käyttöön myös valiokuntapalkkiot, joita ei ole maksettu aiemmin. Nimitys- ja hallinnointi­ valiokunta ehdotti muutosta palkkioihin hallituksen ja sen valiokuntien lisääntyneen työmäärän takia, mikä on seurausta kasva­ neista sääntelyvaatimuksista ja UPM:n käynnissä olevasta uudistumisesta, sekä paran­ taakseen hallituksen kykyä houkutella halli­ tukseen osaavia ja monipuolisia kykyjä.

Muutetut palkkiot sekä kunkin jäsenen vuo­ sittaiset palkkiot ja ostettujen osakkeiden määrä käyvät ilmi alla olevista taulukoista. Toimitusjohtajalle ei makseta vuosipalkkioita hallituksen jäsenyydestä. Yhtiön hallituksen jäsenet eivät saaneet hallitus- tai valiokuntajäsenyyden perusteella vuotuisten perus- ja valiokuntapalkkioiden lisäksi muita taloudellisia etuja. Hallituksen jäsenille vuonna 2017 ostettuja osakkeita ei voi luovuttaa ennen kuin ostopäivästä (26. huhtikuuta 2017) on kulunut kaksi vuotta tai

henkilön jäsenyys hallituksessa on päätty­ nyt riippuen siitä, kumpi ajankohdista on aiempi. Hallituksen palkkioiden maksaminen osakkeina ja rahana on ollut jo pitkään käytäntönä UPM:ssä. Hallituksen jäseniä kannustetaan yhtiön osakkeiden pitkäaikai­ seen omistukseen, ja useimmilla jäsenillä onkin hallussaan merkittävä määrä osak­ keita, mikä viittaa siihen, että hallituksen jäsenten edut ovat yhteneväiset osakkeen­ omistajien etujen kanssa.

MUUT AIHEET

LISÄTIETOA

EU-direktiivi osakkeenomistajien oikeuksista

Tulevat muutokset sääntely-ympäristössä

Nimitys- ja hallinnointivaliokunta Nimitys- ja hallinnointivaliokunnan tehtävät ja vastuut liittyvät hallituksen kokoonpanoon ja monimuotoisuuteen ja hallituksen jäsenten palkitsemiseen sekä yhtiön hallinnointiin. Tarvittaessa valiokunnan tehtäviin kuuluu myös toimitusjohtajaksi sopivien henkilöiden etsiminen. Valiokunnan käsittelemät vuosittaiset ja muut aiheet on esitelty oheisessa taulukossa. Vuonna 2017 valiokunta etsi uusia jäsenehdokkaita ja valmisteli muutoksia yhtiöjärjestykseen.

Nimitys- ja hallinnointivaliokunnan työ 2017

VUOSITTAISET AIHEET Hallituksen jäsenten arviointi- ja nimittämisprosessi

Hallituksen toiminta

Hallituksen koko ja kokoonpano